به گزارش پارس به نقل از فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز،در جریان رسیدگی به طرح بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار (اعاده شده از مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان) موافقت کرد تا حداقل معیشت به افراد جویای کار پرداخت شود.

 

طرح مذکور پس از بررسی در مجلس، مورد ایراد شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفته بود و از آنجایی که بار مالی داشت مجمع تشخیص مصلحت نظام با نظر شورای نگهبان موافقت کرد، تا دولت و مجلس نسبت به تامین اعتبار تصمیم لازم را اتخاذ کنند.

در این جلسهنمایندگان موافق و مخالف به بیان نظرات خود در این باره پرداختند.

*نماینده دولت: ممکن است سال‌های بعد اعتبار بیمه بیکاری نباشد

پس از اظهارات مخالفان و موافقان این طرح، مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور مخالفت دولت با این طرح را اعلام کرد و گفت: در صورتی که راهی به لحاظ آیین نامه ای وجود دارد که بتوان این طرح را از دستور کار مجلس خارج کرد، باید انجام شود.

وی تاکید کرد: امسال 2 هزار میلیارد تومان برای اجرای بیمه بیکاری پیش بینی شده، اما برای سال‌های آینده تحمل این بار برای دولت امکان پذیر نیست.

احمد توکلی نماینده مردم تهران نیز پس از اعلام نظر دولت گفت: هیچ ابهامی در این طرح وجود ندارد. مجمع بررسی این طرح را در مجلس منوط به تفاهم دولت و مجلس کرد، دولت هم اعلام کرد که با این طرح مخالف است، بنابراین طرح بیمه بیکاری در مجلس قابل رای گیری نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: شورای نگهبان دو مورد ایراد گرفته بود که در بند یک ماده 11 با توجه به داشتن بارمالی ایراد به قوت خود باقی بوده که پس از بررسی در کمیسیون این ماده حذف شده است.

کمیسیون اجتماعی مجلس در بررسی این طرح در راستای اعمال نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام مواد 6 تا 25 طرح بیمه بیکاری را که مشمولان بیمه بیکاری را تعیین می کرد، حذف کرد.

بر اساس آنچه که در فصل دوم طرح بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار ذکر شده بود، مشمولان بیمه بیکاری دایره شمول بیشتریداشت که با حذف مواد 6 تا 25 این طرح که افزایش مشمولان را در نظر گرفته بود، تنها کسانی که جویای کار هستند،مشمول می‌شوند.

در نهایت اینطرح با حذف مواد 6 تا 25 و با 168 رای موافق، 28 رای مخالف، 10 رای ممتنع از مجموع 227 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید.

این گزارش حاکیست: بیکار متقاضی کار موضوع این قانون، فرد ذکوری است که به سن 25 سالگی رسیده و یا فرد اناثی است که سرپرست خانوار، بدسرپرست یا خود سرپرست است و حرفه یا مهارتی دارد که به تایید سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای رسیده و در مراکز کاریابی دولتی تعیین شده از سوی وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی ثبت نام کرده و حداقل به مدت یک سال پیگیر اشتغال خود باشد و پرداخت حق بیمه یا سابقه اشتغال برای او الزامی نیست.