به گزارش پارس به نقل از مهر، دولت تدبیر و امید برای تابستان سال آینده با کسری حدود ۲۰۰۰ مگاواتی برق روبرو است به طوری که پیش بینی می شود تابستان سال ۹۳ پیک مصرف برق کشور به ۵۰ هزار مگوات افزایش یابد.

از این رو برای جبران بخشی از این کسری برقی، راه اندازی ۱۰ واحد نیروگاهی حرارتی و برریالابی در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است که یکی از این ۱۰ واحد جدید نیروگاهی امروز در مدار بهره برداری قرار گرفت.

وزارت نیرو امروز با انتشار گزارشی، اعلام کرد: نخستین واحد بخش گاز نیروگاه بمپور در ایرانشهر سیستان و بلوچستان به شبکه سراسری برق کشور متصل شد.

ظرفیت بخش گاز نیروگاه برق بمپور حدود ۳۲۴ مگاوات است و با احداث یک واحد بخش بخار به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات، ظرفیت کل نیروگاه درمجموع تا سقف ۴۸۴ مگاوات قابل افزایش است.

با این وجود نخستین واحد از دو واحد بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی بمپور (ایرانشهر) با ظرفیت ۱۶۲ مگاوات وارد مدار شبکه سراسری برق کشور شده است. این نیروگاه در قالب دو واحد گازی و یک واحد بخار از مجموعه طرح ۶۰۰۰ مگاوات نیروگاه گازی (فاز دوم) در استان سیستان و بلوچستان در حال احداث است.

بر اساس پیش بینی های صورت گرفته، دومین واحد گاز این نیروگاه اواخر فرودین ماه سال آینده وارد مدار برق کشور خواهد شد. این نیروگاه در راستای توسعه تولید برق در کشور و پاسخگویی به رشد مصرف در منطقه، استفاده از حداکثر توان مهندسی داخل کشور و ارتقای دانش فنی در ساخت نیروگاه های حرارتی در پنج کیلومتری جاده بمپور و در زمینی به مساحت حدود ۴۸ هکتار در حال ساخت است.

در حال حاضر ایران با در اختیار داشتن بیش از ۷۰ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده تولید برق به بزرگترین تولیدکننده برق و انرژی در بین کشورهای منطقه خاورمیانه تبدیل شده است.

پیش بینی می شود تا پیش از تابستان سال آینده ظرفیت نصب شده تولید برق ایران به حدود ۷۳ هزار مگاوات و در صورت جذب ۵۰ میلیارد دلار منابع مالی این ظرفیت تا سال ۱۴۰۰ به حدود ۱۰۰ هزار مگاوات افزایش یابد.