به گزارش پارس به نقل از فارس، بیزینس استاندارد، یک سال پس از اعلام پایان همکاری ۳۹ ساله شرکت کشتیرانی ایران و هند از سوی دولت هند، هر دو کشور هنوز در حال گفت وگو بر سر این موضوع هستند.

این گزارش به نقل از مقامات هندی نوشت، ایران تمایلی به انحلال این شرکت نداشته و خواهان ادامه فعالیت این شرکت با یا بدون شریک هندی اش یعنی شرکت کشتیرانی هند است.

یک مقام هندی در این رابطه گفت: هند در حال بررسی خروج از این شرکت از طریق فروش سهام خود است. ما نمی توانیم این شرکت را منحل کنیم و سپس دارایی ها را به دو قسمت تقسیم کنیم.

اکنون که تحریم ها کاهش یافته احتمالا ما کنار خواهیم کشید و به ایران اجازه خواهیم داد تا به فعالیت این شرکت ادامه دهد.

در نشست اخیر، چند مورد تضاد حقوقی در قوانین ایران و هند در شرایط انحلال این شرکت مطرح شد. پایان دادن به این همکاری و سرمایه گذاری مشترک مشکل است. وی از ارائه جزئیات بیشتر در این زمینه خودداری کرد.

شرکت کشتیرانی ایران و هند ۷ کشتی شامل تانکرها و نفتکش های با ظرفیت ۰.۶۶ میلیون تنی در اختیار دارد.

انتظار می رود که شرکت کشتیرانی هند سهم بیشتری از تعهدات و به دنبال آن دارایی ها را به عهده بگیرد. روند تقسیم دارایی ها و بدهی ها با انتصاب یک مدیر تسویه آغاز می شود.

سال گذشته، کابینه هند با انحلال این شرکت موافقت کرده بود.

شرکت کشتیرانی ایران و هند در مارس ۱۹۷۵ در ایران و بر اساس توافق های دوجانبه میان تهران و دهلی نو تاسیس شد. سهام ایران در این شرکت ۵۱ درصد و سهام هند ۴۹ درصد بوده است.

با وجود اینکه میزان سود دریافتی شرکت کشتیرانی هند از این شرکت مشخص نیست، اما این شرکت هندی می تواند، سهم بسیار بیشتری نسبت به میزان سرمایه گذاری خود دریافت کند.