به گزارش پارس به نقل از مهر، حمید چیت چیان با بیان مشکلات ذخیره آب در کشور گفت: برنامه های احداث شبکه های آبیاری و زهکشی از ساخت سدها عقب است اما با استفاده از منابع فاینانس بین المللی می توان احداث شبکه ها را به روز کرد

وزیر نیرو با تاکید بر لزوم اعمال مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی اظهار داشت: در این زمینه برای اصلاح الگوی آبیاری ۸۵ درصد هزینه ها از سوی دولت و ۱۵ درصد آن از سوی کشاورزان تامین می شود و در این رابطه اعتبارات خوبی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه آب یک سرمایه بین نسلی است و کسی مجاز نیست به هر دلیلی بیش از حد مناطق مختلف کشور از آب استفاده کند، بیان داشت: در ایران با هر متر مکعب آب ۸۴۰ گرم محصول کشاورزی تولید می شود ولی در آسیای میانه این میزان یک گیلوگرم و متوسط دنیا نیز ۲ کیلوگرم است.

وزیر نیرو ادامه داد: حال اگر مدیریت مصرف آب رعایت نشود بلایی که بر سر دریاچه ارومیه آمده بر دشت ها نیز به وجود می آید و هم اکنون از ۶۰۹ دشت آبی کشور، ۲۹۰ دشت دارای بیلان منفی آبی است.

چیت چیان افزایش برداشت بی رویه از آبهای سطحی را باعث شور شدن منابع آبی و تهدید کشاورزی دانست و گفت: روال موجود در منابع آبی دشتها به همه لطمه می زند و به صورت کلی وضعیت منابع آب نامناسب است.