به گزارش پارس به نقل از فارس، منابع آگاه در دولت هند اعلام کردند که آمریکا با از دهلی نو خواسته است تا واردات نفت از ایران را کاهش دهد و متوسط واردات نفتی خود از این کشور را در سطح ۱۹۵ هزار بشکه در روز (سطح واردات در پایان سال ۲۰۱۳) حفظ کند.

به نقل از رویترز، به دنبال اجرایی شدن توافق ژنو، واردات نفت هند از ایران به میزان چشمگیری افزایش یافت و در پایان سال ۲۰۱۳ به ۱۹۵ هزار بشکه در روز رسید.

از این رو، هند برای حفظ این سطح باید خرید نفت از ایران را در ماه های باقی مانده به ۱۱۰ هزار بشکه نفت در روز برساند که این میزان یک سوم متوسط واردات سه ماهه ژانویه تا مارس است.

بر اساس توافق ژنو، واردات نفت ایران در مدت ۶ ماهه اجرای این توافق باید در سطح یک میلیون بشکه در روز باقی بماند.

بر اساس آمارهای غیررسمی، صادرات نفت ایران در ماه ژانویه سال ۲۰۱۴ به ۱.۲۵ میلیون بشکه در روز رسیده است که این میزان برای سال ۲۰۱۳ بیش از ۹۳۵ هزار و ۹۰۰ بشکه در روز بوده است.

یک مقام دولتی هند در این باره گفت: حقیقت این است که آمریکا از ما خواسته تا واردات نفت ما از ایران در بازه زمانی ژانویه تا جولای از ۱۹۵ هزار بشکه در روز فراتر نرود و ما نیز اعلام کرده ایم که مراقبت خواهیم بود.

بر اساس آمارهای غیررسمی، متوسط واردات نفت هند از ایران در سه ماهه نخست سال جاری میلادی روزانه ۳۲۲ هزار و ۲۰۰ بشکه نفت بوده است که این رقم برای ماه ژانویه ۴۱۲ هزار بشکه (۲ برابر میزان واردات دسامبر ۲۰۱۳) عنوان شده است.

این در حالی است که دهلی نو در سال مالی جاری این کشور (آوریل ۲۰۱۳ تا مارس ۲۰۱۴) واردات نفت از ایران را حدود یک پنجم (۲۵ درصد) بسیار بیش از ۱۵ درصد مورد نظر واشنگتن برای اعطای معافیت از تحریم ها کاهش داده و به ۲۱۴ هزار بشکه در روز رسانده بود.