به گزارش پارس به نقل از فارس، علی اصغر عمیدیان در همایش چالش ها و فرصت های توسعه باند پهن اظهار داشت: ضریب نفوذ باند پهن ثابت در دنیا ۱۷ درصد و ضریب نفوذ باند پهن همراه ۹۶ درصد است.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: در سال ۲۰۱۳ ضریب نفوذ اینترنت در دنیا ۴۰ درصد بوده و پیش بینی می شود در سال ۲۰۱۵ به ۶۰ درصد برسد.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۲ حدود ۲۹ اپراتور غالب دنیا اعلام کردند که به دلیل بالا بودن درخواست خدمات باند پهن وادار به ارائه نسل ۴ (LTE) شده اند.

عمیدیان با اشاره به اینکه گردش اقتصادی بخش ICT در کشور ۱۴ هزار میلیارد تومان است گفت: با احتساب دلار ۲۵۰۰ تومان اندازه بازار ICT ایران ۵ میلیارد دلار است که پتانسیل افزایش به ۱۷ میلیارد دلار را دارد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه باند پهن ثابت نسبت به باند پهن سیار گران تر است گفت: استفاده از باند پهن ثابت و سیار می تواند عقب ماندگی کشور را جبران کند.

وی با اعلام آخرین گزارش اعلام شده از سوی اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) در ۷ اکتبر ۲۰۱۳ گفت: ایران با امتیاز ۳.۸ در جایگاه ۹۰ از ۱۵۷ کشور دنیا قرار دارد.

عمیدیان ادامه داد: طبق این گزارش درصد خانوارهای دارای رایانه در ایران ۴۲ درصد و از این میان درصد رایانه های متصل به اینترنت ۲۷ درصد است.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ادامه داد: همچنین در شاخص های استفاده از ICT، ۲۶ درصد افراد ایرانی متصل به اینترنت هستند.

وی در ادامه با طرح این سؤال که از ما می پرسند زمانی که نتوانسته ایم سرویس تماس تصویری را به سرمنزل مقصود برسانیم چگونه می خواهید در شبکه ملی اطلاعات سرعت بدون محدودیت را ارائه کنید؟ گفت: برنامه های مدونی برای توسعه باند پهن و افزایش سرعت دسترسی در دستور کار داریم.

عمیدیان شبکه ملی اطلاعات، شبکه باند پهن موبایل، شبکه باند پهن ثابت، ارتقای پهنای باند بین الملل و شبکه تبادل اطلاعات را از حوزه های شبکه ملی باند پهن عنوان کرد و گفت: طرح باند پهن ملی کشور در دست تهیه قرار دارد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مبحث طیف فرکانسی در کشور گفت: طیف فرکانسی در کشور در ایران تلف شده است. یکی از شاخص های طیف بهره وری آن است که برای مثال در نسل ۳ بهره وری طیف ایران نیم و در برخی کشورها ۱۶ است. در نسل ۲ نیز وضعیت همین است.

وی با آینده نگری در آزادسازی طیف گفت: طیف فرکانسی در احتکار برخی از سازمان ها است و باید با همکاری شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی فضای مجازی طیف فرکانسی را آزاد کنیم و در اختیار اپراتورهای ارتباطی قرار دهیم.

عمیدیان برقراری رومینگ ملی، flat کردن نامبرینگ و شارژینگ، ترابردپذیری و ارتقای باند پهن با پیاده سازی شبکه ملی اطلاعات را از برنامه های ضروری اعلام کرد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه در تفکر جدید رگولاتوری باید سرویس محور باشیم نه تکنولوژی محور گفت: از این پس قرار است سرویس های اجباری الزامی شود و سرویس های بعدی و توسعه یافتن اپراتور پس از ارزیابی ارائه مجوز خواهد شد.

وی در خصوص نسل ۴ نیز گفت: ممکن است در صورت نیاز اپراتور جدیدی وارد شبکه شود علاوه بر این، این احتمال نیز وجود دارد که نیاز به اپراتور جدید نباشد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارتقای تکنولوژی اپراتورهای موبایل فعلی، ورود اپراتور مجازی برای رقابت بیشتر، توسعه وای فای، بازنگری در مجوزهای PAP برای رفع موانع پهنای باند ثابت، توسعه FTTX (دسترسی فیبر نوری) ، ارتقای اپراتورهای وایمکس با تغییر تکنولوژی برای ارتقای پهنای باند و ورود بخش خصوصی به CDN (اپراتور تولید محتوا) را از موضوعات کلان طرح باند پهن ملی کشور برای توسعه باند پهن عنوان کرد.

وی یادآور شد: شورای راهبردی در این رابطه در رگولاتوری راه اندازی شده و پس از تهیه چارچوب سند طرح باند پهن ملی کشور در ماه اول ۹۳ سند در اختیار همه برای اعلام نظر و بررسی قرار خواهد گرفت.