به گزارش پارس به نقل از فارس علی ایرانپور در  مورد طرح سوال از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس اظهار داشت: قوانین خوبی در مجلس وضع شده که قانونا لازم‌الاجرا و در راستای حل مشکلات مردم است اما برخی از این قوانین مغفول مانده است.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه یکی از مشکلاتی که داریم و خصوصاً در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به وفور دیده می‌شود، این است که قوانینی که به نفع این وزارتخانه یا سازمان تامین اجتماعی است به سرعت اجرا می‌شود اما در مواردی که سودی عاید آنها نمی‌شود، معمولاً ورود پیدا نمی‌کنند، که یکی از این قوانین در مورد مشاغل سخت و زیان‌آور است.

وی ادامه داد: افرادی که در مشاغل سخت و زیان‌آور مشغول کار هستند باید طبق قانون به دلیل آسیب‌ها و بیماری‌های روحی و جسمی 5 سال زودتر بازنشست شوند اما متاسفانه مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صورت گزینشی و متناسب با منافع خودشان قوانین را اجرا می‌کنند و مهم نیست که منافع مردم و جامعه کارگری چگونه است.

ایرانپور با بیان اینکه در اجرای این قانون تا کنون کوتاهی شده و سازمان‌ بازرسی و مجلس از موضع نظارتی باید وارد شوند، گفت: افرادی که الان دچار بیماری ناشی از کار هستند طبق این قانون می‌توانند زودتر بازنشست شوند.

این نماینده مجلس بیکاری را مشکل مهم خانواده‌ها دانست و افزود: بر این اساس باید فرصت‌های شغلی جدید ایجاد شود که برای این کار می‌توان از ظرفیت صنایع فعلی کشور استفاده کرد و با اجرای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور بخش عمده‌ای از نیروی کار آنها بازنشست شده و در مقابل موجب ایجاد اشتغال برای ده‌ها هزار نفر جوان جویای کار می‌شود.

ایرانپور تصریح کرد:‌ البته موارد دیگری نظیر نظام طبقه‌بندی مشاغل وجود دارد که انتقاد به وزارت تعاون، کار و رفاه وارد است که چرا در این مسائل وارد نمی‌شود.

وی با بیان اینکه مسئولان وزارت کار در هفته‌های اخیر و مقارن با هفته کار و کارگر جلسات زیادی برگزار کردند و مدعی دفاع از حقوق کارگر هستند که ای کاش به جای این جلسات، چند قانون مهم در این خصوص را اجرایی می‌کردند.

این نماینده مجلس گفت: با اجرای قانون طبقه‌بندی مشاغل حقوق کارگران رعایت می‌شود اما به دلیل عدم نظارت دقیق این وزارتخانه بر اجرای این قوانین، حقوق کارگران و شاغلان پایمال می‌شود.

وی با بیان اینکه نکته که عدم اجرای قانون از گذشته تا کنون وجود داشته، گفت: من این گلایه را از همکاران خود در مجلس هم دارم که در کنار قانون‌گذاری وظیفه نظارت بر قانون هم داریم و ما مشاهده می‌کنیم که دولت‌ها از عدم نظارت مجلس بر قوانین سوء استفاده کرده‌اند.

ایرانپور با اشاره به اینکه پیگیری و نظارت بر اجرای قانون را تکلیف خود می‌دانم، گفت: موضوع اجرای طبقه‌بندی مشاغل را هم قبل از طرح سوال به وزیر تعاون، کار و رفاه تذکر می‌دهم البته در دیدارهای خود به طور شفاهی هم آن را مطرح کرده‌ام.

نماینده مردم مبارکه در مجلس تأکید کرد: قانون مشاغل سخت و زیان‌آور و طبقه‌بندی مشاغل به دلیل ضعف نظارت وزارت کار به طور ناقص اجرا می‌شود و اجرای آن مغفول مانده است.

وی بیان کرد: سازمان تامین اجتماعی هم باید از حالت خارج شود که هر زمان نیاز به خدمات رسانی هست از اجرای قانون سر باز می‌زند چون برایش بار مالی دارد.

این نماینده مجلس اضافه کرد: با توجه به سرمایه‌گذاری‌های زیادی که تامین اجتماعی با پول مردم انجام می‌دهد، باید با سود همین سرمایه‌گذاری‌ها قوانین کشور را اجرا کند و نمی‌تواند در اجرای قوانین به صورت گزینشی عمل کند چون این مسئله موجب می‌شود نمایندگان مجلس از ابزارهای نظارتی دیگر در راستای اجرای قوانین استفاده کنند.

به گزارش فارس،‌ عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی هفته گذشته از اعلام وصول سوال ملی علی ایرانپور از ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد علت عدم اجرای قانون کار در مورد مشاغل سخت و زیان‌آور خبر داد.