به گزارش پارس به نقل از مشرق، « روز انقلاب مد» ، یک کمپین جهانی است که با هدف یادمان سالروز آتش سوزی یک کارخانه بزرگ تولیدی پوشاک در بنگلادش راه اندازی شده است. در آن سانحه تاسف بار که ۲۴ آوریل سال ۲۰۱۳ رخ داد ۱۱۲۹ تن از کارگران کارخانه Rana Plaza کشته شده و هزاران نفر نیز مجروح شدند.

با هدف هم دردی با بازماندگان آن حادثه، امسال گروه هایی در ۵۰ کشور جهان با برگزاری مراسمی، ضمن یادبود آن سانحه، خواستار توجه دولت ها به حقوق کارگران در صنعت مد و لباس شدند. اکثر تولیدات این کارخانه و کارخانجات مشابه در کشورهای جنوب شرق آسیا، به شرکت های مد و لباس معروف غربی فروخته می شود، اما این شرکت ها از بازپرداخت هرگونه غرامت به قربانیان این حادثه خودداری می کنند.

یکی از کمپین هایی که درباره این حادثه ایجاد شده، آگاه ساختن مردم کشورهای اروپایی و آمریکایی درباره مکان و شرایط کارگران تولیدکننده پوشاک عرضه شده توسط تولیدی های معتبر غربی است. این کمپین در بسیاری از کشورهای اروپایی و همینطور در آمریکا مورد استقبال قرار گرفته است و حامیان آن با راه اندازی سایت ها و وبلاگ های مختلف، اقدام به افشاگری درباره روند استثمار کارگران کشورهای در حال توسعه برای تولید پوشاک های معروف غربی کرده اند.

در حالی که مردم غرب به خرید پوشاک از فروشگاه های معتبر و پوشیدن لباس های برند و معروف عادت کرده اند، خبر ندارند که اکثر این لباس ها توسط کارگران محروم کشورهای شرق آسیا و با کمترین دستمزد و در بدترین شرایط ایمنی و کاری، تولید می شود.