به گزارش پارس به نقل از فارس، محمدرضا پورابراهیمی نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص الزامات و پیش نیاز فاز دوم هدفمندی یارانه ها، گفت: اولین مسئله ای که دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها باید به آن توجه کند تعیین و تبیین سیاست های ارزی در اقتصاد کشور است.

وی افزود: بنابراین اگر قرار است فاز دوم هدفمندی در سال آینده اجرا شود بانک مرکزی باید نرخ ارز و سیاست های ارزی سال آینده را تعیین کند.

عضو کمیسیون اقتصادی اظهار داشت: عدم مدیریت صحیح بانک مرکزی در مورد تعیین نرخ ارز در مرحله اول هدفمندی یارانه ها و افزایش نرخ ارز، پیامدهای منفی داشت که آثار و تبعات آن هنوز هم احساس می شود.

پورابراهیمی تصریح کرد: افزایش نرخ ارز تا ۴ هزار تومان تمام زحمات هدفمندی را در فاز اول هدر داد زیرا می خواستیم در مرحله اول قیمت حامل های انرژی را به حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد قیمت فوب خلیج فارس نزدیک کنیم در حالیکه کاهش ارزش پول ملی ما را از اهداف هدفمندی دور کرد.

وی افزود: بنابراین یکی از موارد مهم سیاست های ارزی کشور و لنگرگاه تصمیم گیری مرحله دوم هدفمندی نرخ ارز در اقتصاد است.

نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: نکته دومی که دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی باید به آن اهتمام ورزد سیاست های پولی است و اینکه در سال آینده در حوزه مسائل پولی چه کارهایی انجام دهد و نرخ سپرده بانکی را چگونه تعریف کند.

پورابراهیمی تصریح کرد: به دلیل اینکه کشور در شرایط رکودی قرار دارد بنابراین هرگونه افزایش نرخ سپرده های بانکی که منجر به افزایش نرخ تأمین مالی برای بنگاه های اقتصادی شود و هزینه سرمایه بنگاه های اقتصادی را افزایش دهد موجب افزایش عمیق رکود در اقتصاد کشور می شود.

وی افزود: سومین الزام و پیش نیاز فاز دوم هدفمندی حمایت های غیر مستقیم در فضای اجرای هدفمندی است که قرار نیست همه حمایت ها به صورت نقدی انجام شود و همچنین حمایت غیرنقدی هم به معنای توزیع سبد کالا نیست.

نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس، تصریح کرد: منظور از غیر نقدی اختصاص منابع هدفمندی به بخش های بهداشت، درمان و پوشش بیمه ای کامل است که تحقق این موارد منجر به امیدواری مردم به آثار مثبت اجرای هدفمندی یارانه ها می شود.

پورابراهیمی چهارمین پیش نیاز و الزام دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی را توجه به تولید دانست و گفت: امروز در اقتصاد کشور رکود و تورم را همزمان شاهد هستیم.

وی افزود: بنابراین اگر بتوانیم چرخه تولید را در کشور به حرکت درآوریم و آن را سرعت و شتاب دهیم قطعا آثار مثبت اجرای هدفمندی یارانه ها در یک بازه زمانی مشخص شرایط اقتصادی کشور را تحت تأثیر قرار می دهد و در فضای رونق می توان آثار ناشی از تورم لجام گسیخته را مدیریت کرد.

پورابراهیمی گفت: بنابراین اگر دولت قبل از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه به ۴ محوری که در بالا نام برده شد توجه کند مطمئن هستیم که شیرینی طعم اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه های در میان مدت کام مردم را شیرین می کند و کم کم آثار عدم اجرای صحیح قانون هدفمندی یارانه از بین می رود و مردم آثار مثبت اجرای هدفمندی یارانه ها را در افزایش ثروت ملی خواهند دید.

وی افزود: در این راستا دولت هم باید از قانون عدول نکند و همه ضوابط را مدنظر قرار دهد و با مدیریت صحیح کار را ادامه دهد تا در بلند مدت و میان مدت آثار توسعه اقتصادی، افزایش ثروت ملی و سرانه رفاه اجتماعی نتیجه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها باشد.