به گزارش پارس به نقل از تسنیم، یک مدیر ارشد شرکت توتال فرانسه گفت، ایران مجبور خواهد بود شرایط قراردادی جذابی را برای جلب سرمایه گذاری شرکت های نفتی بین المللی پیشنهاد دهد، زیرا شرکت ها از هرگونه ریسکی اجتناب می کنند و بر سودآوری تمرکز دارند.

رویترز به نقل از استفانه میشل، رئیس بخش اکتشاف و تولید توتال در خاورمیانه نوشت: چند سال قبل، شرکت های بزرگ نفتی تمایل داشتند قراردادهایی با شرایط سخت را بپذیرند و ریسک های امنیتی بزرگ را برای دسترسی به ذخایر نفتی در کشورهایی همچون عراق به جان بخرند.
وی افزود: اما اکنون شرکت ها فرصت های جدیدی نظیر نفت شیل را برای استخراج پیش رو دارند و بنابراین تاکید بیشتری روی سودآوری دارند، در حالی که آنها در مورد هزینه های سرمایه ای قاعده مند تر عمل می کنند.
میشل با اشاره به قراردادهایی که توتال در عراق و دیگر کشورهای مهم نفت خیز در سال 09-2010 منعقد کرده گفت: «وضعیت در سال 2015 هیچ شباهتی به وضعیت در عراق ندارد. در آن زمان، نگرانی هایی در مورد دسترسی به منابع وجود داشت.»
وی افزود: «اگر ما بخواهیم به ایران برگردیم، تحریم ها باید برداشته شود و قراردادها باید سودآور باشند، در غیر اینصورت این مسئله هیچ موضوعیتی ندارد. اگر اینطور باشد شک نکنید که توتال در این رقابت شرکت خواهد کرد.»

به گزارش تسنیم، زیاده خواهی های این شرکت فرانسوی برای ورود به صنعت نفت و گاز ایران در حالی است که این شرکت به دنبال تحریم نفتی غرب علیه ایران بدون توجه به تعهدات قانونی خود از فعالیت در ایران دست کشید.

با روی کار آمدن دولت جدید در ایران و ورود تیم جدید به وزارت نفت، تلاش های بسیاری برای جذب شرکت های نفتی غربی به صنعت نفت و گاز ایران انجام شده است که تاکنون هیچ ثمری نداشته است. وزارت نفت ایران در اوایل ماه اکتبر اعلام کرد،  به زودی طراحی قراردادهای نفتی جدید خود برای پیشنهاد به سرمایه گذاران خارجی را به اتمام خواهد رساند و آنها را برای تصویب به کابینه ارائه خواهد کرد.
این مدیر توتال با لحنی طلبکارانه گفت: «باید قراردادها جذابیت داشته باشند. باید توازن خوبی بین ریسکی که ما می پذیریم و پولی که می آوریم و پولی که به دست می آوریم برقرار باشد.»
وی اضافه کرد، کاهش قیمت نفت در طی چند ماه اخیر نیز راه توتال را تغییر داده است. وی بدون ارائه توضیحی بیشتر گفت، ما به دنبال برخی پروژه ها در خاورمیانه در کوتاه مدت هستیم.