به گزارش پارس به نقل از مهر، محمدسعید ایزدی  با اشاره به اینکه نمی توان همان رویکردی که در مورد یک سکونتگاه غیر رسمی وجود دارد، در مورد بافت تاریخی هم بکار برد، بیان کرد: سیاست مواجهه ما در گذشته نوسازی کالبدی صرف و تخریب و جایگزینی بافت جدید بوده است که در مورد بافت های تاریخی این موضوع صدق نمی کند. بافت های تاریخی ثروت هایی هستند که باید به عنوان پشتوانه فرهنگی و هویت شهری از آنها نگهداری کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در برنامه جدید نوسازی، هر پهنه با برنامه خاص مربوط به آن پهنه مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال، سیاستی داریم به نام مقاوم سازی، با این سیاست می توان بسیاری از ساختمان های ناپایدار را با هزینه ای کم به مرحله کیفیت مطلوب و امن رساند و مقام سازی کرد.

وی با بیان اینکه می توان از بهسازی، مقاوم سازی و نوسازی استفاده کرد تا بازآفرینی در بافت های فرسوده ایجاد شود، بیان کرد: در این خصوص از شورایعالی شهرسازی درخواست کردیم به ما اجازه بدهند به جز سه شاخص کالبدی که درگذشته بافت فرسوده با آن شناخته می شد یعنی ریزدانگی، نفوذناپذیری و ناپایداری، وارد حوزه های دیگر شویم و این محدوده ها را با شاخص های جدیدتری شناسایی، گونه شناسی و اولویت بندی کنیم.

ایزدی خاطر نشان کرد: شورای عالی شهرسازی ضمن موافقت با این درخواست، ما را موظف کرده است سند جدیدی در خصوص شناسایی و تعیین اولویت محدوده های هدف را به این شورا ارائه کنیم که این سند، دستور العملی جامع و دربرگیرنده تعاریف مختلف پهنه ها و رویکردهای مواجهه با این پهنه ها است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص تعریف و اجرای طرح تفصیلی شهر تهران، گفت: تأکید وزبر بر این است که طرح های شهری با تعامل شهرداری و مدیریت شهری تهیه شود البته در ۵۰ سال گذشته این ممانعت از طریق دستگاه مجری وجود داشته است بطوریکه طرحی را که دولت تهیه می کرده مدیریت شهری درصدد تغییر آن برمی آمد.

وی افزود: برای اصلاح این روش، دولت ضمن حفظ نقش اصلی و حاکمیتی خود در نظارت بر فرآیند تهیه طرح، شهرداری ها را هم دخیل می کند تا نظرات و دیدگاهشان را بر طرح ها اعمال کنند مورد تصمیمات مورد قبول همه دستگاه ها باشد

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان اینکه در همین راستا توافقنامه ای با سازمان شهرداری ها امضا کردیم، گفت: این توافقنامه بین شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، سازمان شهرداری ها و معاون هماهنگی امور عمرانی وزارت کشور مبادله شد و در آن بر ایجاد فضای تعاملی در حمایت از شهرداری ها تاکید شده است.