به گزارش پارس به نقل از خبر آنلاین، در حالی که در شش ماهه پایانی دولت سابق ۱.۱ میلیون نفر به چندشغله ها اضافه شده بودند، در پاییز امسال بیش از ۱.۸ میلیون نفر از تعداد این افراد کاسته شد.

در آمارهای رسمی مرکز آمار ایران می توان تعداد چندشغله ها را با توجه به درصدی که مرکز آمار « برای آنها که بیش از ۴۹ ساعت در هفته کار می کنند» در نظر می گیرد، محاسبه کرد. بررسی این آمارها نشان می دهد که در روزهای پایانی دولت سابق به صورت ناگهانی بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر به تعداد چند شغله ها اضافه شده بود. اما گزارش اخیر مرکز آمار ایران، نشان می دهد که یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در پاییز امسال از تعداد چندشغله ها کاسته شده است.

این افزایش و کاهش ناگهانی در حالی است که طی سال های اخیر تغییر در تعداد چندشغله ها همیشه کمتر از یک میلیون نفر بود. حداکثر دامنه نوسان تعداد چند شغله ها از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱ در سال ۱۳۸۷ بود که تعداد چند شغله ها ۶۰۰ هزار نفر کاهش یافت و به ۹ میلیون نفر رسید. اما در سال ۱۳۹۲ وضعیت کاملا متفاوت بوده است.

طبق آمارهای مرکز آمار ایران در حالی که تعداد چند شغله های اقتصاد ایران در پایان سال ۱۳۹۱ بیش از هشت میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بود در پایان تابستان امسال که در واقع آخرین کارنامه اشتغالی مربوط به دولت قبل محسوب می شود این تعداد به ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر افزایش یافت. در واقع طی این چند ماه پایانی دولت دهم بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر به تعداد چند شغله های اقتصاد ایران افزود شد.

اما این نوسان به شکل عجیب تری ادامه یافت. طی سه ماهه پاییز امسال بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از تعداد چند شغله ها کاسته شد. بر این اساس در حالی که تعداد چند شغله ها در تابستان امسال ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بود، این تعداد سه ماه بعد به هفت میلیون و ۸۰۰ هزار نفر کاهش یافته است.

مراجعه به جزییات این آمار نیز نشان می دهد که بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از این چندشغله هایی که دیگر چند شغله نیستند مرد بودند و تنها ۱۰۰ هزار نفر آنها زن بودند.

موضوع قابل توجه دیگر این است که در دولت سابق یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفری که به تعداد چند شغله ها اضافه شده بودند، همه مرد بودند.


سال

درصد چند شغله ها

تعداد چند شغله ها - میلیون نفر

۱۳۸۴

۴۶.۹

۹.۶

۱۳۸۵

۴۵.۴

۹.۴

۱۳۸۶

۴۵.۸

۹.۶

۱۳۸۷

۴۴

۹

۱۳۸۸

۴۱.۶

۸.۷

۱۳۸۹

۴۰.۴

۸.۳

۱۳۹۰

۴۰.۲

۸.۲

۱۳۹۱

۴۰.۶

۸.۵

۱۳۹۲ (تابستان)

۴۳.۵

۹.۶

۱۳۹۲ (پاییز)

۳۷.۶

۷.۸


نمودار تعداد چند شغله ها

 

نیم میلیون زن چند شغله

هرچند در نوسان تعداد چند شغله ها در شش ماهه نخست و پاییز امسال زنان چندشغله چندان نقشی نداشتند اما در مجموع تعداد زنان چند شغله نیز قابل توجه است. بر اساس آخرین آمار مرکز آمار تعداد زنانی که در هفته بیش از ۴۹ ساعت در هفته کار می کنند حدود نیم میلیون نفر است. در همین حال، سهم زنان چند شغله از کل زنان شاغل کشور ۱۴ درصد گزارش شده است. مقایسه این رقم با ارقام سال های قبل حاکی از کاهش این رقم است.

طی سال های ۱۳۸۴ تا پاییز امسال هرگز تعداد زنان چند شغله به میلیون نفر هم نرسیده اما بیشترین تعداد در سال ۱۳۸۴ معادل ۶۹۷ هزار نفر بود. این رقم از سال ۱۳۸۴ به بعد روند نزولی به خود گرفت و تا سال ۱۳۹۰ نیز این روند نزولی ادامه یافت و به ۴۸۳ هزار نفر رسید. اما در سال ۱۳۹۱ این روند صعودی شد و تعداد زنان چندشغله به ۵۷۱ هزار نفر افزایش یافت. با وجود این، در ۹ ماهه امسال نیز روند تعداد زنان چند شغله مجددا نزولی شد و در نهایت به ۴۰۴ هزار نفر رسید.


سال

درصد زنان چندشغله

تعداد زنان چندشغله

۱۳۸۴

۱۷.۶

۶۹۷۰۰۰

۱۳۸۵

۱۶.۵

۶۵۴۰۰۰

۱۳۸۶

۱۷.۱

۶۶۰۰۰۰

۱۳۸۷

۱۶.۱

۵۴۴۰۰۰

۱۳۸۸

۱۵.۵

۵۶۸۰۰۰

۱۳۸۹

۱۵.۳

۵۲۸۰۰۰

۱۳۹۰

۱۵.۴

۴۸۳۰۰۰

۱۳۹۱

۱۶.۲

۵۷۱۰۰۰

۱۳۹۲ (تابستان)

۱۵.۹

۵۴۰۰۰۰

۱۳۹۲ (پاییز)

۱۴.۱

۴۰۴۰۰۰


نیمی از مردان چند شغله اند

در حالی که زنان شاغل سهم چندانی در مجموع تعداد شاغلان چندشغله اقتصاد ایران ندارند اما مردان سهم قابل توجهی دارند. طی سال های ۱۳۸۴ تا پاییز امسال معمولا حدود نیمی از مردان شاغل کشور چند شغله بوده اند و بیش از ۴۹ ساعت در هفته کار کرده اند.

طی این سال ها، بیشترین درصد مردان چند شغله در سال ۱۳۸۴ بود که بیش از ۵۳ درصد مردان بیش از ۴۹ ساعت در هفته کار می کردند. اما این روند در سال ۱۳۸۵ نزولی شد. یک سال بعد یعنی سال ۱۳۸۶ اما دوباره روند صعودی شد. با وجود این، دیگر از سال ۱۳۸۷ تا پایان سال گذشته این روند نزولی شد. طی این سال ها نیز تعداد مردان چند شغله از هشت میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در سال ۱۳۸۴ به هشت میلیون نفر در پایان سال ۱۳۹۱ رسید. اما در سال جاری آمارها شکل جدیدی به خود گرفتند.

در پایان دولت یازدهم اعلام شد که تعداد چند شغله های مرد به حدود ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر رسیده است. این در حالی بود که در پایان سال گذشته این رقم هشت میلیون نفر بود. در واقع در شش ماهه نخست امسال حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر به تعداد مردان چند شغله اضافه شده بود. با وجود این، سه ماهه سوم امسال نه تنها آن یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از جمع چند شغله ها کم شدند بلکه ۶۰۰ هزار نفر دیگر نیز از این تعداد کاسته شد. در واقع طی پاییز امسال در مجموع از تعداد مردان چند شغله اقتصاد ایران یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر کم شد.

نمودار درصد چند شغله های اقتصاد ایران