به گزارش پارس به نقل از تسنیم، یک عضو کابینه دولت یازدهم از آغاز توزیع اولین سبد کالای دولت از روز شنبه ۱۲ بهمن ماه در سراسر کشور بین حدود ۱۵ میلیون خانوار خبر داد و گفت: سبد کالا شامل ۵ اقلام اعلام شده در فروشگاه ها آماده است و سامانه کارت خوان بانک ها هم فعال شد.

 

یکی از وزرای عضو کابینه دولت یازدهم با اعلام اینکه همزمان با آغاز ایام الله دهه فجر سبد کالای دولت میان جامعه هدف توزیع خواهد شد، گفت: دستگاه های کارتخوان بانکها در اتحادیه ها و فروشگاه های متولی توزیع اقلام سبد کالایی دولت فعال شده است و وزیر صنعت معدن و تجارت به عنوان مجری این طرح، دستور توزیع سبدهای کالایی از روز شنبه (۱۲ بهمن ماه) را صادر کرده است.

 

جامعه هدف مشمولین این سبد کالایی ۱۵ میلیون نفر اعلام شده بود که ظاهراً تغییراتی در ترکیب این افراد ایجاد شده و با جابحایی هایی حدود ۲ میلیون نفر از اقشار آسیب پذیر جدیداً به فهرست دریافت کنندگان سید کالا اضافه شدند.

 

براساس اخبار کسب شده تاکنون بانکهای ملت، ملی، صادرات، پارسیان و سپه دستگاه های کارتخوان فعال را در فروشگاه ها قرار داده و فعال کرده اند و اقلام سبد کالایی نیز از چند روز گذشته بین فروشگاه ها و اتحادیه ها توزیع شده است. هر چند پیش از این خبرهایی مبنی بر توزیع سبد کالا در فروشگاه های خاص بین اقشار خاص مثل نیروهای مسلح در اتکا یا کارمندان دولت در تعاونی های مصرف کارکنان دولت اعلام شده بود ولی ظاهرا قرار است تدابیری اندیشیده شود تا همه مشمولین بتوانند در ۱۰ فروشگاه عمده و اتحادیه توزیع سبد کالای خود را دریافت کنند.

 

* احتمال اعلام جزئیات توزیع سبد کالا امشب در رسانه ملی

 

در عین حال هدایت اصغری رئیس اتحادیه مرغداران میهن به عنوان تامین کننده تخم مرغ مورد نیاز سبد کالا در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در مورد زمان دقیق توزیع این سبد کالا با توجه به اینکه وعده داده شده بود قطعا در نیمه نخست بهمن ماه توزیع خواهد شد، اظهار داشت: پس از پیگیری هایی که نسبت به توزیع این سبد کالا از مسئولان وزارت صنعت داشتیم متوجه شدیم قرار است یکی از مسئولان مربوطه در وزارت صنعت (احتمالا حاجعلی مدیر اجرایی طرح توزیع سبد کالا) جزئیات دقیق توزیع سبد کالا را امشب در رسانه ملی اعلام کند.

 

در عین حال سامانه توزیع سبد کالا و ارسال پیامک که هنوز فعال نشده است، احتمالا طی امشب یا فردا فعال خواهد شد و  مردم می توانند با ارسال شماره کارت بانکی حساب یارانه و کد ملی به شماره پیامک ۵۰۰۰۷۹۹ از وضعیت شمول خود در طرح سبد کالا اطلاع پیدا کنند.

 

وزارت صنعت معدن و تجارت اوایل هفته گذشته با معرفی مرکز تماس و شیوه های ارتباطی با طرح سبد کالای حمایتی اعلام کرده بود، برای ارتباط مردم با سامانه سبد کالای حمایتی، کانال های ارتباطی زیر جهت اطلاع رسانی و پاسخ به سئوالات و پیگیری مشکلات برقرار شده است که البته تا به امروز این سامانه هنوز فعال نشده است.


از طریق مراجعه به اینترنت: وب سایت رسمی اطلاع رسانی سامانه به آدرس www. yaranehkala. ir جهت مشاهده آخرین اخبار مربوط به طرح و لیست فروشگاه های مجاز در دسترس است. از طریق این وب سایت، هر شهروند می تواند وضعیت شمول خود در طرح را پیگیری و موجودی سبد کالای خود را استعلام نماید.


از طریق تلفن گویای وزارت صنعت، معدن و تجارت: شهروندان محترم می توانند از طریق مرکز تماس وزارت صنعت، معدن و تجارت به شماره ۰۹۶۱۲ با مسئولین و کارشناسان طرح جهت دریافت پاسخ سئوالات خود تماس حاصل فرمایند.


از طریق شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت: در صورت بروز هرگونه اشکال در فرایند تراکنش، همانند روال قبل مردم می توانند با مرکز تماس شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت که روی رسید دستگاه کارت خوان درج شده است، پیگیری موارد به انجام رسانند.


از طریق تماس با درگاه اطلاع رسانی همراه اول: همچنین شهروندان محترم می توانند با تماس با درگاه اطلاع رسانی همراه اول به شماره #۷۹۹*، و یا ارسال پیامک به شماره ۵۰۰۰۷۹۹، با ارسال شماره کارت بانکی و کد ملی خود از وضعیت شمول خود در طرح اطلاع یافته و همچنین اطلاعات مربوط به موجودی سبد کالای خود را دریافت نمایند. در این خصوص دقت شود که شماره کارت بانکی که واریز یارانه نقدی به آن صورت می پذیرد مد نظر است.

 

چند تذکر مهم از سوی وزارت صنعت درباره سبد کالا:


- برای دریافت سبد کالای تخصیص یافته به نزدیک ترین فروشگاه به محل سکونت مراجعه شود.
- فروشگاه های عرضه کننده سبد کالا مجاز به اخذ هیچگونه وجه نقدی و غیرنقدی از شهروندان محترم نیستند.
- جهت دریافت سبد کالای حمایتی به همراه داشتن کارت عابر بانک سرپرست خانوار الزامی است.
- برنج، مرغ، تخم مرغ، روغن مایع نباتی و پنیر اقلام تشکیل دهنده سبد کالای حمایتی هستند.
- تلاش بر این است سبد کالای حمایتی به صورت یکجا به خانوارهای مشمول تحویل شود.
- در صورت ناقص بودن سبد کالا در مراجعه اول به فروشگاه امکان مراجعه مجدد برای دریافت اقلام باقی مانده آن در طول ماه وجود دارد.

 

به دنبال ابلاغ مصوبه دولت در مورد اعطای سبد کالای حمایتی به اقشار کم درآمد جامعه که از سوی اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری صورت گرفت، همه کارگران مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی و کلیه شاغلان و بازنشستگان دولت و نیروهای مسلح اعم از کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی، سرپرستان خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور، روزنامه نگاران، خبرنگاران و هنرمندان، دانشجویان متاهل و طلاب مشمول دریافت سبد کالای دولت هستند.

 

هیأت وزیران در جلسه ۲۰ آذر ۹۲ بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب کرد که در راستای سیاستهای حمایتی دولت از برخی اقشار جامعه، سبدکالایی شامل ۱.۸ کیلوگرم روغن نباتی مایع، ۱۰ کیلوگرم برنج، ۴ کیلوگرم گوشت مرغ، ۸۰۰ گرم پنیر بسته بندی و ۱.۸ کیلوگرم تخم مرغ به افراد مشمول این تصویب نامه طی دو نوبت تا پایان سال جاری تحویل داده شود.