به گزارش پارس به نقل از مهر، محمود واعظی امروز شنبه در حاشیه مراسم افتتاحیه مراکز مانیتورینگ فضای فرکانسی کشور اظهار داشت: ساماندهی فضای فرکانسی کشور و نظارت بر این فضا و تجهیزات ساخته شده در حوزه ارتباطات رادیویی از جمله برنامه هایی است که با راه اندازی این پروژه در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: برای سال جاری چهار هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است که به بخش فضای فرکانسی کشور و ایجاد آزمایشگاه تایید نمونه برای تجهیزات رادیویی و الکترومغناطیسی اختصاص خواهد یافت. بر این اساس قصد داریم نظارتمان را بر تمامی اپراتورهای ارتباطی و شرکت هایی که به مردم خدمات می دهد افزایش دهیم.

طرح شبکه ملی آماده ارائه در شورای عالی فضای مجازی

واعظی در خصوص آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات گفت: کلیات پروژه شبکه ملی اطلاعات اواخر سال گذشته به شورای عالی فضای مجازی ارائه شده و براساس این کلیات که به تصویب شورا رسیده است کارهای بسیاری برای گسترش زیرساخت های ارتباطی توسط وزارت ارتباطات صورت گرفته است. هم اکنون طرح وزارت ارتباطات برای اجرای شبکه ملی اطلاعات در نوبت تصویب شورای عالی فضای مجازی قرار دارد.

پیشرفت 70 درصدی مذاکرات برای نسل سوم موبایل

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد آخرین وضعیت ارائه خدمات نسل سوم موبایل توسط دو اپراتور همراه اول و ایرانسل گفت: در همین ساعاتی که در خدمت شما بودیم به غیر از رئیس رگولاتوری، معاون و قائم مقام وی در حال مذاکره با اپراتورهای تلفن همراه هستند و باید گفت در مجموع کار با اپراتور ایرانسل نهایی شده و با همراه اول نیز حدود 70 درصد مذاکرات پیشرفت داشته است.

وی ادامه داد: چنانچه طبق اعلام رگولاتوری ظرف دو سه روز آینده اپراتور ایرانسل موفق به اجرای پایلوت در  تهران و استان ها طبق شرایط مد نظر شود حتما پروانه فعالیت را به این اپراتور به زودی اعطا خواهیم کرد و در زمینه همراه اول نیز مذاکرات در حال نهایی شدن است.

گوشی های موبایل باید رجیستر شوند

واعظی در خصوص ثبت گوشی های وارداتی در شبکه ارتباطی کشور گفت: از سازمان تنظیم مقررات خواسته ایم با توجه به آنکه حجم زیادی از موبایل هایی که در دست مردم قرار دارد وارداتی است ساز و کاری تهیه شود تا این گوشی ها در شبکه ارتباطی کشور به ثبت برسد و با همکاری اپراتورها بتوانیم در این بخش ساماندهی داشته باشیم که یکی از اقدامات مدنظر رجیستر گوشی های وارداتی قبل از استفاده مردم خواهد بود.

جمع بندی گزارش کمیته اندازه گیری تشعشعات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد کمیته تشعشعات رادیویی که در وزارت ارتباطات تشکیل شده است نیز گفت: از یک سال گذشته که مدیریت کار تشعشعات در اختیار وزارت ارتبطات قرار گرفته است حدود هفت تا هشت نوبت همکاران فنی ما به مناطق مختلف رفته و تشعشعات را اندازه گیری کرده اند.

وی ادامه داد: براساس اقدامات اندازه گیری صورت گرفته آخرین جلسه این کمیته نیز در وزارت ارتباطات با حضور وزرای بهداشت، علوم، دفاع، رئیس سازمان محیط زیست و رئیس سازمان انرژی اتمی و به طور کل هفت دستگاهی که در این زمینه مرتبط هستند برگزار شد و تمامی اقدامات در این زمینه ارائه و تقسیم کار صورت گرفت. در نهایت به جمع بندی در این زمینه رسیدیم و گزارش جمع بندی را خدمت رئیس جمهور ارائه کرده ایم.

تعرفه استفاده از تلفن نسل سوم مانند سایر خطوط است

وزیر ارتباطات درخصوص نرخ خدمات استفاده از نسل سوم و چهارم موبایل گفت: تعرفه استفاده از خدمات این سیم کارت ها در حوزه صوت و مکالمه همان تعرفه ای خواهد بود که تاکنون اپراتورها از مشترکان دریافت می کردند در مورد خدمات دیتا نیز اپراتورها موظف به اجرای مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات هستند که تاکنون اپراتور رایتل نیز این خدمات را ارائه داده است.

وعده وزیر برای عرضه نسل پنجم موبایل

به گزارش مهر، محمود واعظی در مراسم افتتاح پروژه های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز از مقدمات کار برای ورود به نسل پنجم موبایل خبر داد و گفت: هم اکنون مقدمات مطالعاتی و فنی این پروژه آغاز شده است و امیدواریم پس از نسل سوم و چهارم موبایل در سال های آینده وارد نسل پنجم شویم.

وی در گسترش پهنای باند اینترنت در ایران تاکید کرد و گفت: شبکه ملی اطلاعات نیز تا پایان سال 94 به اجرای کامل می رسد و مشکلات زیر ساختی در این زمینه رفع خواهد شد.

وزیر ارتباطات با اشاره به اهمیت بهره وری از فضای فرکانس در کشورهای مختلف و کاربری های بسیاری که این فضا دارد اضافه کرد: هم اکنون ظرفیت فضای فرکانسی در ایران 1.6 مگاهرتز و در منطقه بالای 10 است و این در حالی است که در کشورهای غربی این ظرفیت به 40 تا 50 مگاهرتز می رسد. دنیای امروز از کاربردهای بسیار فضای فرکانس واقع است و براین اساس استفاده از این فضا در دستگاهای های مختلف باید مدیریت شود.

واعظی اضافه کرد: در زمان جنگ فرکانس هایی را به دستگاه های دولتی و صدا و سیما واگذار کردیم که باید آزاد شود و در اختیار بخش خصوصی برای واگذاری نسل سوم و چهارم موبایل قرار گیرد تا سرمایه گذاری برای خرید تجهیزات این بخش به نصف تغییر پیدا کند.

به گفته وی باید فضای فرکانسی کشور را طوری مدیریت کنیم تا در جاهای اضطراری و امنیتی و برای مسائل ارتباطی این فضا استفاده شود.

واعظی از صدور 10 پروانه جدید در حوزه ارتباطات در سال جاری خبر داد و گفت: نظارت و تعامل با ارائه کنندگان این خدمات از جمله برنامه هایی است که در دستور کار وزارت ارتباطات قرار دارد چراکه معتقدیم حقوق مردم در این حوزه باید به صورت عادلانه تامین شود.