به گزارش پارس، علی عسگری ظهر امروز در سی و دومین همایش کمیته مدیران اداری و مالی شهرداری کلانشهرهای کشور اظهار داشت: امروز در نظام مالیاتی تحولی در حال انجام است که هم‌اکنون در اوج آن قرار داریم و می‌خواهیم با برنامه‌ریزی شرایط را در امور مالی کشور تغییر دهیم.
 
وی افزود: در حال حاضر هیچ چاره‌ای جزء تغییر شرایط نیست و در این راستا ما اصلاحات را از دو سال و 6 ماه گذشته شروع کردیم و با قراردادی که با مخابرات برای زیرسازی یک طرح جامع مالیاتی منعقد کردیم تا اظهارنامه‌های مالیاتی به سهولت به دست ما برسد.
 
عسگری عنوان کرد: امسال در اوج ارسال اظهارنامه‌ها 400 تا 450 هزار اظهارنامه بدون هیچ مشکلی ارسال شد.
 
معاون وزیر اقتصاد و دارایی بیان داشت: چهار سال گذشته اصلاح قانون مالیات مطالعه و در دو سال بعد به مجلس ارائه شد که امروز به تصویب رسیده است و 90 درصد از خواسته‌های ما در آن دیده شده است.
 
عسگری اظهار کرد: اطلاعات موجود در چرخه اقتصادی مبنای سنجش مالیات است امروز در چارچوب طرح جامع که نرم‌افزار آن کامل شده که در سه استان آزمایش شده و امسال در هفت استان دیگر هم اجرا می‌شود که می‌تواند از هر نقطه ایران بدون محدودیت زمان اطلاعات گرفت و اظهارنامه پرکرد و سال آینده در تمام کشور این طرح پیاده می‌شود.
 
رئیس سازمان امور مالیاتی خاطرنشان کرد: ما 12 هزار نیروی انسانی را با رشته‌های تخصصی مربوط به حوزه مالی را اداره مالیات برای دقت در انجام امور در سازمان جذب کرده‌ایم.
 
وی ادامه داد: کشور ما نوزدهمین اقتصاد دنیا و دارای ظرفیت‌های زیادی در این حوزه است که باید توجه به این نکات می‌توانیم بهره‌برداری‌های اقتصادی زیادی در بسیاری از حوزه‌ها داشته باشیم.
 
* تامین 45 درصد هزینه‌های جاری دولت از محل درآمدهای مالیاتی
 
عسگری تصریح کرد: در کشور ما هفت درصد از تولید ناخالص مالیات اخذ می‌شود که کمتر از مالیات اخذ شده در کشور‌های در حال توسعه است.
 
رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: 45 درصد از هزینه‌های جاری دولت و 34 درصد از بودجه عمومی از مالیات‌ها تامین می‌شود که امسال با توجه به همه فشارها ما 95 درصد از مالیات‌ها را محقق کردیم.
 
عسگری اظهار داشت: از محل مالیات‌های ارزش افزوده که از سال 87 اخذ شده سال 87، 2 هزار میلیارد، سال 88، 2 هزار و 900 میلیارد، سال 90، 5 هزار و 300 میلیارد، سال 91، 5 هزار و 100 میلیارد، سال92، 9 هزار و 300 میلیارد و هشت ماه گذشته امسال 7 هزار میلیارد بوده که 2 هزار میلیارد تومان آن هنوز توزیع نشده و سهم هر کدام از کلانشهر‌ها تاکنون به این صورت بوده که اصفهان 532، تهران بیش از 6 هزار، کرج 241، مشهد 484، شیراز 331 و قم 148 میلیارد تومان بوده که این نشان می‌دهد مالیات بر ارزش افزوده بهترین و نقدترین شیوه اخذ مالیات است.