به گزارش اقتصاد پرس، نیمه دوم دی ماه سال ۸۹ بود که رییس جمهور وقت دستوری مبنی بر حذف هزینه آبونمان گاز همزمان با اجرای هدفمندییارانه ها داد. بر اساس دستور احمدی نژاد، هزینه اشتراک و آبونمان در قبوض محاسبه نشد.

اما دو سال بعد، آبونمان به قبوض گاز برگشت؛ هرچند مسوولان شرکت گاز در اقدامی خودجوش آبونمان را از مهرماه و درست ۴ ماه قبل از اعلام رسمی از مردم دریافت کرده بودند. این اقدام شرکت گاز خلاف قانون جاری کشور بود، اما در آن زمان گفته شد مسوولان این شرکت برای دریافت آبونمان با ستاد هدفمندسازی یارانه ها هماهنگی کرده بودند. دولت در سال ۸۹ وعده داده بود که با افزایش قیمت حامل های انرژی پس از هدفمندی یارانه ها، آبونمان از قبوض حذف شود، ولی اضافه شدن مبلغ آبونمان به قبوض گاز در دوره جدید، برخی مشترکان را شوکه کرد.

حال نیز پس از گذشت ۴ سال از این موضوع، زمانی که به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها نزدیک می شویم، دولت از هم اکنون شرایطی را برای اجرای قانون فراهم کرده است. در این میان، نکته ای که به چشم می خورد، ارسال ماهانه قبوض به مشترکان است. شرکت ملی گاز ، هدف از این اقدام را سرشکن کردن هزینه و بار مالی قبوض گاز خانگی پس از افزایش قیمت و عوارض فروش گاز به مشترکان اعلام کرده است.

بر این اساس، قبوض گاز مشترکان خانگی از ابتدای فروردین ماه سال جاری شامل دو افزایش قیمت و هزینه شده است؛ به طوری که در اولین دوره افزایش قیمت، مطابق با مصوبه دولت، بهای هر مترمکعب گاز مشترکان با ۲۰ درصد افزایش قیمت روبه رو شده است.

البته چیزی که در این میان فراموش شده، ضرر هنگفتی است که مشترکان می دهند و دولت نیز در بی خبری و سکوت کامل قرار است از این رهگذر ماهانه حداقل ۲۳ میلیارد تومان به جیب بزند، زیرا مشترکان در دوره های قبل برای قبض ۲ ماهه آبونمان پرداخت می کردند و اکنون که قرار است هر ماه قبض گاز صادر شود، این درآمد به جای هر دو ماه یک بار، هر ماه در اختیار دولت قرار می گیرد.

بررسی قبض های گاز نشان می دهد که در حال حاضر ۱۵۰۰ تومان بابت هزینه آبونمان مشترکان در نظر گرفته شده است که با توجه به اینکه بیش از ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مشترک در کل کشور از نعمت گاز طبیعی بهره مند هستند، می توان محاسبه کرد که در هر دوره بیش از ۲۳ میلیارد تومان از این بابت به جیب شرکت گاز و در نهایت دولت می رود که برابر است تقریبا با یارانه پرداختی به بیش از ۵۰۰ هزار ایرانی.

نکته مهم تر اینکه مشترکان باید بدانند که هزینه عوارض فروش هر مترمکعب گاز طبیعی به مشترکان خانگی از ۱۰ تومان سال گذشته به ۱۳ تومان افزایش یافته تا عملا متوسط قیمت هر مترمکعب فروش گاز مشترکان از ۷۰ تومان در فاز اول هدفمندی یارانه ها، به حدود ۱۰۰ تومان در فاز دوم هدفمندی یارانه ها افزایش یابد.

با این حال، با افزایش ۲۰ درصدی قیمت گاز مشترکان خانگی و احتساب هزینه ۱۳ تومانی عوارض به ازای مصرف هر یک متر مکعب گاز، آبونمان، مالیات و حق بیمه، بار مالی قبوض گاز مشترکان خانگی افزایش می یابد و در این میان مشترکان باید در نهایت پول های هنگفتی را چند باره بابت گاز مصرفی پرداخت کنند.