به گزارش پارس به نقل از مهر، عباس آخوندی با اشاره به اینکه نصب ۱۸ دستگاه جرثقیل گنتری کرین (جرثقیل) از ابتدای سال ۹۳ در بندر شهید رجایی آغاز می شود، یادآور شد: هفت مرحله برای توسعه بندرکانتینری مجتمع شهید رجایی تعریف شده است که با اجرای کامل آن ظرفیت تخلیه و بارگیری در این بندر به بیش از ۲۴ میلیون TEU کانتینر افزایش خواهد یافت.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تعهد فعلی ما آغاز فاز سه بندر شهید رجایی با در نظر داشتن افق فازهای چهار و پنج این مجموع است. وی با اشاره به جایگاه مجتمع بندری شهید رجایی در اقتصاد ملی و تجارت دریایی، تصریح کرد: از ۸۵ میلیون تن حمل و نقل دریایی کالای غیرنفتی، ۵۳ درصد در بندر شهید رجایی و ۸۴ درصد حمل و نقل کانتینری کشور نیز از طریق این بندر صورت می گیرد.

آخوندی میزان پسکرانه بندر شهید رجایی را دو هزارو ۴۰۰ هکتار اعلام کرد که ۳۴ درصد از مجموع پسکرانه های کشور را تشکیل می دهد. وزیر راه و شهرسازی گفت: هم اینک بندر شهیدرجایی بندرعباس در جنوب از طریق خطوط راه آهن به بندر امیر آباد در شمال کشور متصل است و این مسیر شمال - جنوب مهم ترین مسیر ترانزیتی به ایران است.

وی همچنین افزایش ظرفیت حمل و نقل دریایی در حوزه های مسافری و تفریحی را نیز از دیگر برنامه های مهم اعلام و اظهار کرد: در این بخش تردد داخلی به جزایر و بنادر و تردد بین المللی هدف گذاری شده است. وزیرراه وشهرسازی از جابه جایی دریایی سالانه ۱۴ میلیون مسافر در آبهای ایران بیش از ۹۰ درصد آن در آبهای هرمزگان صورت می گیرد و دولت مصمم است با بهره گیری از دانش و توان ایرانی و سرمایه بخش خصوصی بخش ریلی حمل و نقل دریایی و ترانزیت را در هرمزگان توسعه دهد.

وی در ادامه گفت: ترمینال مسافری دریایی حقانی نیز طی یک الی دو ماه آینده بهره برداری می شود. وزیر راه و شهرسازی گفت: از شلمچه در جنوب غربی خلیج فارس تا شرق ترین منطقه کشور ۲۰۰۰ کیلومتر جاده ساحلی وجود دارد که ۹۰۰ کیلومتر آن در محدوده جغرافیایی هرمزگان است که تاکنون تقریبا از ۳۳۰ کیلومتر آن بهره برداری شده است.

وی میزان بهره برداری هرمزگان از این نوار ساحلی را حدود ۳۲۰ کیلومتر اعلام کرد و گفت: این در حالی است که خوزستان با در اختیار داشتن ۲۰۰ کیلومتر نوار ساحلی از ۱۵۰ کیلومتر آن بهره برداری کرده و بوشهر با ۶۰۰ کیلومتر نوار ساحلی از ۵۷۰ کیلومتر آن استفاده می کند.

آخوندی نتیجه گیری کرد: در میان استان های ساحلی، استان هرمزگان کمترین میزان بهره برداری از نوار ساحلی را دارد و یکی از راهکارهای افزایش میزان بهره وری وگسترش و توسعه فعالیت های بندری است. وزیر راه و شهرسازی گفت: بندر شهید باهنر با وجود ظرفیت ۱۲ و نیم میلیون تن، هم اکنون با سه و نیم میلیون تن در حال فعالیت است.

آخوندی حجم تجارت جهانی دریا را ۹ میلیارد تن در سال عنوان کرد و اظهار داشت: در حال حاضر سهم ایران از تجارت جهانی دریا کمتر از دو درصد است که باید تلاش کنیم این رقم افزایش پیدا کند. وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش وضعیت راه های روستایی هرمزگان را نیز نامناسب دانست و خاطرنشان کرد: با وجود تمام مشکلات می توان با هزینه ای نه چندان زیاد، بخش عمده ای از راه های روستایی را که در اولویت هستند، احداث و بهسازی کرد.

وی گفت: دولت مصمم است جاده میناب به جاسک را به بزرگراه ارتقا دهد و با تمهیداتی بزرگراه بندرعباس – پارسیان را که در دست اجراست هرچه سریعتر تمام کند.
وزیر راه و شهرسازی در دومین سفر استانی رئیس جمهور به هرمزگان وی را همراهی می کند و در ادامه در شهرستان بستک هرمزگان حضور می یابد.