حجت الله عبدالملکی، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق با اشاره به اینکه بازی با آمار و ارقام، کشور را از واقعیات دور می‌کند، گفت: تک رقمی شدن نرخ بیکاری در بهار امسال به هیچ وجه مایه افتخار نبوده و البته دولت هم کمتر روی آن مانور داده است.

به گزارش پارس به نقل از نسیم، وی در برنامه پایش یکشنبه شب با اشاره به اینکه کاهش نرخ بیکاری خیلی اتفاق مهمی نیست مگر اینکه به همراه آن فرصت‌های شغلی بیشتری در کشور ایجاد شده باشد، افزود: البته کاهش نرخ بیکاری از این جهت که بتوانیم در عرصه بین الملل نشان دهیم که وضعیت کشور رو به پیشرفت است اتفاق خوبی است اما به هیچ وجه اتفاق مهمی نیست.

وی با بیان اینکه تنها راه کاهش واقعی و موثر نرخ بیکاری اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری است، افزود: در همین راستا باید تولید ملی تقویت شود تا فرصتهای شغلی بیشتری در کشور ایجاد شوند. این در حالی است که ما در یک سال اخیر شاهد اقدامات مثبتی در زمینه حمایت از تولید نبوده‌ایم. از سوی دیگر مجددا تراز تجاری کشور به نفع واردات شده که این اتفاق نگران کننده بوده و به تضعیف بخش تولید کشور و از دست رفتن فرصت‌های شغلی بیشتر منجر می‌شود.

عبدالملکی با بیان اینکه بسته ضد رکود دولت خوب بود اما اقدامات اخیر دولت خلاف این بسته بوده است، گفت: به عنوان مثال برای صادرات عوارض جدیدی گذاشته شده که هزینه صادرات را تا 2.2 درصد افزایش داده است. جوایز صادراتی نیز کاهش یافته است که مجموعه این اقدامات ضد تولید هستند. با کاهش صادرات کشور شاهد کاهش تولید و کاهش فرصت‌های شغلی خواهیم بود.

او با تاکید بر ضرورت هدایت منابع بانکی به سمت تولید عنوان کرد: ما در کشور 30 میلیون نفر نیروی کار قدرتمند داریم که می توانیم به پیشتوانه آنها اقتصاد کشور را رونق دهیم. از سوی دیگر حمایت از اقتصاد دانش بنیان و اصلاح الگوی مصرف نیز در کاهش واقعی نرخ بیکاری موثر خواهند بود.

وی در ادامه با بیان اینکه ارزش جمعیت در هیچ مدل اقتصادی منفی نیست، گفت: متاسفانه کشور در دام سیاستهای صهیونیستی کنترل جمعیت افتاد و به همین دلیل نیز مقام معظم رهبری سیاستهای کلی مربوط به جمعیت را ابلاغ کردند.

این اقتصاددان همچنین با اشاره به اینکه بسیاری از تولیدکنندگان در حال حاضر با مشکل دریافت تسهیلات بانکی مواجهند و از سوی دیگر حجم معوقات بانکی نیز افزایش یافته است، اظهار کرد: در یک سال اخیر تعداد زیادی از واحدهای تولیدی از سوی بانکها به دلیل بدهی معوق مصادره شده اند. به همین دلیل پیشنهاد می کنم که بدهکاران بانکی طبقه بندی شده و با همه آنها به یک صورت برخورد نشود.

همچنین غلامرضا تاجگردون،  رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز به صورت تلفنی در برنامه پایش حضور یافته و گفت: هدف سند چشم انداز توسعه و برنامه همه دولتها تک رقمی کردن نرخ بیکاری بوده است. اما نباید خیلی روی آمارهای فصلی تاکید کنیم و اگر فکر کنیم که با تک رقمی شدن نرخ بیکاری در یک فصل به همه اهداف خود رسیده ایم سخت در اشتباهیم.

وی افزود: به نظر من اگر روند فعلی اقتصاد کشور اصلاح نشود و برنامه های موثرتری به اجرا درنیایند تا دو سال آینده نیز نخواهیم توانست به نرخ بیکاری تک رقمی برسیم و این اتفاق جز محالات خواهد بود که در این مقطع بتوانیم به نرخ بیکاری تک رقمی برسیم.