به گزارش پارس به نقل از فارس، حسین عبده تبریزی در خصوص آخرین وضعیت راه اندازی صندوق پس انداز مسکن گفت: بانک مرکزی در خصوص راه اندازی صندوق پس انداز مسکن معتقد است که بانک ها کم می آورند و به پول پرقدرت فشار می آورند، ولی ما می گوییم که باید طراحی به گونه ای باشد و مجوز به صندوق گونه ای بدهید که از نظر منابع کم نیاورند.

وی ادامه داد: ولی به هر حال گرفتاری این است که مردم نمی توانند با سود بالا و ۳۰ درصد وام بگیرند، پس دولت باید مابه التفاوت را پرداخت کند بنابراین گیری که وجود دارد روی همین مابه التفاوت است.

عبده تبریزی گفت: لذا من فکر می کنم رکود بازار مسکن آنقدر عمیق است که اگر ما بازار رهن و وام بلندمدت مسکن ندهیم این بازار مسکن بیدار بشو نیست.

وی ادامه داد: این صندوق ها کمک به خانه دار شدن افراد است و اگر افراد می توانستند ۸۰ درصد وام بگیرند و خانه بخرند نیازی به این صندوق ها نبود پس این صندوق ها برای کمک به نظام بانکی است که اول یک پس اندازی صورت بگیرد، بعد مردم بروند وام بگیرند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور مدیریت و تامین مالی افزود: ما دو پیشنهاد داشتیم اینکه همه بانک ها بتوانند وام مسکن بدهند و دوم اینکه تفاوت سود را بدهیم این درخواست ما از بانک مرکزی بود.

عبده تبریزی ادامه داد: اینکه بعد از مدتها یک بازار رهن ثانویه مسکن نداشته باشیم خوب نیست چرا که هیچ فردی نمی تواند تنها با پس انداز گذشته خود صاحب مسکن شود، پس دولت ها هم باید سیاست ها را به گونه ای طراحی کنند که مردم با پس انداز و اخذ وام با بازپرداخت قابل تحمل صاحب مسکن شوند.

وی گفت: اعتقاد ما این است که حداقل ۵۰ درصد یک واحد مسکونی باید وام پرداخت شود.