به گزارش پارس به نقل از فارس، این روزها در حالی یک سال از دولت یازدهم سپری می‌شود و همه در تکاپوی برگزاری هفته دولت هستند که هنوز دغدغه اصلی دولت یعنی اشتغال همچنان باقی است.

اگرچه مسئولان دولتی حفظ اشتغال موجود و ایجاد اشتغال پایدار را به عنوان برنامه کلان دولت در حوزه اشتغال مطرح کردند و با تزریق نقدینگی به برخی صنایع تا حدی جلوی از بین رفتن اشتغال موجود را گرفته‌اند و به قول وزیر کار با اقداماتی مانند اعطای تسهیلات بانکی، انجام اصلاحات مدیریتی و بخشودگی جرایم بانکی، جلوی از بین رفتن 230 هزار شغل در معرض تعطیلی را گرفته‌اند.

گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت شاخص بیکاری در کشور حاکی از آن است که متوسط نرخ بیکاری کشور در بهار 92 یعنی قبل از آغاز فعالیت دولت یازدهم 10.5 درصد بوده و این رقم در بهار 93 به رقم 10.7 درصد رسید.

این آمار نشان می‌دهد که اقدامات دولت در این زمینه یا به حد کافی موثر واقع نشده یا از انسجام لازم برخوردار نبوده است؛ حال آنکه علی ربیعی برنامه امسال دولت برای ایجاد اشتغال را اعطای تسهیلات در قالب سرمایه در گردش عنوان کرده و  پیش‌بینی می‌کند 400 هزار شغل از این طریق ایجاد شود.

معاون اشتغال وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی هم معتقد است: برای ایجاد سالانه 15 هزار فرصت شغلی به سرمایه‌گذاری بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان نیاز است که این سرمایه‌گذاری‌ها باید از بخش خصوصی، نظام بانکی و تملک‌دارایی‌ها تامین شود.

از سوی دیگر ورود 4.5 میلیون دانشجوی در حال تحصیل به بازار کار آغاز شده و به مرور این افراد به بیکاران فعلی اضافه می‌شوند و بدیهی است که جلوگیری از بروز چنین پدیده‌ای نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و سرمایه‌گذاری مناسب دارد.

رئیس جمهور در نشست خبری روز گذشته در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره برنامه دولت برای ایجاد اشتغال پرسید، گفت: مهمترین مشکل اقتصادی و اجتماعی ما مشکل بیکاری است که در کنار رکود و ناشی از آن است.

وی افزود: یکی از برنامه‌های دولت شکستن رکود و عبور از آن است. وقتی رکود را رد کنیم وضع اشتغال به تدریج بهتر می‌شود البته سهم دستگاه‌ها از اشتغال مشخص شده مثلا وزارت ارتباطات امسال 30 هزار شغل جدید ایجاد می‌کند.

البته رئیس جمهور این را هم گفت که یکی از وزرا اعلام کرده امسال یک میلیون شغل تا پایان امسال خواهیم داشت و ادامه داد: نمی‌توانم چنین قولی بدهم اما راه اشتغال باز شده است و حتما یکی از مسایل مهم ما اشتغال تحصیل کرده‌ها خواهد بود.

با وجود اینکه دولت قول‌هایی برای ایجاد اشتغال داده و وزیر کار ایجاد یکی میلیون شغل در سال را ضروری می‌داند اما از طرف دیگر دستیابی اقتصاد ایران به رشد هفت درصدی را راهکار مقابله با بحران بیکاری و ساماندهی فارغ‌التحصیلان و نیروهای جویای کار در کشور می‌داند و این در حالی است که اگر امسال رشد اقتصادی کشور از منفی به مثبت تبدیل شود راه زیادی برای رسیدن به رشد اقتصادی 7 درصدی پیش روی دولت و کشور است.