به گزارش پارس به نقل از فارس، آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی و استاد اقتصاد دانشگاه تهران در پاسخ به سؤال خبرنگارمبنی بر اینکه به نظرتان آیا دولت برنامه و استراتژی اقتصادی دراد، گفت: در مورد نرخ ارز با توجه به اقدامات دولت، قبل و حین برنامه ۱۰۰ روزه و سیاست های اعلام شده و جمع بندی از سیاست ها در قالب بودجه و اظهارنظرهای پراکنده از سوی وزرا به این نتیجه رسیده ام که برای کاهش یا افزایش نرخ ارز، دولت هیچ اراده ای ندارد و نرخ ارز در محدوده همین رقم ۳ هزار تومان با نوسان جزئی باقی خواهد ماند.

وی در مورد نرخ بهره و تغییر نرخ سود تسهیلات به عنوان یکی از متغیرهای اقتصاد کلان، تصریح کرد: هدف از افزایش نرخ بهره، ایجاد یک نوع رکود است تا ایجاد رونق، ولی با جلسات شورای پول و اعتبار؛ تغییر نرخ سود تسهیلات منتفی است و فکر نمی کنم که امسال تغییراتی در نرخ سود بانکی داشته باشیم.

این کارشناس اقتصادی در مورد سیاست های مسکن دولت یازدهم، اظهار داشت: در این بخش دولت ابتدا موضوع متوقف کردن سیاست های طرح مسکن مهر را مطرح کرد ولی با یک بررسی به این نتیجه رسید که ادامه طرح مسکن مهر هزینه کمتری نسبت به توقف آن دارد.

بغزیان با اشاره به سیاست های دولت در بخش صنعت گفت: در این بخش در ابتدا دولت خیلی مدعی توقف افزایش و کاهش قیمت ها بود و حتی مدعی بود که بازنگری در قیمت های مصوب امسال انجام می شود.

وی افزود: ولی الان مشخص شده که نه تنها وزیر صنعت بلکه رئیس جمهور هم تمایل به کاهش قیمت مصنوعات کارخانه ای و صنعتی ندارند و حتی افزایش قیمت را توجیه می کنند و این موضوع را به سال آینده موکول کرده اند.

وی گفت: همچنین توان مالی مردم دیگر اجازه نمی دهد که قیمت ها بیش از این بالا رود، مردم قدرت خرید کالاهای گران تر را ندارند و این اتفاق صنعت را بیشتر به رکود می برد.

این استاد اقتصاد در مورد وضعیت اشتغال در دولت گفت: بنظر می رسد حفظ اشتغال موجود بطوری که مانع افزایش بیکاری شود، هنر است. دولت برای اشتغال زایی به برنامه بلند مدت نیاز دارد و تلاش بر این است که نرخ حفظ شود.