به گزارش پارس به نقل از اقتصادپرس، در چند روز گذشته بازار مرغ حسابی سکه شده و قیمت این ماده غذایی که اکنون جایگزین گوشت قرمز در کشور است به حدود ۷هزار تومان رسیده است.

عده ای ازفعالان بازار، افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت جوجه یکروزه و تاثیر مستقیم آن درهزینه های تمام شده تولید را عامل اصلی بالا رفتن قیمت این محصول می دانند.

جوجه یکروزه به عنوان یکی از مهم ترین نهاده های مورد استفاده در صنعت مرغ گوشتی، ۱۲ درصد قیمت تمام شده تولید مرغ را به خود اختصاص می دهد.

انجمن جوجه یکروزه، قیمت این نهاده را برای بهمن ماه حدود ۱۵۰۰تومان اعلام کرده بود؛ اما متاسفانه امروز قیمت جوجه یکروزه به۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ تومان رسیده است.

با گران شدن قیمت جوجه یکروزه، تولیدکنندگان دیگر قادر نخواهند بود مرغ استانداردی که توسط شرکت پشتیبانی امور دام خریداری شده و قابلیت صادراتی دارد، تولید کنند.

به گفته کارشناسان، مرغ صادراتی باید یک کیلو و ۸۰۰ گرم وزن داشته  باشد در حالی که اکنون و با گران شدن قیمت جوجه یکروزه، برای مقرون به صرفه شدن تولید، مرغداران مجبورند مرغ سه کیلوگرمی تولید کنند.

گفتنی است ؛ قیمت جوجه یکروزه در مدت مشابه سال گذشته ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان بوده است.

به گزارش خبرنگاراقتصاد پرس، هر چند باید گفت در سال های اخیر تنظیم بازار مواد پروتئینی در کشور با مشکلات فراوانی مواجه بوده و در برخی مواقع این شرایط سبب شده تا نسبت به واردات مرغ به ویژه ازترکیه اقدام شود اما باید این نکته ار نیز متذکر شد که در صورت فقدان نظارت به زودی با بحران مرغ درکشور روبرو خواهیم شد.

گفتنی است با جدا شدن شرکت پشتیبانی امور دام از وزارت جهاد کشاورزی، در ماه هایی که میزان مصرف کلی کشورکم بود، مرغ های مازاد تولید کشور جمع آوری نمی شد واین در حالی بود که در زمان اوج مصرف مانند نوروز و ماه های رمضان و محرم مسوولان مجبور می شدند که برای تامین نیازداخل اقدام به واردات کنند. این کار تبعات منفی نیز داشت که می توان به مخالف تولید کنندگان با واردات اشاره کنیم.

متاسفانه در طول دولت های نهم و دهم و اجرای سیاست توجه ویژه به واردات، صنعت مرغداری ناگهان دچار زیان دهی شد و به گفته فعالان این بخش پس ازهدفمندی یارانه ها بود که عده ای از تولید کنندگان نتوانستند هزینه ها را تامین کنند.

از زمان آغاز به کار دولت یازدهم، تصمیم گرفته شد هیچگونه مجوزی برای واردات مرغ صادر نشود.

این در حالی است که تولید کنندگان می گویند میزان تولیدات اکنون بیش ازنیاز کشوراست اما متاسفانه در چند روز اخیر شاهد افزایش قیمت مرغ زنده و کشتار دربازار بوده ایم.

افزایش قیمت مرغ زنده

 

افزایش قیمت مرغ کشتار

در چند روز اخیر تولید کنندگان بارها بر مازاد تولید مرغ در کشور تاکید کرده و گفته اند؛مشکل اصلی در حال حاضر مازاد تولیدی است که تولید کنندگان را نگران می کند.

رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی دراین باره به خبرنگار اقتصاد پرس گفت: دو سبد کالایی که قرار است دولت به بخشی از مردم در بهمن و اسفند ماه تحویل دهد بخشی از تقاضای مصرفی روزمره مرغ را در بازار جمع می کند و همین موضوع موجب نگرانی تولید کنندگان شده است، البته بخشی از تقاضا به دلیل ایام عید پوشش داده می شود.

همایون دارابی افزود: برای رفع نگرانی، به دولت و شرکت پشتیبانی امور دام پیشنهاد دادیم که همین میزان تقاضایی که از بازار به دلیل توزیع سبد کالا جمع می شود را از مرغداران خریداری کنند تا مازاد تولید برای آنها مشکل ایجاد نکند.

وی ازآمادگی تولید کنندگان و تشکل ها برای فروش مرغ به دولت خبر داد و اظهار داشت: شرکت پشتیبانی امور دام از طرف وزارت جهاد کشاورزی مأمور شده که مرغ مازاد مصرف را به نرخ ۶۵۰۰ تومان خریداری کند.

وی خاطر نشان کرد: به دلیل مازاد تولید، به دنبال راهکار تسهیل صادرات هستیم. به گفته وی امسال حدود ۲۰ هزار تن مرغ از کشور صادر شده است.

  حال این سووال پیش می آید که اگر واقعا ما مازاد تولید داریم و بخشی ازآن نیز صادر می شود چرا باید در برهه هایی مانند ماه رمضان، محرم و صفر ودرآستانه نوروز شاهد کمبود و در نتیجه افزایش قیمت این محصول باشیم؟

دولت باید در آستانه سال جدید برنامه ریزی کرده و تدابیر لازم را اتخاذ کند تا نگرانی بابت توزیع مرغ و همچنین افزایش قیمت آن در میان مردم ایجاد نشود زیرا اکنون اقشار مختلف مردم به دلیل مشکلات اقتصادی قادر به پر کردن سبد خانوار خود نیستند.