به گزارش پارس به نقل از دنیای اقتصاد -در بازار دیروز معامله گران در حالی فعالیت خود را شروع کردند که سخنان دکتر صالح آبادی رئیس سازمان بورس و ارسلان فتحی پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی شامگاه شنبه در مورد بازار سرمایه و نحوه تعیین نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها امیدواری هایی را برای معامله گران ایجاد کرد، اما با شروع بازار عرضه های سنگین و یکنواخت برخی از معامله گران حقوقی و حقیقی موجب بروز نگرانی مجدد در بازار شد تا دامنه افت قیمت حتی به صف فروش نمادهای دارای ارزندگی بنیادی نظیر بانک ها نیز برسد.

با توجه به شرایط کنونی، بازار چاره ای غیر از تزریق نقدینگی برای جمع آوری عرضه ها و جلوگیری از ریزش های پله ای ندارد. از دیدگاه کارشناسان، بازار نیازمند حمایت جدی است، چرا که بخش عمده ای از افراد حقیقی تازه وارد به بورس در زیان قرار گرفته اند و تداوم شرایط کنونی به ویژه در نمادهای بنیادی به خروج نقدینگی از بازار منجر می شود. در همین حال با گسترش دامنه خروج نقدینگی به سمت صندوق های سرمایه گذاری و سبدگردان ها بازار با موج جدیدی از عرضه ها به ویژه در نمادهای بنیادی مواجه می شود.

در بازار دیروز در تحولات مهم معامله گران شاهد برگزاری جلسه علنی مجلس شورای اسلامی بودند که در آن تبصره هدفمندی یارانه ها از سوی مجلس اعلام وصول شد. دولت در این تبصره رشد چشمگیری را برای قیمت حامل های انرژی در سال ۹۳ پیش بینی کرده است که می تواند تاثیر مهمی بر اقتصاد کشور برجای بگذارد. در همین حال کمیسیون تلفیق همچنین تا روز سه شنبه به نهایی کردن لایحه بودجه خواهد پرداخت تا از روز سه شنبه بحث در مورد لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی آغاز شود.

در بازار دیروز بحث در مورد نرخ خوراک پتروشیمی ها و نظرات دولت و مجلس همچنان مورد توجه بازار بود. در این رابطه دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اعلام اینکه در شرایط فعلی یکی از مهم ترین دلایل کاهش صادرات، افزایش عرضه محصولات پتروشیمی در بازارهای داخلی است، تصریح کرد: میزان محصولات عرضه شده در بازارهای داخلی به منظور تامین مواد اولیه صنایع تکمیلی پتروشیمی از ابتدای سال جاری تاکنون افزایش قابل توجهی داشته است.

این مقام مسوول با یادآوری اینکه هم اکنون واردات هرگونه محصول پتروشیمی به داخل کشور متوقف شده است، بیان کرد: از این رو در کنار توقف واردات، مجتمع های پتروشیمی به خوبی خوراک و نیاز بازارهای داخلی صنایع تکمیلی پتروشیمی و پلیمری کشور را تامین کرده اند. در بازار دیروز در گروه پتروشیمی، نماد هلدینگ پارسان با توجه به احتمال خرید سهام پتروشیمی پارس و در آستانه برگزاری مجمع پتروشیمی پردیس با خریدهای خوبی مواجه شد. درگروه غذایی قند چهارمحال با تعدیل منفی سود مواجه شد.

در گروه بانکی، بانک ملت زمان برگزاری مجمع افزایش سرمایه خود را اعلام کرد. بانک ملت ۲۶بهمن ماه مجمع افزایش سرمایه برگزار می کند.

در مجموع در بازار دیروز شاخص با ۹۲/۰ درصد کاهش مواجه شد که معادل ۷۶۳واحد بود با این افت، شاخص به ۸۱هزار و ۹۰۶واحد و ارزش معاملات نیز به ۲۵۲میلیارد تومان رسید.