به گزارش پارس به نقل از فارس، حسام عقبایی امروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤال مبنی بر اینکه آیا قیمت مسکن در سال ۹۳ افزایش خواهد یافت یا خیر، گفت: برای پاسخ به این سؤال ابتدا باید روند بازار مسکن در سال ۹۲ را تشریح کنم. در سال ۹۲ بازار مسکن شاهد یک رکود بی سابقه ای بود.

وی ادامه داد: بیشترین حجم معاملات در سال ۹۲ در اردیبهشت ماه روی داد و از آن موقع به بعد شاهد رکود بازار مسکن بودیم.

عقبایی گفت: پیش بینی ها این بود که بازار مسکن بعد از انتخابات ریاست جمهوری از رکود خارج شدند. این اتفاقات بعد از انتخابات و در فصل تابستان که اوج خرید و فروش است، رخ نداد.

رئیس اتحادیه املاک تهران اضافه کرد: در اوایل پائیز اعلام کردیم که بازار مسکن به سمت و سویی می رود که موجب افزایش حجم معاملات است و دلیلی آن این بود که مشاوران املاک در گزارشهایی به اتحادیه اعلام کردند که در مهرماه شاهد افزایش مراجعات مردمی هستیم.

عقبایی اضافه کرد: اولین علامت افزایش حجم معاملات مسکن افزایش مراجعات مردمی به بنگاه های مسکن است.

وی اضافه کرد: افزایش ۵۰ تا ۷۰ درصدی مراجعات مردمی به بنگاه های مسکن این نوید را داد که در ماه های پائیز باید شاهد افزایش معاملات باشیم، ولی در اواخر مهرماه شاهد توافقات ژنو بودیم که باعث کاهش قیمت طلا و ارز در بازار شد.

وی با بیان اینکه بعد از توافقات ژنو و تدبیر دولت یازدهم امید در جامعه افزایش پیدا کرد، گفت: این امیدواری در جامعه باعث شد تا مردم به کاهش قیمت مسکن امیدوارتر شوند، پس آن مراجعات مردمی اول مهر منجر به انجام معاملات در مهرماه نشد.

عقبایی گفت: در آبان ماه سال ۹۲ برعکس مهرماه حجم معاملات در کشور در استان تهران کاهش پیدا کرد، به طوری که در آبان ماه سال ۹۲ کل قراردادها در کشور ۱۲۸ هزار و ۴۰۰ قرارداد بود، در صورتی که در ماه گذشته حجم قراردادها ۱۴۳ هزار قرارداد بود.

به گفته وی در استان تهران کل قراردادهای مسکن در مهرماه ۳۸ هزار و ۷۸۰ قرارداد و در آبان ماه ۳۵ هزار ۷۰ قرارداد تغییر داشت.

وی ادامه داد: در مهرماه ۹۲ در شهر تهران ۲۵ هزار و ۳۵۴ قرارداد داشتیم که در آبانماه ۹۲ این عدد به ۲۳ هزار و ۴۶۳ قرارداد کاهش یافت. پس اگر این روند ادامه داشته باشد، رکود همچنان در بازار مسکن ادامه می یابد.

عقبایی گفت: طرح های که وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل مسکن مهر، رونمایی از مسکن اجتماعی و ارائه تسهیلات دارد، پیشنهاد می کنیم که دولت از اعطای تسهیلات واهمه نداشته باشد و اینکه اگر به یک واحد مسکونی تا ۹۰ درصد تسهیلات اعطا کند، موجب افزایش قیمت نمی شود.

وی ادامه داد: اگر این ۹۰ درصد تسهیلات مسکن در اختیار دهک های واقعی و نیازمند قرار گیرد و موجب رونق تولید در بازار مسکن شود، نه تنها این تسهیلات موجب افزایش قیمت مسکن نمی شود، بلکه در تأمین مسکن نیازمندان واقعی جامعه مؤثر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه اعطای وام ۳۵ میلیون تومانی در شهرهای کوچک مؤثر خواهد بود، گفت: پیشنهاد ما این است که شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی سقف تسهیلات مسکن را افزایش دهند، تا قدرت خرید مردم افزایش یابد، بنابراین اگر تسهیلات به درستی در اختیار متقاضیان واقعی قرار گیرد و میان عرضه و تقاضا تعادل ایجاد گردد، قیمت مسکن افزایش پیدا نمی کند.

* روند ثبات قیمت تا پایان سال ادامه دارد

عقبایی ادامه داد: روند ثبات قیمت مسکن تا پایان سال ادامه دارد و برای کسانی که تصمیم دارند در بازار مصرفی مسکن ورود پیدا کنند و نقل و انتقال انجام دهند به آنها توصیه می کنم که تا پایان سال هیچ اتفاقی در بازار مسکن رخ نخواهد داد.

وی تاکید کرد: با توجه به مؤلفه های اقتصادی و بودجه ۹۳ و طرح هایی که وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن دارد و هنوز آن را رونمایی نکرده است، پیش بینی می کند که قیمت مسکن تا آخر فصل بهار ۹۳ و یا ابتدای فصل تابستان افزایش قیمت را شاهد نباشیم.

وی تصریح کرد: تا ۲۰ فروردین ماه سال ۹۳ که بازار مسکن حالت عادی ندارد و در خردادماه نیز که فصل اجاره رونق می گیرد، بنابراین پیش بینی ما این است که تا اول تابستان شاهد افزایش قیمت مسکن نخواهیم بود و امیدواریم در اواسط فصل تابستان شاهد معاملات رونق معاملات در تهران و کشور باشیم.