به گزارش پارس به نقل از ایسنا ؛ در فروردین امسال 600 تن سیگار به ارزش 4.7 میلیون دلار وارد کشور شده است. در حالی که میزان واردات سیگار در ماه مشابه سال گذشته برابر با 300 تن با ارزش 2.3 میلیون دلار بوده است. بنابراین در نخستین ماه از سال جاری میزان واردات سیگار نسبت به سال گذشته حدود 109 درصد رشد داشته است.

از سوی دیگر در اردیبهشت ماه سال جاری نیز میزان واردات سیگار برابر 1.6 هزار تن به ارزش 12.6 میلیون دلار بوده که نسبت به آمار 1.1 هزار تن به ارزش 6.7 میلیون دلاری مدت مشابه سال قبل حدود 87 درصد افزایش داشته است. همچنین واردات این ماده دخانی در اردیبهشت نسبت به فروردین امسال 2.5 برابر شده است.

اما بررسی آمار واردات سومین ماه از سال جاری گرچه نشان از کاهش واردات نسبت به ماه پیشین آن دارد، اما واردات سیگار در این ماه نسبت به ماه مشابه سال گذشته همچنان افزایش داشته است. به طوریکه در این ماه 800 تن سیگار به ارزش 6.3 میلیون دلار وارد کشور شده است در حالی که واردات در ماه مشابه سال 1392 برابر با 6.1 میلیون دلار بوده است. از سوی دیگر واردات در خرداد سال جاری نسبت به فروردین ماه نیز بیش از 30 درصد افزایش داشته است.

واردات سیگار مجددا در تیرماه سال جاری افزایش یافت تا به رقم 1.6 هزار تن به ارزش 11.6 میلیون دلار برسد. در سال گذشته نیز در همین ماه میزان واردات سیگار 800 تن به ارزش 7.3 میلیون دلار بوده است. به این ترتیب واردات سیگار به لحاظ وزنی در این ماه نیز نسبت به ماه مشابه سال گذشته حدود دو برابر شده است.

در ماه مرداد نیز واردات سیگار نسبت به ماه پیشین آن کاهش یافت و به 600 تن و به ارزش 5.4 میلیون دلار رسید، اما بار دیگر نسبت به ماه مشابه در سال گذشته با افزایش همراه بود. در مرداد ماه 1392، مقدار 500 تن سیگار به ارزش پنج میلیون دلار وارد کشور شده بود.

نکته جالب در این میان کاهش قیمت متوسط سیگار نسبت به سال گذشته است.

fxVs9KZyypan

افزایش روزافزون واردات سیگار در حالی است که دولت پیش از این وعده داده تا پایان سال 1394 واردات سیگار را به صفر برساند. اما تاکنون تلاشی در این جهت صورت نگرفته است. هرچند که در صورت قطع کامل واردات سیگار، کیفیت سیگارهای داخلی که باید جایگزین نمونه وارداتی شوند، خود جای تامل دارد.