به گزارش پارس به نقل از فارس، هانی تحویل زاده اظهار داشت: طی ماه های گذشته میزان تولید شیر خشک در کشور به دلیل رفع موانع ترخیص کالا از گمرک و بهبود تخصیص ارز، افزایش قابل ملاحظه ای یافته است.

مدیرعامل یک شرکت تولید کننده شیرخشک نوزاد در مورد دلیل این واردات با وجود تولید شیر خشک کافی در کشور افزود: مواد اولیه تولید شیر خشک که شامل روغن های گیاهی، پروتئین، لاکتوز، شیر بدون چرب است، همه از خارج وارد می شود و به دلیل وجود آنتی بیوتیک، آفلاتوکسین در برخی از شیرهای داخل، تولید کنندگان ترجیح می دهند، وارد کنند.

وی ادامه داد: اکنون صادرات شیر خشک ایران به کشورهای عربستان، امارات، افغانستان و عراق سالانه به میزان قابل توجهی انجام می شود.

تحویل زاده در مورد میزان صادرات اشاره ای نکرد، اما گفت: رشد آن در ماه های گذشته قابل توجه بوده است.

وی درباره شرکت های تولید کننده شیر خشک نوزاد در کشور، گفت: شرکت نستله (صد درصد با سرمایه گذاری خارجی) ، دنان (۶۰ درصد فرانسه + ۴۰ درصد ایران) ، بهداشت کار (۶۰ درصد بلژیک + ۴۰ درصد ایران) ، پگاه (صددرصد ایرانی) هستند که شیرخشک نوزاد تولید می کنند.

به گفته تحویل زاده نیاز سالانه کشور به شیر خشک نوزاد ۲۰ میلیون قوطی است که این شرکت ها ۱۶ میلیون قوطی تولید می کنند.

وی در پاسخ به دلیل سرمایه گذاری شرکت های خارجی در بخش شیرخشک، گفت: ایران منطقه ای استراتژیک در خاورمیانه است، اما به دلیل شرایط آب و هوایی خشک معمولاً مادران این منطقه شیر کافی برای نوزاد ندارند. همچنین به دلیل استرس های جنگ، بسیاری از مادران شیرشان قطع می شود.

تحویل زاده ادامه داد: از سوی دیگر وضعیت اقتصادی منطقه ایجاب کرده است، تا کشورهای خارجی برای تولید شیرخشک به این منطقه سرازیر شوند.

مدیرعامل شرکت بهداشت کار با بیان اینکه ظرفیت اسمی تولید شرکت شیر خشک در کارخانه های کشور ۷۰ میلیون قوطی است، گفت: در حال حاضر ۸۰ درصد ظرفیت تولید شرکت بهداشت کار و ۶۰ درصد ظرفیت تولید شرکت دنان خالی است و بقیه شرکت ها هم با ظرفیت کمتری کار می کنند.

تحویل زاده در پاسخ به اینکه چرا به رغم تولید مناسب شیر خشک، واردات انجام می شود، گفت: به دلیل سود سرشاری که در واردات وجود دارد، معمولاً نظرشان را به بدنه تصمیم گیر تحمیل می کنند.

وی گفت: در سالهای اخیر کارخانه های تولید کننده پیشنهاد کرده اند که به جای وارد شیر خشک واردات مواد اولیه شیر خشک انجام شود و ظرفیت خالی کارخانه های داخل تکمیل شود، اما به این پیشنهاد نیز عمل نکردند.

مدیرعامل یک شرکت تولید کننده شیرخشک نوزاد تصریح کرد: در صورتی که دولت از این بخش حمایت کند و به جای شیر خشک مواداولیه آن وارد و در داخل ساخته شود، علاوه بر تأمین ۳ برابر نیاز داخل امکان تحصیل ارز بیشتری هم از محل صادرات شیر خشک وجود دارد.

عبدالامیر باروتکوب مدیرعامل صنایع شیر ایران گفت: دولت از دو سال پیش مجوز تولید کارخانه صد در صد ایرانی تولید شیرخشک نوزاد در شهر کرد را نمی دهد.