به گزارش پارس به نقل از ایسنا: بحث تعرفه‌های اینترنت موبایل یکشنبه آینده و بنا بر اعلام وزیر ارتباطات مورد بررسی مجدد قرار می‌گیرد و تعرفه‌های جدید اعلام خواهد شد.


هنوز زمان زیادی از ورود اپراتورهای اول و دوم به عرصه ارائه خدمات نسل سه یا همان ۳G نمی‌گذرد و کاربران برخی شهرها به تازگی و پس از تحمل اینترنت GPRS کمی دل به سرعت بالای اینترنت نسل سه خوش کرده‌اند، اما در همین ماه های ابتدای کار تعرفه‌هایی برای استفاده از این خدمات تعیین شد که صرفه اقتصادی استفاده از اینترنت موبایل را با ابهاماتی مواجه کرد.

ظرف هفته‌های گذشته کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات که مسئولیت تعرفه‌گذاری در حوزه ارتباطات کشور را برعهده دارد اینگونه اعلام کرد که از این پس هزینه استفاده از اینترنت موبایل فارغ از اینکه نسل دو باشد یا سه، بر اساس حجم تعریف شده و هر کیلوبایت اینترنت در موبایل تعرفه‌ای معادل ۲.۵ ریال خواهد داشت.

این در حالی است که در گذشته سقف تعرفه مجاز برای استفاده از اینترنت نسل دو کیلوبایتی ۱۴.۸ ریال بود که البته همان طور که گفته شد این رقم سقف تعرفه بوده و اپراتورها بر اساس شرایط رقابتی بازار، تعرفه‌ای بین یک تا پنج ریال را اعمال می کردند. هزینه اینترنت نسل سه که پیش از این در انحصار رایتل قرار داشت نیز رقمی بین نیم تا یک ریال تعریف شده بود.

در این میان اگرچه همواره تاکید بر ارائه بسته‌های اینترنتی از سوی اپراتورها و تشویق مردم به استفاده از این بسته‌ها بود اما در مواردی کاربرانی که به هر دلیل اقدام به فعالسازی بسته‌های اینترنت نکرده بودند با ضرر مواجه می‌شدند.

طی این مدت مسئولان همواره از لزوم اصلاح این تعرفه‌ها یاد می‌کردند اما در نهایت پس از ابلاغ نرخ جدید، تعرفه‌های تعیین شده برای اینترنت موبایل به قدری بالا بود که در آنها به هیچ عنوان جایی برای افرادی که قصد استفاده از اینترنت تلفن همراه خود را نداشته و تنها در مواردی محدود و بر حسب ضرورت مجبور بودند با آن به انجام برخی کارهای کوچک و فوری اینترنتی بپردازند دیده نشده بود چرا که بر اساس تعرفه‌های تعیین شده به طور مثال برای بازکردن یک سایت خبری هزینه‌ای بالغ بر ۲۵۰ تومان به کاربر تحمیل می شد.

این تعرفه‌ها به گونه‌ای بود که حتی به گفته علیرضا شاه میرزایی - عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی - دانلود یک فیلم از طریق اینترنت آزاد هزینه‌ای حدود ۲۶۰ هزار تومان را برای کاربر به دنبال داشت و همین مسئله موجب شد وی برای این تعرفه از لفظ خنده‌دار استفاده کند.

به دنبال اعلام این تعرفه‌ها علاوه بر رسانه‌ها و مردم برخی نمایندگان مجلس نیز نسبت به این تعرفه‌ها معترض بودند به گونه ای که نادر قاضی ‌پور - نماینده مردم ارومیه و عضو شورای رقابت - در این خصوص اظهار کرد: ما بررسی کرده‌ایم تعرفه‌های مختلف و از جمله تعرفه اینترنت در هیچ جای دنیا به این گرانی نیست، در حالی که به طور مدام این اینترنت قطع شده و اشکالات متعددی را ایجاد می کند.

اما درباره بالا بودن این تعرفه‌ها و دلیل این موضوع برخی اپراتورهای موبایل در موارد متعدد تعرفه را منطقی می دانند.

لطف الله سبوحی - قائم مقام سازمان تنظیم مقررات ارتباطات - نیز بر لزوم دریافت خدمات با کیفیت و با تعرفه مناسب از سوی مردم تاکید دارد و معتقد است: معمولا قیمت گذاری براساس هزینه اپراتورها صورت می‌گیرد و لازم است به این نکته توجه داشته باشیم که باید قیمتی برای خدمات تعیین شود که برای مردم قابل پرداخت بوده و در عین حال منجر به جذب سرمایه برای اپراتور شود و به گونه‌ای نباشد که فرد انگیزه و حضور در سرمایه‌گذاری این بخش را نداشته باشد.

او همچنین گفت:‌ پیش از این تعرفه مصوبی که برای GPRS وجود داشت، ۱۴.۸ ریال تعیین شده بود که رقم بسیار بالایی بود و در شرایط فعلی و با ارائه ۳G پرداخت آن اصلا پذیرفته نیست.

او ادامه داد: اما زمانی که بحث ارائه خدمات نسل‌های جدید صورت گرفت لازم بود تعرفه مناسبی پیشنهاد شود، براین اساس پیشنهاد اولیه ۲.۵ ریال برای هر کیلوبایت اینترنت موبایل مطرح شد که البته در جلسه آینده کمیسیون تنظیم مقررات کماکان این موضوع مورد بررسی قرار خواهد گرفت و تعرفه‌های جدید اعلام می‌شود.

سبوحی همچنین عنوان کرد: نکته دیگر آن که در حال حاضر حجم اطلاعاتی که از طریق اینترنت موبایل جابه‌جا می‌شود، نرخ صعودی دارد و به عنوان مثال شبکه‌های اجتماعی موبایلی حجم بالای اطلاعات را به خود اختصاص داده‌اند که این موضوع موجب می‌شود سود اپراتورها کاهش پیدا کند اکنون این نگرانی در کل دنیا وجود دارد و لازم است که شرکت‌ها مراقب توسعه آینده خود باشند.

او ادامه داد: یک شبکه اجتماعی برای شرکت خود درآمدزایی می‌کند اما اگر بخواهیم در حالت کلی در نظر بگیریم، به عنوان مثال فردی که قصد انجام یک عملیات بانکی را از طریق موبایل خود دارد، تنها چند کیلوبایت اینترنت استفاده می کند که با چنین استفاده مشخصی، تعرفه‌های تعیین شده خیلی رقم بالایی نخواهد بود اما طبیعتا یک کاربر ملزم است برای مواردی مانند دانلود فیلم از بسته های اینترنتی استفاده کند.

او یادآور شد: البته در هر صورت باید توجه داشت که درنهایت قریب به اتفاق تعرفه‌های اپراتورها کمتر از سقف تعرفه مصوب است.

در نهایت گلایه از این تعرفه‌ها موجب شد وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در این باره اعلام کند: تعرفه‌هایی که طی هفته‌های گذشته برای اینترنت موبایل اعلام شده از سوی مردم با گلایه‌های متعدد مواجه شد، به همین دلیل قرار است که یکشنبه دو هفته دیگر این تعرفه‌ها به طور مجدد مورد بررسی و اصلاح قرار گیرند.

محمود واعظی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا از نظر وی استفاده از اینترنت موبایل به شکل آزاد و باز کردن یک صفحه با قیمتی حدود ۳۰۰ تومان از نظر او اینترنتی در شان ملت محسوب می شود؟‌ گفت: این موضوع در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مورد بحث قرار گرفته و تعرفه‌ای که در حال حاضر اعلام شده به نوعی پیشنهاد سه اپراتور بوده است. اما تصمیم گیری نهایی در این حوزه هنوز انجام نشده و یکشنبه دو هفته بعد در این زمینه تصمیم گیری نهایی صورت خواهد گرفت.

او عنوان کرد: طی این مدت ما نظرسنجی‌هایی را از مردم انجام دادیم و علاوه بر این کاربران از طریق روابط عمومی، شبکه‌های اجتماعی ما و یا سامانه ۱۹۵ نظرات متعددی را منتقل کردند و درباره هزینه بالای استفاده از اینترنت موبایل بدون فعال سازی بسته های تشویقی گفتند.

واعظی در ادامه گفت: از نظر ما هم اکنون این رقم، بالاست و من هم با شما هم عقیده هستم که با این تعرفه‌ها کاربرانی که بدون فعال سازی بسته‌های اینترنتی از اینترنت موبایل استفاده می کنند متضرر می شوند به همین دلیل دو هفته آینده تصمیم گیری نهایی در این زمینه صورت خواهد گرفت و حتما ما این ملاحظات را در نظر خواهیم گرفت.

وزیر ارتباطات در عین حال از مردم خواست در مهلت باقی مانده اگر نظری دراین خصوص دارند موضوع را از طریق روابط عمومی وزارت ارتباطات یا سامانه ۱۹۵ اطلاع رسانی کنند.

او در عین حال به بسته‌های تخفیفی اپراتورها نیز اشاره کرد: البته باید این را هم گفت که اپراتورها بسته‌های بسیار خوبی طراحی کرده‌اند و هر سه اپراتور بسته های تشویقی خوبی را در اختیار مردم قرار می دهند.