به گزارش پارس به نقل از فارس، همسر عباس یزدی، تبعه ایرانی و شاهد پرونده کرسنت که چندین ماه پیش در دبی ناپدید شد، مقامات انگلیس را مقصر ناپدید شدن همسر خود دانست.

عباس یزدی ۴۴ ساله در ۲۵ ژوئن سال ۲۰۱۳ پس از اینکه از طریق ویدئو کنفرانس از دفتر کار خود در دبی، مدارکی به دادگاه این پرونده ارائه داد، ناپدید شد.

همسر یزدی در این رابطه به بی بی سی گفت که فکر می کند که حدود ۲۰ هزار صفحه از مدارک همسرش توسط اداره کلاهبرداری های مهم انگلیس به ایران ارسال شده است که آدرس دفترکار یزدی در دبی که از آنجا ربوده شده در میان این اسناد بوده است.

بر اساس این گزارش، مدارک فعالیت های تجاری خصوصی یزدی به درخواست مقامات نروژی برای تحقیقات در مورد ادعاهایی مبنی بر پرداخت رشوه، توسط اداره کلاهبرداری های مهم انگلیس توقیف شد اما هیچ اتهامی متوجه وی نشد.

همسر عباس یزدی تاکید کرد: من اداره کلاهبرداری های مهم و دولت انگلیس را مقصر می دانم.

وی افزود: آنها زندگی عباس و بسیاری دیگر را به خطر انداختند و اکنون من از آنها می خواهم، اقدامی انجام دهند و پی ببرند که چه اتفاقی افتاده است و جان او را نجات دهند.

در ماه ژانویه، ۳ تبعه ایرانی در ارتباط با این پرونده در دبی بازداشت شدند. پس از آن مشخص شد که یکی از این سه نفر که گفته می شود سردسته آنها بوده، در بازداشت جان خود را از دست داده است.

لرد مک دونالد مدیر سابق بخش پیگردهای عمومی انگلیس که در جریان پرونده عباس یزدی بوده است، گفت که درخواست ملاقات با ترزا می وزیر کشور انگلیس را داده و نسبت به در خطر بودن یزدی هشدار داده، اما این ملاقات انجام نشده است.

وزارت کشور و اداره کلاهبرداری های مهم انگلیس از ارائه اظهار نظر در این باره خودداری کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس با تلاش برای القای ارتباط ایران با ناپدید شدن یزدی گفت: ما از نزدیک با مقامات امارات در مورد پرونده یزدی در تماس هستیم. ما بارها مورد یزدی را با مقامات ایرانی حتی در سطوح بالا مطرح کردیم و در مورد هرگونه اطلاعاتی که ممکن است آنها در مورد مکان وی داشته باشند، سؤال کردیم.

قرار بود یزدی در دادگاه لاهه حضور پیدا کند و شهادت وی برای ایران بسیار مهم بود و می توانست مسیر پرونده را به نفع ایران تغییر دهد اما رسانه های غربی تلاش می کنند ناپدید شدن وی را به ایران نسبت دهند.