به گزارش پارس؛ «دمیتری پاپف» مدیر مرکز اطلاعاتی- تحلیلی وابسته به‌ انستیتوی مطالعات استراتژیک روسیه در منطقه «اورال»، در گفت‌وگو با فارس، با غیرموثر عنوان کردن تحریم‌های غرب علیه کشورش، گفت: در روسیه همانند کوبا و ایران که سال‌ها قبل مورد تحریم‌های غرب قرار گرفتند، این امر موجب نزدیکی و وحدت بیشتر مردم با رهبری کشور شده و خط مشی سیاسی مسکو نیز بدون تغییر باقی مانده است.

وی ضمن پرداختن به اهداف اصلی واشنگتن از وضع تحریم‌ها علیه روسیه، تصریح کرد: بدون تردید، هدف واقعی تحریم‌ها تاثیرگذاری روی موضع روسیه در قضیه اوکراین نبوده بلکه تضعیف روابط اقتصادی روسیه با اروپا می‌باشد که نتیجه آن، فراهم شدن زمینه برای تسلط هرچه بیشتر واشنگتن بر قاره اروپا می‌باشد.

این کارشناس سیاسی روس در ادامه خاطرنشان کرد: اوضاع فعلی روسیه به نوعی مشابه تحریم‌های غرب علیه جمهوری اسلامی ایران است که برخلاف اعلام هدف ظاهری تحریم‌ها یعنی جلوگیری از برنامه هسته‌ای ایران، با هدف متزلزل کردن نظام سیاسی جمهوری اسلامی دنبال می‌گردد.

پاپف با اشاره به ادعای کارشناسان و رسانه‌های غربی در خصوص اثرگذار بودن تحریم‌ها علیه روسیه، بیان داشت: باید به این نکته مهم توجه داشت که افت رشد اقتصادی روسیه قبل از اعمال تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا آغاز شده و به یک سری از دلایل اساسی برمی‌گردد که هیچ ارتباطی با بحث تحریم‌ها ندارد. کاهش رشد تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۲۰۱۳ به دلیل پائین آمدن قیمت‌های جهانی برای مواد خام روسیه بود و اوضاع امروز ربطی به اثرگذار بودن تحریم‌ها ندارد.

به گفته وی، دیگر اینکه تحریم‌ها برای دولت روسیه در جهت اتخاذ اقداماتی برای بهبود وضعیت اقتصادی ایجاد انگیزه کرده که از جمله شاهد تسریع روند اجرای برنامه‌های جایگزین برای واردات محصولات کشاورزی و تجهیزات مربوط به مجتمع صنایع نظامی می‌باشیم که برنامه‌های مشابهی در زمینه‌های دیگر اقتصادی و صنعتی نیز در دستور کار است. از این نظر، حرکت مقامات روسیه در راستای تامین خودکفایی کشور از هر نظر را تاثیر مثبت تحریم‌ها تلقی می‌کنم.

وی ادامه داد: همچنین تحریم‌ها انگیزه در جهت تحکیم روابط اقتصادی روسیه با کشورهای در حال توسعه و از جمله اعضای سازمان بریکس و سازمان همکاری‌های شانگهای شامل نهادهای مالی برای جایگزینی بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول را فراهم کرد.

به گفته پاپف، در نهایت اینکه، تحریم‌ها علیه روسیه نشان داد که تجار اروپایی به دلیل عدم عمل‌گرا بودن و حرکت در مسیر منافع آمریکا متحمل خساراتی شدند و مردم اروپا نیز بیش از هر زمانی دیگر سطح وابستگی نخبگان سیاسی خود از واشنگتن را احساس کردند.