به گزارش پارس،مجتبی شادلو در گفت‌وگو با تسنیم، درباره وضعیت رکود بازار میوه گفت: مسلماً پس از افزایش قیمت ‌های حامل‌های انرژی، رشد هزینه‌ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم در افزایش قیمت‌ها تاثیر گذار است.  

وی ادامه داد: شاید در حال حاضر افزایش چشم‌گیری در قیمت میوه ها و محصولات کشاورزی احساس نشود اما در آینده نزدیک یعنی در پاییز و زمستان تاثیر آن بیشتر قابل لمس خواهد بود.

 شادلو تاکید کرد: در حال حاضر به دلیل عدم شرایط مناسب اقتصادی و عدم تعادل قیمت‌ها شاهد رکود محض در بازار محصولات کشاورزی خاصه میوه و تره‌بار، سبزی و سیفی‌جات هستیم.

 رئیس اتحادیه باغداران گفت: متاسفانه به دلیل عدم تعادل تولید و توزیع شرایط بازار مناسب نیست. البته در بازار محصولات کشاورزی هیچ‌گاه معادله‌ای به اسم قیمت تمام شده و پایه وجود نداشته است.در بخش کشاورزی معمولاٌ عرضه و تقاضا، قیمت محصولات را تعیین می‌کند.

شادلو در پاسخ به اینکه چرا با وجود رکود بازار شاهد واردات برخی از میوه‌ها مانند انگور یاقوتی در سطح بازار هستیم گفت: این یک مسئله و معضلی است که مصرف کننده بدون توجه به محصولاتی که با سطح ویتامین بسیار در  بازار وجود دارد تمایل به برخی میوه‌های وارداتی مانند انگور یاقوتی دارند.

 وی تاکید کرد: تمام میوه‌ها غنی از ویتامین هستند ضرورتی ندارد مردم به بهانه تامین ویتامین در سبد خرید خانوار خود ،‌به سمت میوه‌های وارداتی با هزینه‌های گران تمایل نشان دهند.

رئیس اتحادیه باغداران تصریح کرد: متاسفانه در تولیدات کشاورزی هزینه‌ها بالاست و گاهی اوقات قیمت خرید محصول از تولید‌کننده، پایین است، به‌طوری‌که هزینه تولید را هم تامین نمی‌کند، بنابراین تولید‌کننده ضرر می‌کند و ممکن است دیگر نتواند به فعالیت کشاورزی ادامه دهد.

شادلو با تاکید بر اینکه دولت باید در راستای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، یارانه‌ای را برای بخش کشاورزی لحاظ کند گفت: با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها قیمت برخی حامل‌های انرژی مانند نفت، گاز، بنزین و... بالا می‌رود در حالی که دولت باید برای حمایت از تولید‌کننده، حامل‌های انرژی را در بخش کشاورزی به‌صورت یارانه‌ای در اختیار کشاورز قرار دهد.در قانون اجرای هدفمندی یارانه‌ها صراحتاً‌ اعلام شده است که با هزینه‌ای که به بخش کشاورزی وارد می‌شود باید یارانه به بخش کشاورزی تعلق می‌گرفت که تا کنون یک ریال هم لحاظ نشده است.

رئیس اتحادیه باغداران یکی از اهداف دولت براساس سند چشم‌انداز را افزایش سطح تولید دانست و گفت: درباره افزایش محصولات کشاورزی هم گام‌های خوبی برداشته شده و روز به روز بر تولید محصولات کشاورزی افزوده می‌شود ولی برای تنظیم بازار مصرف برنامه خاصی وجود ندارد و به همین عدم تنظیم بازار باعث رکود در این بخش می‌شود.

 شادلو با تاکید بر اینکه محصولات کشاورزی بدون ضابطه تولید می‌شود گفت: وقتی هیچ برنامه‌ای برای محصولات کشاورزی وجود ندارد  این محصولات در بازار تلنبار شده و به تولیدکننده و کشاورز آسیب می‌رسد.

رئیس اتحادیه باغداران افزود: متاسفانه میزان صادرات محصولات کشاورزی در سال 92 کاهش چشمگیری داشت. هزینه های جانبی حمل و نقل‌ها، بسته‌بندی‌های مجدد، مباحث گمرک از جمله مباحثی شد که نتوانستیم صادرات خوبی را در بخش کشاورزی شاهد باشیم.

 وی نبود صادرات را یکی از عوامل رکود بازار خواند و گفت: دولت‌ها همواره برای بخش صادرات جایگاه خوبی را قائل می‌شوند. دولت به جای اینکه یارانه صادراتی قائل شود، یارانه برای تنظیم بازار  لحاظ می کند. در صورتی که بارها اعلام کرده‌ایم با توجه به تولیدات انبوه محصولات کشاورزی در داخل نیاز نیست دولت برای کاهش قیمت‌ها دخالت کند.