پايگاه خبري تحليلي «پارس»- عرفان مردانی- محمد باقر نوبخت را در میان اقتصاد خوانده‌ها به حرفه نمی‌شناسند و چندان تا پیش از تشکیل دولت یازدهم، در معادلات اقتصادی سر به سودای سیاستگذار اقتصادی نداشت. رفاقت نوبخت با حسن روحانی در مجلس پنجم آغاز شد و از آن زمان تاکنون این ارتباط ادامه دارد. نوبخت هر چند در دوره‌ای برای تحصیلات تکمیلی به انگلستان رفت اما به محض برگشت در مرکز پژوهش‌های استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، همراه حسن روحانی شد تا بیش از پیش تعهد خود را به جریان اعتدالی نشان دهد. اندکی پیش از این بود که نوبخت حزب عدالت و توسعه را بنیان نهاد.

نوبخت در انتخابات یازدهم هم در ستاد حسن روحانی با جمعیت بزرگی از اصلاح‌طلبانی همراه شد که با رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی تنها گریز خود را حمایت از روحانی می‌پنداشتند. 

 پس از پیروزی روحانی در انتخابات و ورود به ساختمان پاستور، نوبخت به عنوان یکی از معاونان رئیس جمهور منصوب شد و در ساختمان سازمانی نشست که حرف‌ها و حدیث‌ها در موردش بسیار بوده است. دو معاونت نظارت راهبردی و برنامه‌ریزی به اعتقاد بسیاری از کارشناسان ترجمان بی‌شکل همان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور است که نوبخت مدیریتش را عهده‌دار شده بود. برنامه دولت جدید، احیای سازمان مدیریت کشور بود که در دولت پیش و در سال 85 به سرنوشت انحلال گرفتار آمده بود. 

 روحانی هم در حین مبارزات انتخابی‌اش و هم پس از آن بارها به احیای سازمان مدیریت اشاره کرد و به اعتقاد برخی چنین استنباط می‌‌شد که یکی از برنامه‌های دولت پس از ورود به صحنه اجرا مساله احیا است.

محمد علی نجفی، مسعود نیلی و علی طیب‌نیا، حلقه اصلی اقتصاددانان دولت محسوب می‌شوند، تا جایی‌که هر جابه‌جایی در این سطح در میان تحلیل‌گران به ایجاد تحول در نظام تصمیم‌سازی تلقی می‌شود. رفت‌وآمدهای نجفی در این میان از اهمیت به‌سزایی برخوردار است. چه آنجا که با جبر مجلس از آموزش و پرورش به میراث فرهنگی رفت، چه آنجا که از میراث فرهنگی به دلیل کسالت به ستاد اقتصادی دولت فراخوانده شد و با نیلی بسته خروج از رکود را سرانجام رساند. 

نجفی پس از استیضاح فرجی‌دانا از وزارت علوم، به عنوان سرپرست این وزارتخانه معرفی شد تا این بار بسیاری نجفی را یار آزاد دولت معرفی کنند و برخی هم از نجفی به عنوان یار ذخیره روحانی یاد کنند.

مدتی از معرفی نیلی احمد‌آبادی برای تصدی وزارت علوم نمی‌گذرد که زمزمه‌هایی بنا بر انتقال نجفی به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور شنیده می‌شود. نجفی سابقه حضور در سازمان مدیریت را نیز در کارنامه دارد و از جمله مدیران موفق این سازمان به حساب می‌آید. 

به گفته نیلی در حاشیه همایش «توسعه و عدالت آموزشی» دولت برای احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با دو سناریو مواجه است و هرگز به فکر انصراف از احیای سازمان مدیریت نیست، دولت در این مرحله در حال بررسی احیای مستقیم سازمان مدیریت است و دیگر سناریو موجود، احیای سازمان با معاونت‌های  برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری است. 

نیلی هرچند به صراحت از تغییر نوبخت در سازمان مدیریت سخن نگفت اما به طور تلویحی به بازی پیچیده دولت در این زمینه اذعان کرد.

به گزارش اقتصاد، از نگاه برخی شاید بتوان یکی از دلایل احیا نشدن سازمان مدیریت را نداشتن فرد مناسب و در حلقه اقتصاددانان دولت برای تصدی این سازمان استراتژیک عنوان کرد و شاید به همین دلیل است که دولت دچار سردرگمی شده است. به عقیده بسیاری از کارشناسان اذعان چندین باره نوبخت به عنوان سخنگوی دولت مبنی بر احیای سازمان مدیریت و تاخیرهای پیاپی در احیای این سازمان، نشان از سردرگمی دولت دارد.

در حال حاضر و با معرفی نیلی احمد آبادی برای تصدی وزارت علوم و اتمام ماموریت نجفی در وزارت علوم، بسیاری از تحلیل‌ها برای احیای سازمان متوجه نجفی خواهد شد. بسیاری معتقدند دولت با حضور نجفی هم گزینه کارآمد خود را یافته و هم به بسیاری از حدیث‌ها در زمینه انصراف دولت از احیای سازمان مدیریت پایان خواهد داد. با این حال باید منتظر ماند و دید آیا دولت به وعده احیای خود عمل می‌کند؟ آخرین وعده دولت از سوی نوبخت مطرح شده بود که وی اعلام کرده بود در مهر ماه امسال این سازمان احیا خواهد شد.