به گزارش پارس به نقل از  تسنیم، توزیع میوه در ایران از باغدار تا مصرف کننده دست به دست شده که در این حین دلال که میوه را قبل از فصل برداشت خریداری کرده، بارفروش، دلال توزیع کننده به مغازه دار و میوه فروش سطح خیابان نقش به سزایی دارند.
وجود حلقه های بسیار در توزیع میوه خود نیز به تنهایی باعث افزایش قیمت آنچنانی میوه می شود و اگر معتقد باشیم قیمت میوه در سطح خرده فروش گران نیست، نشان از آن دارد که قیمت خرید از کشاورز و باغدار بسیار اندک است در هر دو صورت به افراد اصلی چرخه تولید و مصرف که باغدار و خانواده مصرف کننده هستند، جفا می شود.
کار عرضه میوه به جایی رسیده است که هر عضو این چرخه برای دریافت سود هرچه بیشتر بر خریدار خود فشار وارد می کند و این در صورتی است که هر فرد این چرخه به جز دلالان میدان سود قانونی برای آنان نگارش شده است.
با این فرض که تمام افراد این چرخه سود قانونی خود را از مصرف کننده دریافت کنند اما اتفاقاتی در حین فروش در میدان رخ می دهد که باعث افزایش قیمت میوه در سطح شهر می شود ولی نباید از این موضوع به راحتی گذر کرد که برخی از میوه فروشان سطح شهر قیمت های بسیاری را برای میوه در مغازه های خود اعمال می کنند قیمت هایی که به آسانی خریدار را متوجه می سازد تفاوت خیابان با خیابان چه تاثیری بر قیمت ها دارد و در حال حاضر که فصل نوبرانه برخی میوه ها به حساب می آید تفاوت قیمت میوه درجه یک حتی به 10هزار تومان در سطح شهر می رسد.
اما اتفاقاتی که در لحظه  عرضه در میادین رخ می دهد به حدی است که خریدار باید پول وزن کشی و بسته بندی چوبی و پلاستیکی میوه را به میزان قیمت میوه بپردازد.
به طور مثال اگر قیمت هر کیلو انگور در میدان 4هزار تومان است خریدار باید 20تا 30 هزار تومان پول جعبه چوبی انگور را بپردازد که در صورت عدم پرداخت حق چوب و وزن کشی بار به آن تحویل داده نمی شود و در کنار آن بارها دیده شده در یک جعبه میوه و به ویژه کاهو بیش از 50 درصد محصول به عنوان دورریز تلقی می شود اما خریدار پول آن را پرداخت کرده است و در انتها میوه فروش سطح شهر که دورریز بالا و هزینه های جانبی بسیاری پرداخت کرده است برای جبران ضرر خود این موارد را بر قیمت میوه لحاظ می کند.

طبق قانون مغازه دار در لحظه خرید باید فاکتور رسمی دریافت کند و مهر واحد نظارت صنعت، معدن و تجارت برآن حک شده باشد در غیر اینصورت فاکتور خرید قانونی و رسمی نیست، این درحالی است که اکثر توزیع کنندگان فاکتور فروش عرضه نمی کنند یا اگر فاکتور عرضه شود لیست اجناس بروی فاکتور کپی شده نوشته می شود و آن به این معنی است که برخی از عرضه کنندگان میوه هیچ سند قانونی فروش عرضه نمی کنند.

وقتی قیمت چند نوع میوه را از اتحادیه بارفروشان، اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی و فروشنده جویا شدیم دریافتیم قیمت میوه در میدان که توسط اتحادیه فروشندگان ارائه شده است بسیار نزدیک به قیمت خرید میوه فروشان از میدان است که حسین مهاجران، رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تفاوت قیمت اعلامی اتحادیه بارفروشان را به دلیل اعلام قیمت میوه صبح که دارای ضایعات بسیار و طلبه ای ندارد، می داند.