به گزارش پارس به نقل از مهر، علی آقامحمدی در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما، با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی در جهت رفاه و گسترش سطح زندگی مردم است، گفت: اقتصاد مقاومتی برای بلند مدت طراحی شده است.

وی افزود: این اقتصاد تدبیری برای حفظ تعادل و قابلیت تاب آوری در برابر تکانه ها یا مخاطراتی است که در اقتصاد جهانی وجود دارد، البته جهان هم این مسئله را آغاز کرده است و موضوع اجلاس داووس در سال قبل و امسال تاب آوری بود.

آقامحمدی تصریح کرد: با توجه به دشمنانی که داریم، اقتصاد مقاومتی برای ما ضروری تر است.

وی با توجه به افزایش امید به زندگی از ۵۱ سال در اول انقلاب به ۷۴ سال و نیز بالاتر بودن نرخ متوسط باسوادی در ایران نسبت به آمار جهانی، گفت: با وجود هزینه ای که براساس یک ارزیابی بالغ بر ۱۵۰ میلیون تومان برای تحصیل هر فرد می شود و آمار ۱۰ میلیون تحصیل کرده دانشگاهی، این هزینه تبدیل به تولید ناخالص نمی شود.

آقامحمدی افزود: علامت این موضوع هم نرخ بیکاری ۳۳ و نیم درصدی تحصیل کردگان بین ۲۰ تا ۲۴ سال در مقایسه با ۱۰ و نیم درصدی کم سواد است که نشان می دهدتحصیل با کار هماهنگ نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به موفقیت های کشورمان در عرصه هایی که امکان کسب دانش، نقشه، همکاری و تجهیزات وجود نداشت از جمله دانش هسته ای و موشکی گفت: این نمونه ها مشخص می کند که ما می توانیم اقتصاد را اصلاح کنیم.

وی افزود: مرکز آمار و بانک مرکزی از نخستین جاهایی هستند که باید تحول اساسی انجام دهند تا کل شاخص هایی را که برای پایش چنین اقتصادی لازم است تعیین، نقاط قوت و ضعف را نشان دهد و شاخص مطلوب را معین کند.

آقامحمدی تصریح کرد: در مرحله بعد هر دستگاه مسئول، اندازه گیری کند و گزارش دهد، قسمت بعد هم مربوط به کل دولت و کل قوا می شود از جمله این که مجلس شورای اسلامی بتواند اثربخشی قوانین خود را شاخص قرار داده و ارزیابی کند.

وی گفت: اخیرا آئین نامه نظارت توسط مقام معظم رهبری به مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شده است و مجمع هم مسئولیت دارد که نظارت کند و به مردم گزارش دهد، بعد از آن هم مقام معظم رهبری نظارت و اشراف دارند.

آقامحمدی ثبات در اقتصاد کلان را از موضوع های بسیار مهم دانست و گفت: احتیاط دولت کنونی در عرصه اقتصاد نیز برای حفظ ثبات است.

وی افزود: نیاز دیگر ما تعریف میدان های سرمایه گذاری است چرا که ما نمی توانیم همه رشته ها را تعقیب کنیم، در نقشه جامع علمی هم ۳۰ حوزه تعریف و به ۱۰ تای آنها اولویت داده شده است.

آقامحمدی تصریح کرد: اکنون سامانه بانکی ما به هیچ وجه تناسبی با این نوع کارها ندارد و به اعتبارات خرد پاسخگو نیست، این موضوع تغییر ساختارها را می طلبد.

وی گفت: اقتصاد مقاومتی برنامه زندگی مردم است و باید در این زمینه مردم را بسیج کنیم و همه مردم در صحنه تولید بیایند، موضوعی که چارچوب اصولی مانند دفاع مقدس را می طلبد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: باید در گفتمان سازی این موضوع به گونه ای حرکت کنیم که همه مردم آرزو کنند نقش آنها در اقتصاد مثبت باشد.