به گزارش پارس به نقل از فارس، هوشنگ عمرانی با اشاره به اینکه شرکت های سرمایه گذاری استانی طبق قانون مصوبه ۱۳۸۴ بازار اوراق بهادار، ملزم به ارائه صورت های مالی به سازمان بورس هستند، اظهار داشت: در این میان برخی شرکت ها هنوز به سهامی عام تبدیل نشدند که یا تعاونی عام و یا سهامی خاص هستند.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی مدیران سرمایه گذاری رغبتی برای تغییر وضعیت ندارند و خود را از سرمایه گذاری خاص به سهامی عام تبدیل نکردند.

عمرانی دبیرکل کانون شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت  در پاسخ به این سؤال که شرکت سرمایه گذاری تا پایان سال پس از تبدیل به سهامی عام وارد بورس خواهند شد یا خیر، گفت: این شرکت ها بعید است تا پایان سال به سهامی عام تبدیل شده و وارد بورس شود.

وی با اشاره به اینکه همه شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت باید طبق قانون تجارت به سهامی عام تبدیل شوند، تاکید کرد: خوشبختانه سازمان بورس برای تبدیل این وضعیت ها در حال پیگیری است.

دبیرکل کانون شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت با اشاره به اینکه پیش از ثبت صورت جلسه مجامع شرکت های سرمایه گذاری باید به تایید سازمان بورس برسد، گفت: برخی از این شرکت ها رغبتی برای تغییر وضعیت ندارند درحالی که طبق قانون ملزم شدند، تا پایان سال این اقدامات انجام پذیرد.

وی ادامه داد: بر اساس قانون، آئین نامه ها، دستورالعمل و مصوبه شورای عالی اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، هرکدام از نهادها از جمله سازمان خصوصی سازی، کانون شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت و استانی دارای وظایف شناخته شده اند که باید قانون را تا پایان سال انجام دهند.

* دارایی سهام شرکت های سرمایه گذاری باید توسط هیئت عالی واگذاری قیمت گذاری شوند

عمرانی گفت: سازمان بورس مکلف شد تا سقف ۴۵ میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت را شناسایی کرده و پرتفوی سهام شرکت های سرمایه گذاری را قیمت گذاری کند چرا که برخی شرکت های موجود در دارایی های شرکت های سرمایه گذاری غیر بورسی هستند.

دبیرکل کانون شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت با اشاره به اینکه پس از قیمت گذاری شرکت ها توسط هیأت عالی واگذاری و اقدامات پس از آن، سهام عدالت در مراحل پایانی قرار می گیرد، گفت: پس از این اقدامات، با اجازه دولت، قیمت سهام هر نفر یک میلیون تومان در نظر گرفته شده و بر مبنای آن شرکت های سرمایه گذاری استانی افزایش سرمایه خواهند داشت.

وی ادامه داد: در این مرحله سپرده گذاری مرکزی اقدام به وثیقه کردن سهام و ارائه کد معاملاتی به هر مشمول خواهد کرد که پس از آن شرکت های سرمایه گذاری در مدت زمان ۶ ماهه، برگ سهام جدید به مشمولان خواهد داد.

عمرانی تاکید کرد: این اقدامات پس از استقرار دولت مسکوت ماند تا طرح های جدیدی به تصویب برسد و به جای شرکت های سرمایه گذاری، صندوق های قابل معامله بورسی تشکیل و سهام شرکت های سرمایه گذاری به نام صندوق منتقل و به جای ارائه سهام به مردم، واحدهای صندوق قابل معامله  ETF داده شود.

وی افزود: طرح دیگری پس از روی کار آمدن دولت مطرح شد که بر مبنای آن تعدادی از شرکت های زیرمجموعه فروخته شده و پول آن بابت طلب دولت واریز شود تا کل سهام عدالت در دست مردم آزاد شود.

عمرانی با اشاره به اینکه انجام این اقدامات مستلزم اقدامات قانونی بود، گفت: طبق قانون چگونگی تشکیل شرکت های تعاونی، سرمایه گذاری استانی و ورود آن به بورس و سازوکار دقیق آن مشخص شده بود؛ مقام معظم رهبری هم الزاماتی را در این خصوص به رئیس جمهور وقت ابلاغ کرده اند.

وی ادامه داد: بنابراین تغییر سازوکار آزادسازی سهام عدالت مستلزم مجوز از رهبری و مجلس شورای اسلامی است؛ اکنون پیشنهاد فروش سهام و تسویه مطالبات دولت از محل آزادسازی سهام عدالت مسکوت مانده و پیشنهاد تشکیل صندوق سرمایه گذاری سهام ایران ارائه شده است.

عمرانی گفت: در لایحه  بودجه سال ۹۳ کل کشور نیز پیشنهاد تشکیل صندوق سرمایه گذاری سهام عدالت پیش بینی شد که با توجه به وجود قانون و فعالیت شرکت های سرمایه گذاری، حذف شد.

* طرح جدید دولت برای آزاد سازی سهام عدالت: تشکیل صندوق سرمایه گذاری سهام عدالت ایران در قالب لایحه جدید

دبیرکل کانون شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت با اشاره به طرح جدید سازمان خصوصی سازی برای آزادسازی سهام عدالت، گفت: تشکیل صندوقی با یک سری محفوظات پس از تصویب در هیأت دولت به عنوان لایحه ای جداگانه تقدیم مجلس خواهد شد.

وی افزود: در صورت پیشنهاد دولت برای تشکیل صندوق و موافقت مجلس، شرکت های سرمایه گذاری استانی و تعاونی ها از بحث سهام عدالت کنار گذاشته شده و طرح جدید عملیاتی خواهد شد.

عمرانی گفت: در غیر این صورت طبق قانون فعلی و آئین نامه ها باید شرکت های سرمایه گذاری برای آزادسازی سهام عدالت به ترتیب وارد بورس شود تا بخشی از بدهی پرداخت شده (۳۰ درصد) در فرابورس پس از افزایش سرمایه معاملاتی شود.

* توقف کامل پرونده سهام عدالت

وی با اشاره به اینکه هم اکنون طرح گذشته سهام عدالت کاملا مسکوت و متوقف مانده است، گفت: به جریان افتادن دوباره پرونده سهام عدالت مستلزم نهایی شدن آن در هیأت دولت، موافقت با آن و رأی آوردن در مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

* فعالیت ۳۰ شرکت سرمایه گذاری و ۳۵۲ تعاونی سهام عدالت

عمرانی با بیان اینکه تاکنون ۳۰ شرکت سرمایه گذاری در کشور فعالیت می کنند، گفت: طبق آخرین آمار ۳۵۲ شرکت تعاونی سهام عدالت وجود دارند و شرکت سرمایه گذاری استان البرز نیز در مراحل مطالعاتی راه اندازی می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در صورت ورود سرمایه گذاری به بورس و اقدامات مراحل اجرایی آن حداکثر دو ماه برای آزادسازی سهام عدالت فرصت نیاز است.