به گزارش پارس به نقل از مهر، محمد سعید ایزدی در پاسخ به این پرسش که برای حفظ بافت های تاریخی در بخش بافت های فرسوده شهری چه برنامه هایی دارید، اظهار داشت: ما در حال تهیه دو سند در این خصوص هستیم که یکی سند ملی بازآفرینی شهرهای پایدار است که این هفته به کمیسیون زیربنایی دولت ارسال می شود و دوم سندی است که شورای عالی شهرسازی و معماری تدوین می کند و اول اسفند ماه ارایه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران تصریح کرد: در هر دو این سندها مجدد گونه شناسی کردیم. بافت هایی که به عنوان فرسوده شناخته می شوند و در ادبیات جدید به آن محدوده های نیازمند بهسازی و نوسازی می گوییم چهارگونه هستند که بر این اساس نحوه مواجهه با عرصه هایی که در بافت های تاریخی شهری قرار دارند متفاوت است و نمی توان همانند عرصه های دیگر با آنها برخورد کرد.

وی با تاکید بر اینکه نگاه ما حفاظت، نگاهداشت و احترام به گذشته و در عین حال فراهم کردن شرایط برای زندگی جدید است، گفت: دومین گونه مورد بررسی، سکونتگاه های غیررسمی هستند که این گروه بصورت غیررسمی این مناطق را تصرف کردند بنابراین در این محدوده ها از طریق توانمندسازی ساکنان، شرایط زندگی را ارتقا می دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: نوع سوم روستاهایی هستند که در شهرها ادغام شدند مانند ده ونک که در حاشیه شهرها بودند و امروزه شهر اینها را بلعیده است و هنوز چالش بین بافت سنتی و شهری را دارند اینها هم نوع دیگری از بافت های فرسوده هستند که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی بااشاره به اینکه بخش چهارم محلاتی هستند که جزو هیچ یک از این محلات نبوده و بافت های محلات پیرامونی مرکز شهر هستند، افزود: این محلات مانند منطقه ۱۰،۸، ۱۷ و ۱۸ در دهه ۳۰ و ۴۰ شمسی شکل گرفتند و از شرایط مناسب زندگی برخوردار نیستند.

ایزدی با بیان اینکه هرکدام از این گونه ها در این دو سند تفیکیک می شوند و مورد برنامه ریزی و تنظیم برنامه قرار می گیرند، بیان کرد: همه اینها در سه بخش مشترک هستند اول اینکه همه خدمات و زیرساختهایی پایین تر از متوسط شهر دارند، دوم اینکه ساختمان های این مناطق ناپایدار هستند و سوم اینکه این مناطق محل سکونت اقشار کم درآمد است.

وی افزود: متاسفانه در سال های گذشته با بافت های تاریخی و بافت های فرسوده یکسان برخورد شده است و همه اینها را تخریب می کردند برنامه ما اینست که دوباره این محدوده ها را بازسازی کنیم ضمن آنکه بافت ها را حفظ می کند.

تغییر در تراکم های تشویقی برخی از محلات فرسوده شهری

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در پاسخ به این پرسش که احتمال تغییر در طرح تفصیلی تهران در بخش بافت های فرسوده که ساختمان های تاریخی دارند وجود دارد، گفت: حتما همینطور است بلندمرتبه سازی یک راه حل صد در صد برای همه عرصه ها نیست زیرا می خواهیم بخش خصوصی را ترغیب کنیم تا ساخت و ساز در این مناطق انجام دهد.

ایزدی با تاکید بر اینکه هر عرصه ای یک ظرفیت دارد، اظهار داشت: این سندها وقتی در دولت تصویب شوند قانونی و لازم الاجرا است و امیداریم که قبل از سال جدید هر دو سند را تقدیم مردم کنیم در واقع این اسناد روش جدیدی برای ورود به عرصه بافت های فرسوده است. ضمن آنکه بلندمرتبه سازی علاوه بر افزایش تراکم با یک تناسب ناجور با خدمات زیرساختی با محله باعث نابسامانی سازمان فضایی می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در محدوده های تاریخی بحث منظره های فرهنگی داریم، گفت: وقتی کنار آثار ارزشمند مانند مجموعه کاخ گلستان، مجموعه بازار و محلات تاریخی هستیم نمی توانیم شاهد یک غده سرطانی با عنوان بلندمرتبه سازی قرار بگیریم اما شیوه های دیگری را می توان اجرا کرد زیرا فقط بلندمرتبه سازی شیوه جلب سرمایه نیست. ما باتناسب میزان استفاده از سطوح، بحث کاربری ها و در واقع الحاق می توانیم تمایل سرمایه گذار برای بلندمرتبه را تامین کنیم.

وی بااشاره به برنامه سازمان میراث فرهنگی برای ساختمان های قدیمی، گفت: برنامه سازمان در مورد عدم و نفع مالکین است یعنی که در عرصه های تاریخی مالکان مدعی هستند که اگر ما در عرصه های تاریخی نبودیم می توانستیم از یک ارزش مساوری مانند سایر محدوده ها بهره مند باشیم به همین جهت سازمان میراث با طرح و تدبیری روی آن کار می کند تا مردم این نواحی نیز از حق خودشان محروم نشوند.

ایزدی با تاکید بر اینکه دو سند ما پس از تصویب در دولت، قانونی و لازم الاجرا است، بیان کرد: امیدواریم که این دو سند را تقدیم کشور کنیم تا نگاه جدیدی به بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص کیفیت ساخت و ساز در نوسازی بافت های فرسوده، اظهار داشت: عدم کیفیت ساخت و ساز در همه شهر وجود دارد اما در عرصه بافت های فرسوده نگرانی بیشتری است زیرا شهرداری ها و بخش خصوصی تلاش می کند تا با موانع و مشکلات این عرصه ها نوسازی کند که متاسفانه از لحاظ دوام و الگوها ساخت و ساز مناسب نیست.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران تصریح کرد: اگر چه هیچ کدام از دستورالعمل ها به جنبه کیفی نمی پردازد اما اینکه کیفیت مورد نظر چگونه تهیه شود بسیار برایمان اهمیت دارد و امیدواریم که این کمبود را برطرف کنیم.

وی یکی از راهکارهای حل مشکل عدم کیفیت در ساخت و ساز را استفاده از فناوری های نوین دانست و گفت: البته استفاده از فناوری های نوین در مسکن مهر هم مورد تشویق قرار گرفت اما استفاده ابزاری بود که در صورت استفاده از یک تکنولوژی می توان وام بیشتری اگرفت اما در واقع درصد زیادی از فناوری های نوین استفاده نکردند.

ایزدی تصریح کرد: به شکل واقعی اگر بخواهیم استفاده کنیم باید ورود مصالح جدید و تکنولوژی هایی که باعث افزایش سرعت و کیفیت ساخت و ساز می شود را استفاده کنیم. موضوع دیگر الگو ها هستند؛ سال ها است که مقام معظم رهبری به این امر تاکید می کنند که باید شهرها تابع یک الگوی معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی باشد اما بازهم اجرایی نمی شود. همچنین وزیر در تمام صحبت ها به کیفیت و هویت معماری ایرانی اسلامی تاکید کرده است.

افزایش سهمیه نوسازی بافت فرسوده در سال آینده

وی در خصوص افزایش سقف وام های نوسازی و مقاوم سازی در سال آینده، اظهار داشت: ما در سال ۹۳ روی این وام ها کار می کنیم به خصوص اینکه وزیر هم بر تنوع بخشیدن به وام ها تاکید دارد در حال حاضر هم ۱۰ میلیون از سقف وام ۳۵ میلیون تومانی برای مقاوم سازی در نظر گرفته شده است.

ایزدی با بیان یانکه مقاوم سازی بحث مغفولی در سال های گذشته بوده است، گفت: ساختمان هایی وجود دارد که نیاز به نوسازی نداشته و باید مقاوم سازی شود بنابراین نباید خانواده ها را به تغییر و تحول اساسی سوق دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه وام ودیعه مسکن و مقاوم سازی می تواند مورد بهره برداری در سال آینده قرار بگیرند، افزود: محور وزارت راه و شهرسازی در سال آینده وام های نوسازی است.

وی با اشاره به اینکه ما در کارگروه مسکن ۲۰۰ هزار واحد سهمیه برای بافت های فرسوده در نظرگرفتیم، بیان کرد: برای سال آینده، بانک مرکزی هم به بانک های عامل این را ابلاغ کرده است بنابراین باید تلاش کنیم که تحقق پیدا کند.

ایزدی با تاکید بر اینکه تحول بزرگی در سال ۹۳ ایجاد می شود، گفت: سهمیه نوسازی بافت فرسوده در سال آینده افزایش می‎ یابد.

اجرای طرح اسکان پایا

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اجرای طرح اسکان پایا، اظهار داشت: این طرح بصورت پایلوت از تبریز شروع شد که براساس توافقنامه وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران شهرداری تبریز و استانداری هرکدام وظیفه ای را برعهده گرفتند.

وی با بیان اینکه ساخت ۵ هزار واحد مسکونی از طریق بهسازی و نوسازی دو محله پایلوت بافت فرسوده در شهر تبریز انجام میگیرد، گفت: براین اساس قرار شده که دولت وام ودیعه مسکن، وام نوسازی و یک ساختار برای تسهیل گری و کمک به جریان در این محلات راه اندازی کند به این معنا که به کمک شهرداری ها نهادهای تسهیل گر را دایر کند که در این خصوص مجری با مردم گفتگو می کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه شهرداری در عوارض تا سقف ۱۰۰ درصد عوارض می دهد و تراکم تشویقی برای مالکین فراهم می کند، بیان کرد: استانداری هم از طریق هماهنگی با دستگاه های زیرساخت به سمت تامین خدمات زیربنایی و شبکه تاسیسات شهری می رود بنابراین امیدواریم جریان نوسازی بافت های فرسوده سرعت بیشتری پیدا کند و مسکن را برای گروه های مخاطب ما تامین کند.

ایزدی تصریح کرد زیرا در این محلات گروه های کم درآمد شهری سکونت دارند بنابراین اتفاقی که در مسکن مهر افتاد تکرار نمی شود زیرا مخاطب اصلی مسکن مورد توجه قرار می گیرد.

وی افزود: دوم اینکه در عرصه هایی ساخت و ساز انجام می شود که نه تنها باری رو مدیریت شهری تحمیل نمی شود بلکه باری را از مدیریت شهری برمی دارد به این معنا که مناطق ناامن که کیفیت مطلوبی برای زندگی ندارند از طریق این فرآیند بهسازی و نوسازی می شوند ضمن آنکه مسکن هم در قالب آن تولید می شود.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان اینکه به همین جهت اسم طرح اسکان پایا گذاشته شده است زیرا طرح پایدار است، گفت: سهم ۲۳۰ هزار واحدی که از مجموع مسکن مهر در سال های ۹۰،۹۱ و ۹۲ برای بافت های فرسوده در نظرگرفته شده بود و پرداخت شد، هیچ باری را به دولت تحمیل نکرد و خیلی هم موفقیت آمیز بود بنابراین کارنامه مناسبی را در عرصه بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهری داشتیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی طرح اسکان پایا را دولت محور ندانست و گفت: دولت فقط حامی این طرح است و شهرداری ها نقش خود را جدی در این عرصه ایفا می کنند ضمن آنکه مردم نقش محوری دارند.

ایزدی با تاکید بر اینکه ما به کیفیت ساخت و ساز خیلی تاکید داریم، بیان کرد: با ارایه یکسری خدمات فنی و تدوین دستورالعمل ها این نقیصه را برطرف می کنیم تا ساخت و ساز در این محدوده هااز بعد فنی و الگوهای معماری با کیفیت انجام گیرد.