به گزارش پارس به نقل از تسنیم،  اسحاق جهانگیری معاون اول جهانگیری در مراسم افتتاح هشتمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه به ایراد سخنانی پرداخت و اظهار داشت: اصلی ترین چالش روبه‌روی ایران در سال جاری توسعه داخلی کشور است چرا که ایران باید در بین کشورهای منطقه به جایگاه مناسبی برسد.

وی با بیان اینکه در سند بالادستی چشم‌انداز تاکید شده ایران باید به قدرت اول منطق تبدیل شود، گفت: چالش کوتاه و بلندمدت در حال حاضر بیکاری و ایجاد اشتغال برای نیروهای جوان تحصیلکرده است. چرا که بررسی‌های شورای عالی اشتغال نشان می‌دهد ایران باید سالانه بین 1 تا 1.5 میلیون شغل پایدار ایجاد کند. 

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: در یک مقطعی در وزارت صنعت بودم آنجا تاکید شد که سالانه به یک میلیون شغل نیاز داریم. در آن زمان بررسی کردیم و طرح‌هایی ارائه دادیم ولی هم‌اکنون اقتصاد ایران نسبت به 8 سال گذشته بزرگتر شده و ممکن است با رشد 7 درصدی هم به یک میلیون شغل برسیم و نیاز فعلی کشور ما بیشتر از یک میلیون شغل در سال است.

وی گفت: در شرایطی که هنوز از رکود خارج نشدیم و رشد اقتصادی در سال 91، 6.3- درصد و رشد سرمایه گذاری 21.9- درصد بوده باید تلاش شود تا رشد سرمایه‌گذاری به بالای 12 درصد برسد و رشد اقتصادی 8 درصدی محقق شود.

جهانگیری ادامه داد: در دولت بحث‌های بسیاری داشته‌ایم امروز صبح هم در ستاد هماهنگی اقتصادی که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد بحث بورس و بازار سرمایه مطرح و در باره اینکه چگونه از ابزارهای مختلف در تامین مالی استفاده شود، مباحثی مطرح گردید.

معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: پیام مهم دولت این خواهد بود که منابع زیادی برای خروج از رکود و همچنین منابع بسیاری برای سرمایه‌گذاری در آینده کشور نیاز داریم. برهمین اساس باید از سایر ابزارها برای تامین مالی استفاده شود.

وی با بیان اینکه در ماه‌های گذشته جلسات مختلفی با وزرای بخشی به منظور تدوین طرح‌های توسعه کشور برگزار کرده‌ایم، گفت: هم‌اکنون برنامه‌های اقتصاد مقاومتی وزارتخانه‌های صنعت و کشاورزی تصویب شده و برنامه‌های مابقی وزارتخانه‌ها به زودی تصویب خواهد شد.

جهانگیری با اشاره به اینکه برای سرمایه‌گذاری و تامین نیازهای فعلی کشور به ده‌ها میلیارد منابع نیاز داریم تصریح کرد: طرح‌های پارس جنوبی برای تکمیل چند ده هزار میلیارد منابع احتیاج دارند همچنین طرح‌های آماده و نیمه‌تمام بسیاری در حوزه‌های نفت، آب، بنادر، صنعت، فولاد، مسکن و ... وجود دارند که نیازمند سرمایه‌گذاری می‌باشند. 

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر بانک محور بودن اقتصاد گفت: از اینکه نظام اقتصادی ما بانک‌محور بوده باید از بانک‌ها تشکر کنیم چرا که طی چند سال گذشته نظام بانکی مظلوم واقع شده با وجود اینکه بار تجهیز منابع را بردوش گرفته و بیش از 230 هزار میلیارد تومان تسهیلات در سال 92 پرداخت کرده است.

وی همچنین گفت: با آقای سیف رئیس کل بانک مرکزی صحبت کردم و بنا شده در سال جاری بانک‌ها منابع بیشتری را برای خروج از رکود و توسعه در اختیار داشته باشند.

جهانگیری البته به بازار سرمایه هم اشاره کرد و افزود: از بازار سرمایه انتظار جدیدی داریم چرا که این بازار عمر 50 ساله دارد و تمامی نهادهای مورد نیاز برای تقویت آن شکل گرفته است، بازار سرمایه باید خود را تجهیز کند تا برای طرح‌های بزرگتر نقش کلیدی ایفا کند.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با تاکید بر الکترونیکی کردن امور در دولت یازدهم تصریح کرد: اراده جدی در دولت است که حتما سیستم الکترونیکی در تمام بخش‌ها اجرا شود، دولت الکترونیک به معنای واقعی کلمه باید در این دوره شکل گیرد و این مورد تاکید دولت و رئیس‌جمهور است. 

وی گفت: در جلسه ستاد مبارزه با مفاسد به عنوان یکی از اقدامات پیشگیرانه بنا شده سامانه‌های الکترونیکی فعلی را ساماندهی کرده و به هم ارتباط دهیم.