به گزارش پارس به نقل از  فارس، محمود واعظی امروز در مراسم اعطای مجوز نسل 3 و بالاتر به ایرانسل اظهار داشت:از ابتدای قبول مسئولیت قرار گذاشتیم که در این دوره 4 ساله با علم به اینکه می‌دانیم عقب هستیم، خدمت کنیم.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: برای صرفه‌جویی در بودجه اپراتورها و سرمایه‌گذاری‌های آتی تصمیم گرفته شد که محدودیتی در ارتقاء نسل اپراتورها از نظر فناوری نداشته باشیم و با مجوز ارتقاء به نسل 3 و بالاتر اپراتورها می‌توانند با هماهنگی با رگولاتوری کیفیت بهتری را ارائه دهند.

وی گفت: در نظر دارم آنچه که در مجلس با مردم و دولت تعهد کرده‌ام با سرعت همه را انجام دهم اگرچه می‌دانم در این راه با مشکلات بودجه و موانعی مواجه خواهم بود.

واعظی گفت: اکنون اکثر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بر پهنای باند توجه ویژه دارند و بسیاری از کشورها ICT را  به عنوان پیشران توسعه انتخاب کرده‌اند. در این زمینه نگاهی که در دولت به ICT وجود دارد نشان از مسئولیت مضاعف ما در آینده دارد.

وزیر ارتباطات گفت: پیش از این به رایتل اعلام شده بود که دوره انحصار این اپراتور تمدید نخواهد شد و در این رابطه با اپراتورهای موجود برای ارتقاء به نسل 3 و 4 مذاکره آغاز شد.

وی ادامه داد: تصمیم ما در وزارت ارتباطات این است که مردم از سرویس خوب، با کیفیت بالا و تعرفه پایین بهره‌مند شوند و از اپراتورها می‌خواهم تلاش جدی را برای افزایش کیفیت خدمت‌رسانی مبذول دارند.

وی تاکید کرد:‌از کیفیت موبایل راضی نیستم و امیدوارم در فصل جدید کیفیت‌ها افزایش و قطعی‌ها کاهش پیدا کند.

واعظی گفت:‌همچنین از اپراتورهای موبایل می‌خواهم که تعرفه‌ها کاهش پیدا کند نباید این طور باشد که هر چند دقیقه مکالمه مردم ضربدر ریال شود و هزینه آن از مردم اخذ شود. بلکه مردم باید بر اساس نیازمندی‌ها و بارقابت اپراتورها در کاهش تعرفه بسته‌های مورد نیاز خود را انتخاب کنند.

وزیر ارتباطات همچنین از تغییر اپراتور برای کاربران در آینده خبر داد و گفت: با اجرای این طرح مشترک دیگر به دلیل شماره به اپراتور وابسته نخواهد بود و می‌تواند با حفظ شماره اپراتور مورد نظر خود را بر اساس مقایسه کیفیت و قیمت انتخاب کند.

واعظی یادآور شد: هم اکنون یکی از اهدافی که دولت با جدیت دنبال می‌کند برنامه‌های خروج از رکود است. همچنان که در سال گذشته تمرکز دولت بر کنترل تورم بود و کنترل تورم دوره‌ای است.

وی با بیان اینکه وزارتخانه باتمام توان به دولت کمک می‌کند،‌گفت: معتقدیم ICT کشور می‌تواند در این زمینه کمک شایانی به دولت باشد همچنان که تا پایان سال 30 هزار شغل در بخش ICT برای فارغ‌التحصیلان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ایجاد خواهد شد و در سال آینده نیز این تعداد به 100 هزار شغل افزایش می‌یابد.

وی همچنین از آغاز نهضت تولید محتوا و اپلیکیشن در کشور با ورود نسل 3 وبالاتر خبر داد و گفت: با تصمیم کمیسیون تنظیم مقررات از این پس هر اپلیکیشنی که نوشته می‌شود و در اختیار اپراتورهای تلفن همراه قرار می‌گیرد درصدی از درآمد حاصل از آن متعلق به تولیدکننده محتوا خواهد بود.

واعظی در خصوص سرویس‌هایی که روی نسل 3 و بالاتر ارائه می‌شوند و نیاز به پیوست فرهنگی دارند،‌گفت: باید برای این فعالیت‌ها پیوست فرهنگی داشته باشیم که این پیوست هم اکنون تهیه شده و منتظر تصویب آن در شورای عالی فضای مجازی هستیم. علاوه بر این اپراتورها باید در مورد این موضوعات مراقبت به خرج دهند و همچنین از مردم می‌خواهم از فناوری نسل 3 که کارهای مفیدی می‌توان با آن انجام داد استفاده درست کنند. در عین حال ما نیز وظیفه داریم که جلوی آسیب‌ها را بگیریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ارتقاء پروانه اپراتورها به نسل 3 و بالاتر را استقبال از شبکه ملی اطلاعات در کشور عنوان کرد و گفت: با این حرکت در دسترسی به بخش‌های مختلف یک قدم به جلو برمی‌داریم.

پهنای باند به 4 هزار گیگ در سال آینده می‌رسد

وی همچین با اشاره به وضعیت شبکه زیرساخت گفت: ظرفیت پهنای باند داخل از 500 گیگ در ابتدای دولت یازدهم به 1200 گیگابیت بر ثانیه تاکنون رسیده و در سال آینده به 4 هزار گیگ افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: در سال گذشته 10درصد نیازمندی‌های ایرانی‌ها از اینترنت از منابع داخلی و 90 درصد از منابع خارجی تامین می‌شد که اکنون این رقم به 34 درصد افزایش یافته است و در سال آینده بیش از 50 درصد نیازمندی ایرانی‌ها از اینترنت از منابع داخلی تامین خواهد شد.

 

مذاکرات فشرده با همراه اولی‌ها برای نسل 3

وی همچین در خصوص اعطای مجوز نسل 3 و بالاتر به همراه اول گفت: علاقمند بودیم همزمان با امضای توافقنامه با ایرانسل، توافق با همراه اول نیز امضا شود اما ایرانسلی‌ها با علاقه بیشتری به استقبال آمدند و مذاکرات فشرده‌ای با همراه اول آغاز شده که امیدواریم به سرانجام برسد.

وی ادامه داد: قطعا نمی‌خواهیم مانند گذشته ابتدا سرویس را راه‌اندازی و سپس اشکالات آن را رفع کنیم. اگر در زمان پایلوت اجرای نسل 3 اشکالات برطرف شد اجازه عرضه عمومی در سراسر کشور را به ایرانسل خواهیم داد. برای اولین بار اجازه می‌دهیم سرویس خوبی از ابتدای کار به مردم ارائه شود.

وزیر ارتباطات یادآور شد: همچنین ممکن است در شهرهای دیگر نیز در یک یا دو نقطه پایلوت نسل 3 ایرانسل اجرا شود و در نهایت در صورت موفقیت اجرای پایلوت در هفته دولت شاهد سراسری شدن نسل 3 ایرانسل در کشور خواهیم بود.

وزیر در پاسخ به این سؤال که تکلیف اپراتور دیگر که تجهیزات وارد کرده و در زمینه نسل 3 هزینه کرده، درباره واگذاری مجوز نسل 3 از سوی وزارت ارتباطات چه می‌شود،‌گفت: طبق مصوبه کمیسیون شرایط دریافت مجوز نسل 3 لازم‌الاجرا است و اگر اپراتورهای موجود نتوانستند خود را با این شرایط وفق دهند ترجیح می‌دهیم به مناقصه اپراتور 4 تلفن همراه برویم.

وی ادامه داد: پیشرفت همراه اول نیز در مذاکرات بد نبوده است. آنها فکر می‌کردند با کار رسانه‌ای می‌توانند مذاکرات را تسهیل کنند اما دیدند نمی‌شود و وزارت ارتباطات به اصول تعیین شده پایبند است. امیدواریم اگرچه در هنگام ارائه مجوز اجرای پایلوت نسل 3 دو اپراتور همزمان نشده‌اند اما در صدور نهایی مجوز همزمان شوند.

واعظی در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه به سیاست وزارت ارتباطات مبنی بر واگذاری امور به بخش خصوصی آیا این سیاست در خرید پهنای باند و تولی‌گری زیرساخت کشور نیز اجرا خواهد شد،‌گفت: سیاست کلی این است که امور به بخش خصوصی واگذار شود مگر اینکه دولت موردی را مخصوصا در اختیار حاکمیت قرار داده باشد.

وی ادامه داد: در برنامه امسال 10 هزار میلیارد تومان هرینه در زیرساخت کشور پیش‌بینی شده است. علاوه بر این قبلا اعلام آمادگی شده هر کس می‌تواند پهنای باند ارزانتری به شرکت زیرساخت ارائه کند این شرکت آمادگی خرید از آنها را دارد.

وی ادامه داد: پهنای باند از دروازه بین‌الملل تا دسترسی کاربر مراحل مختلفی را طی می‌کند و فقط در اختیار وزارت ارتباطات نیست بلکه هماهنگی‌هایی با کمیته‌های نظارتی و کنترلی را نیازمند است.

وی یادآور شد:‌ از ابتدای دولت یازدهم 4 میلیون کاربر نهایی به پورت پرسرعت دسترسی داشتند که اکنون این تعداد به 6 میلیون افزایش یافته و نیاز 2 میلیون نفر از منتظران در صف دریافت سرویس برطرف شده است.

وی در خصوص سیاست این وزارتخانه درباره شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی گفت: این شبکه‌ها بدون اینکه از مسیرهای معمول مکالمه و تماس که برای وزارت ارتباطات درآمدزا است، استفاده کنند از روش‌های اینترنتی بهره می‌برند که در نتیجه سودی برای وزارت ارتباطات ندارد از این رو ما می‌توانستیم مدعی ضرر از این شبکه‌ها شویم اما هیچ وقت مانع نشدیم و علاوه بر آن تحت فشارهای زیادی بودیم که این شبکه‌ها بسته نشود و همچنان مورد استفاده مردم قرار بگیرند.

وزیر در پاسخ به این سؤال که باند فرکانسی 700، باند مناسبی برای ارائه خدمات نسل 3 است که در اختیار صدا و سیما قرار دارد آیا مذاکراتی برای تخلیه این باند صورت گرفته، گفت: مذاکراتی با صدا و سیما انجام داده‌ایم و آنها اعلام می‌کنند نتوانسند همه کانال‌ها را روی دیجیتال ببرند و هنوز برخی از کانال‌های تلویزونی روی باند 700 است امیدواریم با مذاکرات در آینده موفق به تخلیه این باندشویم زیرا معتقدم خالی شدن باند 700 سرمایه‌گذاری اپراتورها در نسل 3 وبالاتر را کاهش می‌دهد.