به گزارش پارس به نقل از فارس، مهرداد اکبریان در یک نشست خبری اظهار داشت: بی ثباتی قوانین باعث شده که معدنکاران نتوانند به توسعه فعالیت های معدنی فکر کنند.

وی با بیان اینکه در جلسه با مدیران دولتی بارها خواسته ایم که به جای استفاده از ابزار تنبیهی برای کنترل بخش معدن، یک نقشه راه مشخص در این زمینه ارائه کنند، گفت: بین بخش معدن و فولاد خلأ تأمین کنسانتره و گندله وجود دارد.

وی با بیان اینکه اجرای طرح های توسعه ای در معادن سنگ آهن نیازمند سرمایه گذاری است، افزود: دولت در این زمینه منابع مالی لازم را تزریق نمی کند و در عین حال، هر بار نیز هزینه جدیدی به معادن تحمیل می شود.

اکبریان با تأکید بر اینکه حرف های دولت با عملکردش تناسب ندارد، افزود: اگر قرار است خلأ تأمین مواد اولیه صنعت فولاد پر شود، باید از معادن سنگ آهن حمایت مالی و قانونی شود.

به گفته وی، ابزار قانونی برای حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور فراهم نیست و در شرایطی که هنوز طرح های فولادی به نتیجه نرسیده اند و حتی تاریخ دقیق راه اندازی آنها مشخص نیست، دولت دغدغه تأمین مواد اولیه ۵ سال بعد آنها را دارد در حالی که این کار باعث تعطیلی معادن سنگ آهن می شود.

رئیس هیأت مدیره انجمن سنگ آهن تأکید کرد: دولت باید حداقل ۳ تا ۵ سال به معادن سنگ آهن فرصت دهد تا شرایط اقتصادی کشور به ثبات برسد.

وی پیشنهاد کرد برای رشد بخش معدن تحمیل هزینه های مضاعف به معدن صورت نگیرد و به جای آن ضمانت و راهکار لازم برای حمایت از معادن اتخاذ شود.

وی در ادامه از تشکیل کارگروه محیط زیست در انجمن سنگ آهن برای بررسی عملکرد معادن در برخورد با محیط زیست خبر داد و گفت: وضعیت معادنی که دارای ایراد کارشناسی باشند، بررسی و راهکار لازم برای حل مشکل آنها ارائه خواهد شد.

وی در ادامه از دریافت حقوق دولتی معادن بر اساس فروش صادراتی و یا فروش در داخل برای معادن سنگ آهن در حال حاضر خبر داد.

به گفته رئیس هیئت مدیره انجمن سنگ آهن، سال گذشته ۱۴ میلیون تن سنگ آهن توسط بخش خصوصی در ایران تولید شد که ۱۲ میلیون تن آن صادر شد.

وی متوسط قیمت صادراتی سنگ آهن را ۴۷ دلار عنوان کرد و گفت: در جلسه با مسئولان دولتی، قرار شد دولت برای تکمیل طرح های توسعه ای، آزادسازی قیمت سنگ آهن را سرلوحه کار خود قرار دهد.

  پروا سلطانی نایب رئیس هیئت مدیره انجمن سنگ آهن نیز در این نشست خبری با اشاره به ذخیره ۵.۱ میلیارد تنی سنگ آهن در کشور، گفت: ۱۵۶ معدن سنگ آهن در ایران وجود دارد که ۹۳ معدن دارای ذخیره کمتر از یک میلیون تن هستند.

وی با بیان اینکه ۵ درصد ذخیره سنگ آهن کشور به ۸۶ درصد معادن اختصاص دارد، گفت: ۴۰ معدن، سنگ آهن با عیار بالای ۵۵ درصد را تولید می کنند.

وی تصریح کرد: کارخانه های فولادی کوره بلند با سنگ آهن با درجه خلوص ۵۷ درصد فعالیت می کنند و درصد خلوص سنگ آهن در کارخانه های با قوس الکتریکی نیز باید ۶۷ درصد باشد.

به گفته سلطانی، در حال حاضر در صنعت فولاد ایران امکان تغلیظ سنگ آهن با عیار پائین وجود ندارد.

وی با اشاره به تولید ۱۰.۴ میلیون تن سنگ آهن توسط شرکت چادرملو در سال گذشته، گفت: با اجرای برنامه های توسعه ای این شرکت تولید آن به ۱۱.۴ میلیون تن در سال ۹۴ خواهد رسید.

سلطانی در مورد شرکت گل گهر نیز گفت: سال گذشته ۷.۹ میلیون تن سنگ آهن توسط این شرکت تولید شد که این رقم تا سال ۹۴ به ۱۳ میلیون تن خواهد رسید.

سلطانی ادامه داد: مجموعه تولید سنگ آهن توسط بخش خصوصی و دولتی در ایران ۴۶.۵ میلیون تن است که ۱۸.۹ میلیون تن آن صادر می شود و ۲۷.۶ میلیون تن نیز در داخل کشور مصرف می شود.

وی تأکید کرد: در صورت اخذ عوارض صادرات معادن سنگ آهن، این معادن به تعطیلی کشیده می شوند.

سلطانی ادامه داد: بیش از ۲۰۰ هزار نفر در این بخش فعال هستند که تعطیلی ها باعث زیان ۱۲۸ هزار میلیارد تومانی دولت خواهد شد.

وی توضیح داد: درآمد دولت از محل وضع عوارض صادرات ۲۷۰ میلیارد تومان خواهد بود در حالی که باید بیش از ۱۲۸ هزار میلیارد تومان برای اشتغال زایی افراد بیکار شده هزینه شود.