به گزارش پارس به نقل از «نسیم»، ابراهیم سوزنچی، استاد دانشگاه صنعتی شریف با حضور در برنامه "پایش" درخصوص تفاوت‌های صنعت خودرو در ایران و کره جنوبی گفت: از حدود 200 سال پیش تاکنون پنج انقلاب فناوری در دنیا رخ داد که صنعت خودروسازی چهارمین انقلاب محسوب می‌شود. ما از این پنج انقلاب، تنها توانستیم انقلاب چهارم را آنهم با تاخیر زیاد و ناقص دریافت کنیم.

وی گفت: تولید انبوه خودرو در دنیا از سال 1300 شمسی در کارخانه فورد آمریکا آغاز شد. در سال 1341 کارخانه ایران ناسیونال به عنوان اولین خودروسازی ایران توسط برادران خیامی تاسیس شد و در سال 1346 این شرکت نخستین خودروی خود را تولید کرد. این در حالی است که شرکت هیوندای در سال 1326 تاسیس شد و در ابتدا در حوزه ساخت و ساز فعالیت می‌کرد اما تقریبا همزمان با ایران خودرو وارد حوزه تولید خودرو شد.

وی گفت: هیوندای کار خود را با مشارکت با فورد آغاز کرد و شرکت ایران ناسیونال با شرکت ورشکسته تالبوت که این کار جای سوال زیادی دارد. شواهد نشان می‌دهد که شخص شاه دخالت کرده و به برادران خیامی گفته بود که باید با شرکت انگلیسی تالبوت کار کنند.

سوزنچی اظهار داشت: دخالت‌های سیاسی همواره قبل و بعد از انقلاب در صنعت خودروسازی ایران وجود داشته است. کره مونتاژ خودرو را کنار گذاشت و توانست پیشرفت کند اما متاسفانه شعار هویدا، نخست وزیر دوران شاه این بود که هر ایرانی یک پیکان داشته باشد. این شعار نشان می‌دهد در زمینه توسعه و پیشرفت صنعت خودرو افکار درستی نداشتیم و اعتقادی هم به تولید خودروی ایرانی با قطعات ایرانی وجود نداشت. شاه مدام در امور شرکت ایران ناسیونال دخالت می‌کرد این در حالی است که در کره جنوبی دولت تنها بسته سیاستی ارائه می‌دهد و سایر امور بر عهده خودروساز بود.

این استاد دانشگاه افزود: ایران خودرو تازه در سال 1372 به نقطه صفر هیوندای در سال 1346 رسید و این در حالی بود که دخالت‌های دولتی و سیاسی در این صنعت همچنان ادامه داشت. شرکت هیوندای موتور هم اکنون 86 میلیارد دلار درآمد سالانه، 4.7 میلیون دستگاه تولید و 3.4 میلیون دستگاه خودرو صادرات دارد. این در حالی است که ایران خودرو سالانه تنها 4 میلیارد دلار درآمد، 400 هزار دستگاه تولید و تنها 1500 دستگاه صادرات دارد.

 

به گزارش خبرنگار «نسیم»، در نظرسنجی با این سوال که "اگر اختیار تام داشتید با صنعت خودروسازی چه می‌کردید؟" 65 درصد از خبرگان گزینه اجازه ورود خودروسازان جدید به منظور ایجاد رقابت در بازار، 29 درصد گزینه جلوگیری از دخالت سیاسیون و مسئولان در صنعت خودروسازی و 6 درصد نیز گزینه تعطیل کردن ایران خودرو و سایپا را انتخاب کردند.

به گزارش خبرنگار «نسیم»، همچنین در نظرسنجی دیگری از اقتصاددانان با همین سوال 63 درصد گزینه جلوگیری از دخالت سیاسیون و مسئولان در صنعت خودروسازی، 32 درصد گزینه اجازه ورود خودروسازان جدید به منظور ایجاد رقابت در بازار و 5 درصد نیز گزینه تعطیل کردن ایران خودرو و سایپا را انتخاب کردند.

در نظرسنجی جداگانه ای از نمایندگان مجلس نیز با همین سوال 78 درصد گزینه اجازه ورود خودروسازان جدید به منظور ایجاد رقابت در بازار، 19 درصد گزینه جلوگیری از دخالت سیاسیون و مسئولان در صنعت خودروسازی و 3 درصد نیز گزینه تعطیل کردن ایران خودرو و سایپا را انتخاب کردند.

 

به گزارش خبرنگار «نسیم»، در بخش دوم این برنامه سه تن از کارآفرینان قربانی ربا با حضور در برنامه به بیان تجربیات خود در این زمینه پرداختند.

یک تولیدکننده قطعات یدکی خودرو با اشاره به اینکه از سال 75 به بعد درگیر پول نزول شدم عنوان کرد که به همین دلیل دو کارخانه خود را از دست دادم.

به گزارش خبرنگار «نسیم»، کارآفرین دیگری نیز در همین برنامه اعلام کرد که به دلیل اینکه بانک سپه طبق وعده داده شده تسهیلات موردنیاز برای اجرای پروژه را به ما نداد مجبور شدیم مابقی تسهیلات موردنیاز را از طریق ربا تامین کنیم که همین باعث افزایش شدید بدهی‌های ما شد.

همچنین یک کارآفرین دیگر فعال در حوزه صنعت سردخانه نیز با اشاره به اینکه اخذ پول ربا باعث شد که در کوتاه‌مدت بدهی ما به 1.5 میلیارد تومان برسد، افزود: دولت باید با سازوکارهایی سیستم بانکی را طوری اصلاح کند که مردم و فعالان حوزه کسب و کار برای دریافت نقدینگی و تسهیلات موردنیاز خود به نزول خواران مراجعه نکنند.