به گزارش پارس به نقل از تسنیم، پنج سال پیش قراردادی بین ایران و پاکستان به امضا رسید تا صادرات گاز ایران به این کشور با تکمیل خطوط لوله انتقال گاز در خاک دو کشور از عسلویه تا عمق حدوداً ۸۰۰ کیلومتری خاک پاکستان آغاز شود.

پیروی امضای این قرارداد، ساخت خط لوله صادرات گاز با تکمیل خط لوله هفتم سراسری و انشعابات لازم در ایران پیگیری شد و کلنگ احداث۷۸۱ کیلومتر از یک‌هزار کیلومتر خط لوله صلحی که طبق گفت‌وگوهای یک دهه پیش سه کشور ایران، پاکستان و هند قرار بود در خاک پاکستان احداثشود، بیست و یکم اسفند ۹۱ با حضور رئیس جمهور ایران و رئیس جمهور پاکستان در نقطه مرزی دو کشور به زمین خورد تا با تکمیل این ۷۸۱ کیلومتر در خاک پاکستان، صادرات گاز ایران به این کشور تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی آغاز شود.

در حالی که ایران به تعهدات خود پیش از زمان قید شده در قرارداد عمل کرده و خط لوله صادرات گاز به پاکستان را از عسلویه به نزدیکی مرز پاکستان رسانده است اما در خاک پاکستان، هیچ حرکت جدی برای احداثخط لوله انجام نشده است.

بر اساس توافقنامه خرید و فروش گاز بین دو کشور، تحویل اولین محموله گاز به پاکستان باید تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۱۴ شروع شود و تاخیر در اجرایی شدن این خط لوله در تاریخ تعیین شده موجب جریمه طرف کوتاهی کننده خواهد شد.

این موضوع موجب شده در یک سال گذشته در ملاقات های رسمی دو کشور، مسئولان پاکستانی از ابراز تمایل اسلام آباد برای تکمیل این پروژه و توافق جدیدی بر روی به تعویق افتادن زمان آغاز این تجارت گازی سخن به میان آوردند.

* زنگنه: جریمه کردن و نکردن پاکستان فرقی ندارد، پول ندارند بدهند!

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران آبان سال گذشته در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت پروژه صادرات گاز ایران به پاکستان اظهار داشت: در مورد قرارداد صادرات گاز به پاکستان باید بگویم که من خیلی به این قرارداد امیدوار نیستم. پاکستانی ها تعهدات خود را در قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان انجام ندادند و من امیدی به اجرایی شدن این قرارداد ندارم.

زنگنه افزود: جریمه کردن آنها نیز فرقی ندارد چون پولی ندارند بپردازند اما در صورت تأخیر در اجرای این قرارداد، طبق متن قرارداد منعقد شده طرفین می توانند ادعاهایی داشته باشند.

در آخرین دیدار رسمی بین مقامات دو کشور، ماه گذشته نخست وزیر پاکستان با رئیس جمهور ایران دیدار کرد.

* روحانی: ایران علاقه مند به ارتقای سطح روابط با اجرای تعهدات متقابل است

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری در خصوص مذاکرات گازی این دیدار اینگونه نوشت: رئیس جمهور ایران با بیان " جمهوری اسلامی ایران سرمایه‌گذاری عظیمی در خط لوله گاز میان دو کشور کرده و تمام تعهدات خود را به خوبی انجام داده است " گفت: ایران علاقمند است تا با اجرای تعهدات متقابل سطح روابط با کشورهای همسایه به ویژه پاکستان را به سطح عالی ارتقا دهد.

* نواز شریف: مصمم به رفع موانع هستیم

نواز شریف نیز با بیان " دولت من مصمم است موانع موجود برای اجرای پروژه خط لوله گاز میان دو کشور را برطرف کرده و این پروژه را مجدداً احیا کند " ابراز امیدواری کرد سطح مبادلات تجاری دو کشور در آینده‌ای نزدیک بیش از پیش افزایش یابد.

روحانی در سخن خود به تمایل ایران به انجام تعهدات متقابل اشاره کرده و در صحبت های منتشر شده از روحانی، اشاره ای به توافق وی با نخست وزیر پاکستان بر روی به تأخیر افتادن زمان آغاز صادرات گاز ایران به این کشور و بخشودگی جریمه ای که پاکستان در صورت تأخیر در تحویل گاز باید به ایران پرداخت کند، نشده است.

* رسانه های پاکستانی: توافق نهایی دو کشور برای تعویق یک ساله صادرات گاز

اما رسانه های پاکستانی با انتشار اخباری از نهایی نشدن این توافق بین دو کشور خبر می دهند. پایگاه خبری بیزینس ریکوردر به نقل از مقامات ارشد وزارت نفت پاکستان نوشته است که ایران و پاکستان توافق کرده اند تا تاریخ تکمیل خط لوله انتقال گاز را از دسامبر ۲۰۱۴ به دسامبر ۲۰۱۵ تغییر دهند. به گفته این مقامات، در جریان سفر نخست وزیر پاکستان به تهران، دو کشور مذاکرات مفصلی را در زمینه تکمیل خط لوله انتقال گاز برگزار کردند و تصمیم گرفتند که تاریخ تکمیل این پروژه را یک سال عقب تر ببرند.

بر این اساس، جریمه ای معادل قیمت گاز روزانه ارسالی که با قیمت های مندرج در قرارداد حدود ۳ میلیون دلار در روز می شود را ایران به پاکستان خواهد بخشید. به عبارتی در صورت صحت ادعای منابع خبری پاکستان، ایران موافقت کرده تا با موکول شدن زمان آغاز صادرات گاز ایران به پاکستان از دسامبر ۲۰۱۴ به دسامبر ۲۰۱۵، یک میلیارد و ۹۵ میلیون دلار جریمه زمان تأخیر اجرای تعهدات پاکستان را به این کشور ببخشد.