پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- درحالی که گفته می‌شود به حدود یک میلیون واحد مسکونی در کشور نیاز است، گفته‌های معاون وزیر راه و شهرسازی حاکی از در نظر گرفتن وام مسکن 80 میلیون‌تومانی برای 250 هزار نفر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، در حالی از تزریق 20 هزار میلیارد تومان به بازار مسکن خبر می‌دهد که زمزمه‌های افزایش وام مسکن به 80 میلیون تومان شنیده می‌شود.

این معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داده است: با پرداخت وام 80میلیونی به آورده‌مان در بخش مسکن مبلغی حدود 20 هزار میلیارد تومان در صنعت ساختمان تزریق می‌شود.

با توجه به این ارقام اعلام شده مظاهریان می‌توان برآورد کرد که این وام‌های 80 میلیون‌تومانی تنها می‌تواند به دست 250هزار خانواده متقاضی مسکن برسد که این رقم بیانگر برطرف شدن نیاز یک‌چهارم نیازمندان مسکن خواهد بود. چرا که به گفته مسوولان مربوطه اکنون در بازار مسکن نیاز به یک میلیون مسکن وجود دارد.

متقاضیان بازاری که نه‌تنها از تعداد آنها کاسته نمی‌شود بلکه هر ساله و هر روزه بر تعداد آنها افزوده هم می‌شود.

بازار مسکن که همواره با متقاضیان زیادی همراه است و هر ساله بر تعداد متقاضیان افزوده می‌شود، این روزها بیش از دیگر بازار ها نیازمند کمک و تسهیلات خرید است .

بازاری که در سه سال اخیر با بیشترین نوسانات قیمتی همراه شده و حالا قدرت خرید بیشتر متقاضیان کاهش یافته، بیش از پیش نیازمند تسهیلات است .

از این رو نه‌تنها دولت، بلکه بانک‌ها و بخش خصوصی نیز وارد این بازار شدند و همکاری‌های خود را اعلام کردند اما نکته جالب توجه این است که بیشتر متقاضیان مسکن می‌گویند وام‌های فعلی دردی از دردشان دوا نمی‌کند و قادر به خرید مسکن نخواهند بود.

این روزها که بحث پرداخت وام  80 میلیون تومانی مسکن مطرح است و دولت و بانک مرکزی در حال مذاکره بر سر تصویب این وام هستند، مساله‌ای را روشن می‌کند و آن، این است که دولتی که می‌گوید وام‌های 20 میلیون تومانی اعطا شده به مسکن مهر 42 درصد تورم را به کشور تحمیل کرد، چگونه وام‌های 80 میلیون‌تومانی را می‌خواهد پرداخت کند؟

بنابراین حالا که تزریق 20هزار میلیارد تومان به بازار مسکن مطرح شده، آنچه در اولویت است پشتیبانی سازمان و نهادهای مسوول است که کدام یک این حمایت را برعهده می‌گیرند و تضمین تورم‌زا نبودن آن دردستان چه کسی است؟

اواسط سال گذشته بود که وام 20 میلیون‌تومانی مسکن به 35میلیون تومان و پس از آن به 50 میلیون تومان افزایش یافت ، اکنون نیز وام‌های 80 میلیون‌تومانی برای کمک خرید مسکن در راه است و تصویب آن منتظر تصمیمات دولت است.

بارها بر تورم‌زا بودن افزایش تسهیلات خرید مسکن هشدار داده شده‌ بود و کارشناسان و مسوولان بخش مسکن براین باروند که بهتر است وام‌ها و تسهیلات مسکن در بخش ساخت باشد تا کمترین تورم را ایجاد کنند.

به گزارش اقتصاد نیوز، تقریبا دو هفته از مطرح شدن پرداخت وام 80میلیون‌تومانی مسکن از سوی سکاندار مسکن کشور می‌گذرد و هنوز خبری از آخرین وضعیت این وام شنیده نشده‌است. به گفته برخی دولتمردان تا یک‌ماه آینده یعنی حدود 15 روز دیگر آخرین جزییات این وام اعلام می‌شود.