به گزارش پارس به نقل از تراز، حسین امیری‌خامکانی در گفت‌وگو با خبرنگار «تراز» با اشاره به ابهاماتی که در رابطه با واردات بنزین وجود دارد، اظهار داشت: ما هم‌اکنون پاالایشگاه‌هایی در دست احداث و توسعه داریم.

وی افزود: اگر مصرف بنزین افزایش پیدا نکند و جهش نداشته باشد، با همین برنامه‌هایی که در توسعه پالایشگاه‌ها داریم، نیاز کشور را در رابطه با بنزین یورو۴ می‌توانیم تامین کنیم. منتها تا آن زمان کمبود بنزین را که به طور متوسط در حدود ۸ تا میلیون لیتر در روز است، را یا باید از طریق پتروشیمی‌ها تامین کنیم، یا از طریق واردات.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: بنزین تولید پتروشیمی‌ها آن‌طوری که براساس گزارش‌های شفاهی اعلام شده، هم گران‌تر است و هم آلایندگی بیشتری دارد، بنابراین دولت تصمیم گرفته کمبود بنزین را فعلا با واردات بنزین یورو۴ تامین کند.

امیری‌خامکانی ادامه داد: سازمان استاندارد و سازمان محیط‌زیست تاکنون اسناد یا گزارش رسمی مبنی بر این‌که بنزین پتروشیمی‌ها آلاینده است، ارائه نداده است و صحبت‌ها و گزارش‌ها فقط به طور شفاهی بوده است. به کمیسیون انرژی مجلس نیز هیچ گزارشی ارائه نشده است.

وی با اشاره به این خبر که یکی از واردکنندگان بنزین، از وابستگان یکی از مقامات دولتی است، گفت: ما به‌طور قطع پیگیر این موضوع خواهیم بود و اگر دولت تخلفی در این زمینه کرده باشد، با آن برخورد خواهیم کرد.

عضو کمیسیون انرژی با بیان این‌که ما پیگیر رانتی که عاید واردکنندگان بنزین خواهد شد، هستیم. افزود: به‌هرحال سازمان‌های نظارتی باید روی واردات بنزین کنترل داشته باشند تا رانتی از این بابت حاصل نشود و هم این‌که بنزینی که وارد می‌شود، براساس استاندارد یورو۴ باشد.

امیری متذکر شد: در یکی، دو محموله‌ای که اول وارد شده، ظاهرا نظارتی وجود نداشته است.

وی تاکید کرد: باید دستگاه‌های نظارتی به وظایف خود عمل کنند و سازمان استاندارد نظارت کند تا بنزین وارداتی براساس استاندارد یورو۴ باشد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر وجود ارتباط واردکنندگان بنزین با سازمان محیط‌زیست، اظهار داشت: استاندارد بنزین وارداتی اگر کمتر از یورو۴ باشد، بهتر است در همان پتروشیمی‌ها به تولید بنزین بپردازیم.

امیری‌خامکانی خاطرنشان کرد: ما باید با روش‌های اقتصادی، بنزین مورد نیاز کشور را تامین کنیم.