پايگاه خبري تحليلي «پارس»- قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: جمع کل یارانه نقدی پرداختی بابت گندم، آرد و نان 102هزار و810 میلیارد ریال است.

مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس»، اظهار داشت: میزان یارانه نقدی پرداختی به 76میلیون نفر برای یک‌سال 41 هزار و160 میلیارد ریال است. این عدد در حالی است که جمع کل یارانه نقدی پرداختی بابت گندم، آرد و نان 102هزار و810 میلیارد ریال است. 

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد ميزان و قيمت گندم مورد استفاده نانوايان گفت: میزان گندم مصرفی سالانه نانوایان 90 میلیون تن است و قیمت تمام شده گندم برای دولت 11500 ریال است، قیمت فروش گندم به کارخانجات توسط دولت نیز 4650 ریال است و میزان بار تحمیل شده به دولت بابت مابه التفاوت قیمت فروش و قیمت تمام شده گندم 61هزارو 650 میلیارد ریال است. 

خسروتاج افزود: حدود یک سوم از افزایش قیمت نان به منظور تأمین بخشی از یارانه لازم برای خرید گندم است -که بر اساس مصوبه هیأت وزیران قیمت خرید تضمینی افزایش یافته است- مورد استفاده قرار می‌گیرد. این امر به دلیل تأکید دولت در اجرای سیاست حمایتی خرید تضمینی گندم علاوه بر تأمین نهاده‌های کشاورزی و ماشین‌آلات مربوطه است.

وي يادآور شد: براساس ماده 6 قانون هدفمندسازی یارانه‌ها دولت موظف است سیاست‌های تشویقی و حمایتی لازم را برای ایجاد و گسترش واحدهای تولید نان صنعتی و نیز کمک به جبران خسارت واحدهای تولیدی آرد و نان که در اجرای این قانون ادامه فعالیت آنها با مشکل مواجه می‌شود اتخاذ کند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به شايعاتي مبني بر كاهش كيفيت آردهای یارانه‌ای گفت: به هیچ وجه چنین اتفاقی نیفتاده است. مانند گذشته آرد یارانه‌ای و با همان کیفیت درحال توزیع است. 

خسروتاج افزود: همان کارخانه‌هایی که در گذشته توزیع آرد را برعهده داشته‌اند مانند سابق نسبت به عرضه آرد اقدام کرده و تغییری در نحوه تأمین و توزیع آرد انجام نشده است.