به گزارش پارس به نقل از فارس، حمیدرضا فولادگر در مورد جزئیات جلسه نمایندگان اقتصاددان مجلس با معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: در این جلسه جزئیات اجرای فاز دوم و بودجه ۹۳ کشور بررسی شد و محور جلسه موضوع پرداخت یارانه نقدی به نیازمندان در سال آینده طبق قانون بود.

وی ادامه داد: نحوه افزایش قیمت ها و نحوه توزیع یارانه نقدی یکی از مباحثی است که محور جلسه را به خود اختصاص داد و اینکه دولت باید نیازمندان و جامعه هدف را در این بحث تعریف کند.

رئیس کمیسیون اصل ۴۴ مجلس با بیان اینکه، مبنای ثبت نام، افراد نیازمند و متقاضی هستند، اظهار داشت: هنوز مشخص نیست چه دهکی مبنای تعریف دولت برای پرداخت یارانه نقدی قرار گیرد و دولت قطعاً بحث میزان درآمد جامعه هدف را در این طرح تا پایان سال نهایی خواهد کرد و البته بخشی از یارانه به صورت نقدی و غیرنقدی و بخش دیگری از درآمدهای هدفمندی به مسکن، اشتغال، سلامت پرداخت خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که کدام وزارتخانه و دستگاه مسئول و متولی تهیه و تدوین فرم خوداظهاری و اجرای آن هستند، اظهار داشت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طبق وظیفه سازمانی به همراه وزارت اقتصاد و نیز بانک مرکزی به مرکز آمار مسئولیت تدوین شاخص ها را بر عهده خواهند داشت و اجرای کار نیز بر عهده وزارت کار و وزارت اقتصاد است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه احتمال دارد، جلسات میان مجلس و دولت تا حاصل شدن نتیجه قطعی ادامه داشته باشد، تصریح کرد: یکی از مباحث عمده در پرداخت یارانه نقدی موضوع تعیین و اطلاع رسانی میزان درآمد برای مشمولان دریافت یارانه نقدی بوده که این اختلاف وجود دارد که آیا پس از تکمیل فرم خوداظهاری گفته شود و یا قبل از آن اطلاع رسانی صورت گیرد.

فولادگر تأکید کرد: باید منتظر ماند که دولت عدد مربوط به درآمد خانوار جامعه هدف را در بحث پرداخت یارانه نقدی طبق قانون مشخص کند و ببینیم چند دهک را تحت پوشش قرار خواهد داد و اینکه همه مردم مشمول دریافت یارانه شوند طبق قانون امکان پذیر نیست.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه دولت سه ماه فرصت دارد آیین نامه مربوط به اجرای قانون هدفمندی یارانه ها را تدوین کند بیان داشت: یکی از مباحث این است که دولت آیا از اول فروردین پرداخت یارانه را به نیازمندان شروع کند یا پس از تدوین آیین نامه که این موضوع بستگی به نظر دولت خواهد داشت و دولت می تواند با توجه به اینکه نخستین یارانه نقدی برای سال آینده اواخر فروردین است جامعه هدف خود را طراحی و به آن پرداخت کند.

وی در خصوص اینکه فرم های خوداظهاری به صورت الکترونیکی خواهد بود یا کاغذی عنوان کرد: هنوز این موضوع به صورت کامل نهایی نشده و باید منتظر ماند تا دولت برنامه ریزی کند.

فولادگر به یکی از مباحث پیش روی پرداخت یارانه به جامعه هدف اشاره کرد و گفت: اینکه درآمد تعیین شده خانوار برای دریافت یارانه نقدی چه میزان باشد محل چالش است که بُعد خانوار، درآمد روستایی یا شهری بودن خانوار، هزینه زندگی در کلانشهرها و شهرهای با جمعیت کمتر باید در بحث میزان درآمد خانوار در نظر گرفته شود و البته تاکنون عددی برای این موضوع نهایی نشده و گزینه های مختلفی وجود دارد.