به گزارش پارس به نقل از مهر، محمدباقر نوبخت در اولین کنفرانس اقتصاد ایران با اشاره به اینکه ما باید بر سر پیمان خود برای رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله برسیم، گفت: با وجود پایین بودن رشد اقتصادی اما باید چشم‌انداز 1404 را محقق کنیم، زیرا در سیاست‌های ابلاغی توسط رهبر معظم انقلاب هم تاکید شده بود.

وی با اشاره به اینکه دولت یازدهم قرار شد تا به اهداف 1404 برسد، افزود: ما از ابتدا باید برنامه‌ریزی درستی انجام دهیم. در این راستا، در شهریور سال 92 اولین اصلاح برنامه را در قانون بودجه انجام دادیم و به مجلس بردیم.

معاون رئیس‌جمهور افزود: در 17 شهریور هم مصوبات رفع موانع و سرمایه‌گذاری و بهبود فضای کسب و کار در هیات وزیران در 25 بند به تصویب رسید و مجلس در حال بررسی لایحه خروج از رکود است.

نوبخت افزود: نرخ تورم در سال‌های اخیر کاهش یافته است، البته کاهش تورم به معنای کاهش قیمت‌ها نیست، زیرا قیمت‌ها سیر صعودی دارد اما رشد و شتاب افزایش تورم را از 40 به 14 درصد رساندیم.

وی با اشاره به اینکه به طور متوسط 16 درصد تورم نقطه به نقطه داریم، گفت: اقدامات دولت در 16 ماه گذشته موجب کاهش تورم شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تصریح کرد: 23 هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی را سال گذشته پرداخت کرده‌ایم و در سال جاری بیش از 24 هزار میلیارد تومان در بخش‌های عمرانی تاکنون پرداخت شده تا چرخه تولید را به کار بیندازد.

معاون رئیس‌جمهور افزود: ما توانستیم مبلغ تملکی دارایی‌های سرمایه‌ای را به 47 هزار میلیارد تومان برسانیم، یعنی 16 درصد افزایش داشته است.

نوبخت با بیان اینکه 7 هزار میلیارد تومان در سال آینده پرداخت می‌شود که این مبلغ در مجموع به 55 هزار میلیارد تومان می‌رسد، گفت: در نهایت 158 هزار میلیارد تومان در سال 94 به طرح‌های عمرانی اختصاص پیدا می‌کند.

نوبخت با بیان اینکه در فصل اول و دوم امسال با رشد 4.6 درصد و 4 درصد نسبت به فصل مشابه سال قبل تولید ناخالص ملی روبه‌رو بودیم، گفت: این رشد نمادی از خروج از رکود است.

معاون رئیس‌جمهور تصریح کرد: در 16 ماه اخیر رشد منفی را به سمت رشد مثبت بردیم و همزمان اصلاح در ساختار بودجه را انجام دادیم.

وی با اشاره به اینکه در لایحه بودجه 94 از کل بودجه 828 هزار میلیارد تومان، 267 هزار میلیارد تومانی بودجه عمومی و فقط 71 هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای نفتی است، گفت: این رقم یک سوم کل بودجه است و ما کمترین وابستگی را به نفت در بودجه 94 داشته‌ایم.

نوبخت تصریح کرد: در سال‌جاری بیش از 296 طرح ناتمام را افتتاح و بهره‌برداری می‌کنیم.