به گزارش پارس به نقل از مهر، هیئت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تایید معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و به استناد بند (ب) ماده (۲۸) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۸۹- آیین نامه نحوه تغییر صندوق و نقل انتقال حق بیمه و سوابق بیمه ای بین صندوق های بیمه ای را تصویب کرد.

بر این اساس، کلیه بیمه شدگان به استثنای کادر نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات می توانند با رعایت ضوابط این آیین نامه نسبت به تغییر صندوق بیمه ای خود به سایر صندوق های بیمه ای اقدام کنند.

همچنین کلیه صندوق های بیمه ای موظفند با رعایت اصول و الزامات محاسبات بیمه ای، نسبت به پذیرش در خواست متقاضیان مبنی بر انتقال حق بیمه (مجموع وجوهی که به عنوان کسور بازنشستگی یا حق بیمه از سهم مستخدم و کارفرما از حقوق و مزایای مبنای کسر کسور بیمه شده (طبق ظوابط صندوق مربوط) در طول سنوات خدمت کسر شده است به همراه سود متعلقه بر اساس نرخ اعلامی از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران) و احتساب سوابق بیمه ای از سایر صندوق ها اقدام کند.

بر اساس این آیین نامه، بیمه شده موظف است در خواست تغییر صندوق و انتقال حق بیمه و سوابق بیمه ای خود را (طبق ظوابط صندوق بیمه ای مربوط) به صورت کتبی به صندوق بیمه ای مقصد ارایه و صندوق بیمه ای مذکور موظف است ظرف یک ماه از تاریخ در خواست، تقاضای او را به صندوق بیمه ای مبدا ارسال کند و صندوق بیمه ای مبدا نیز موظف است ظرف مدت یک ماه نسبت به محاسبه مبلغ حق بیمه ای مربوط (اعم از سهم بیمه شده و کارفرما) با ذکر مدت بیمه پردازی و اعلام آن به صندوق بیمه ای مقصد اقدام کند.

همچنین صندوق بیمه ای مقصد موظف است پس از وصول نامه صندوق بیمه ای مبدا، ظرف یک ماه، مابه التفاوت متعلقه را محاسبه و به متقاضی اعلام کند.

در این آیین نامه آمده است: بیمه شده موظف است پس از اطلاع از میزان مابه التفاوت متعلقه و تصمیم به ادامه فرآیند تغییر، ظرف پانزده روز تقاضای کتبی خود را به صندوق بیمه ای مقصد ارایه کند. صندوق بیمه ای مقصد موظف است پس از وصول تقاضا در مدت مقرر نسبت به ارسال تقاضای بیمه شده به صندوق مبدا اقدام کند. صندوق بیمه ای مبدا پس از وصول تقاضای مذکور ظرف یک ماه نسبت به انتقال حق بیمه و سوابق بیمه ای قابل انتقال متقاضی به صندوق مقصد اقدام کند.

حق بیمه یا کسور بازنشستگی متعلقه هر ماه از سنوات خدمت مورد نظر به ماخذ نرخ کسور مورد عمل صندوق (طبق قوانین و مقررات مربوط) و بر اساس حقوق و مزایای ماهانه زمان تقاضا که مبنای کسر بازنشستگی قرارا می گیرد، محاسبه و ما به التفاوت آن با کسور بازنشستگی یا حق بیمه که از صندوق مبدا به صندوق مقصد منتقل شده است از شخص متقاضی به طور یکجا یا اقساطی (حداکثر سی قسط ماهانه) وصول می شود.

همچنین اگر بیمه شده قبل از پرداخت کل مبلغ ما به التفاوت، فوت کند و یا از کار افتاده شود و طبق مقررات مورد عمل صندوق بیمه ای ذی ربط، خود یا بازماندگانش مستحق دریافت مستمری یا حقوق وظیفه شوند، بقیه مابه التفاوت به صورت یک چهارم مستمری ماهانه از دریافتی آنها کسر می شود.

بر این اساس، انتقال حق بیمه اشخاصی که قبل از تصویب این آیین نامه به موجب قوانین مربوط، حق بیمه آنان از یک صندوق بیمه ای بازنشستگی به صندوق بیمه ای بازنشستگی دیگر منتقل شده است، مشمول مقررات این آیین نامه نخواهد بود.

این مصوبه مورخ ۲۵ اسفند ماه سال جاری از سوی اسحاق جهانگیری؛ معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.