به گزارش پارس به نقل از فارس، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در سومین کنگره آموزش بیمار و خودمراقبتی اظهار کرد: متأسفانه به علل مختلفی نمی‌توان از تولید و واردات کالاهای آسیب‌رسان به سلامت جلوگیری کرد، اما باید تعرفه‌های جدی و بازدارنده در رابطه با واردات کالاهای مضر برقرار کرد.


وی افزود: متأسفانه ما در راستای تعرفه‌گذاری‌های بازدارنده ناموفق بودیم، در صورتی که کشورهای زیادی در این راستا اقدامات مناسبی انجام دادند، برای مثال؛ با این روش توانستند تعرفه‌های جدی در رابطه با سیگار برقرار کنند.

هاشمی تصریح کرد: برخی می‌گویند نمی‌توان به علت شیوع قاچاق از واردات برخی کالاها پیشگیری کرد، که البته این موضوع مورد موافقت من نیست.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: با توجه به عدم امکان پیشگیری از تولید و واردات کالاها و اجناس مضر، باید مردم را نسبت به عوارض این کالاها آگاه کنیم و با ارائه اطلاعات به مردم امکان خودمراقبتی را برای آنها فراهم کنیم.

وی گفت: انجمن‌های علمی مختلف باید در راستای رعایت حقوق شهروندی، مردم را آموزش دهند و تمام ارکان نظام در جهت توانمندی مردم و خودمراقبتی حرکت کنند که در این راستا موفق عمل نکرده‌ایم.

وی توانبخشی را یکی از مشکلات اساسی مردم دانست و گفت: در این بخش بسیار ضعیف کرده‌ایم و تمام گروه‌های پزشکی کم‌فروغ و دارای کارکرد ضعیف هستند.

هاشمی یکی از مشکلات اساسی مردم در شهرهای مختلف را توانبخشی دانست و افزود: در بسیاری از شهرها مردمی که عمل‌های سنگین انجام داده‌اند به علت فقدان توانبخشی نمی‌توانند به زندگی بازگردند.

وی گفت: همیشه نباید از مردم انتظار عمل داشته باشیم، چون بسیاری از اقدامات در حیطه وظایف و امکانات دولت است، برای مثال؛ در بحث روغن، شکر، قند، نمک و کاهش مصرف آنها دولت باید پیشقدم باشد و در ابتدا ببینیم دولت چه کرده است تا سپس از مردم انتظار داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: گام‌های دولت باید در این عرصه بلندتر باشد، هر چند که سازمان‌های مردم نهاد نیز در این عرصه نقش‌آفرینی می‌کنند ولی متمرکز عمل نمی‌کنند.

هاشمی گفت: امروزه حق بیماران در راستای آموزش و خودمراقیتی به طور کامل مغفول مانده است، به نوعی که پس از درمان، بیمار رها می‌شود که در اینجا باید به نقش بیمه‌ها تأکید کنم، چرا که اگر بیمه‌ها حضور جدی داشته باشند، مشکل تا حد زیادی رفع خواهد شد.

وی یکی از مواد سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری را توانمندسازی بیماران برای مقابله با بیماری‌ها دانست و گفت: این کنگره در راستای اجرای این سیاست حرکت می‌کند، البته در ابتدا راه هستیم و تردیدی نیست که دانستن بهتر از نداستن است و اگر افراد بدانند در زندگی با چه مسائل و بیماری‌هایی روبه‌رو هستند در راستای درست گام برمی‌دارند.

هاشمی خاطرنشان کرد: در حوزه توانمندسازی مردم کار پراکنده زیادی صورت گرفته است ولی به صورت جمعی و بین بخشی نبوده است.

وی پیشگیری را مقدم بر درمان دانست و افزود: بارها از من شنیده‌اید که اگر خلیج فارس را نیز به طلا تبدیل کنیم، نخواهیم توانست هزینه‌های درمان را برآورده کنیم، بنابراین، افراد باید آگاهی داشته باشند و از خود مراقبت کنند.

هاشمی تأکید کرد: انجمن‌های علمی در زمینه آموزش و خودمراقبتی به استثنای برخی بسیار ضعیف عمل کرده‌اند در حالی که در دنیای امروز بسیاری از این خدمات را انجمن‌ها ارائه می‌دهند تا افراد با اصول خودمراقبتی آشنا شوند.

وی گفت: در موضوع پیشگیری نیز نیازمند عزم ملی هستیم که متأسفانه شکل نگرفته است؛ یعنی وزارت صنایع، ارشاد، جهاد کشاورزی، نیرو، نفت و راه و شهرسازی باید در کنار یکدیگر در راستای پیشگیری گام بردارند.

وزیر بهداشت تأکید کرد: برای مثال؛ بسیار غم‌انگیز است که ایران جوان‌ترین نسل خود را در حوادث رانندگی از دست می‌دهد که پیشگیری از این موضوع، تلاش جدی دولت به خصوص وزارت راه و شهرسازی را می‌طلبد.

هاشمی خاطرنشان کرد: سالانه 18 تا 20 هزار نفر را در حوادث از دست می‌دهیم.