به گزارش پارس به نقل از دنیای اقتصاد، انتشار این خبر در شرایطی که بازار روزهای سختی را سپری می کند، موجب شده است گروهی از فعالان بازار قیمت ها را افزایش دهند. البته خریداران نیز با توجه به احتمال بالای تحقق چنین اتفاقی هم اکنون برای خرید تبلت ها اقدام کرده اند. به همین دلیل بازار خرید و فروش تبلت روزگار بهتری دارد تا سایر کالاهای کامپیوتری.

در این میان، نوت بوک ها واقعا مظلوم واقع شده اند و در بازار مخاطبان چندانی ندارند. به گفته فعالان بازار علت این اتفاق قیمت گران نوت بوک ها و محبوبیت بسیار زیاد تبلت ها است. از سوی دیگر، گروهی از فعالان بازار می گویند؛ خریداران هنوز باور نکرده اند که تولید نوت بوک در ایران امکان پذیر است. هر چند که کارخانه تولید نوت بوک در یکی از شهرک های اطراف تهران راه اندازی شدهاست.

در هر حال فعالان بازار معتقدند در صورت آغاز تولید نوت بوک در ایران تعرفه واردات به ۲۰درصد افزایش خواهد یافت و قیمت ها در بازار سر به ثریا می ساید. کارشناسان حوزه آی تی نیز اعلام کردند؛ در صورت بروز این اتفاق و رشد تعرفه واردات نوت و تبلت از ۴ به ۲۰ درصد قطعا در بازار شاهد رشد ۳۰ تا ۴۰ درصدی و حتی بیشتر قیمت ها خواهیم بود.

آنها با اشاره به این موضوع که افزایش تعرفه موجب رشد قاچاق در بازار این کالا می شود، می گویند تاکنون به دلیل تعرفه پایینی که برای این کالا لحاظ شده بود برای قاچاقچیان، واردات تبلت و نوت بوک قاچاق صرفه اقتصادی نداشت. اما در صورت افزایش نرخ تعرفه احتمال رشد قاچاق هم افزایش خواهد یافت.

آنها معتقدند، اگر چه دولت برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی از اهرم تعرفه استفاده می کند. اما در مورد نوت بوک به دلیل عدم وجود تولیدکننده مطرح، با مشکل مواجه خواهیم شد.