به گزارش پارس به نقل از فارس، جزئیات آزاد شدن خرید و فروش مسکن مهر شب گذشته (۲۱ دی) در برنامه گفت وگوی ویژه خبری با حضور سیدمحمد پژمان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان ملی زمین و مسکن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

پژمان در ابتدا در پاسخ به سوالی در مورد شرایط و ضوابط بخش نامه آزاد شدن خرید و فروش مسکن مهر گفت: ابلاغ بخش نامه آزاد شدن خرید و فروش مسکن مهر خبر بسیار خوبی برای ساکنان و متقاضیان مسکن مهر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه دغدغه اصلی دولت رونق بخشیدن به بخش اقتصاد کشور است، افزود: امروزه یک سوم اقتصاد در بخش مسکن رقم می خورد به گونه ای که در حال حاضر شاهد رکود در بخش اقتصاد هستیم.

وی با اشاره به اینکه رشد اقتصادی کشور در سال گذشته دارای نرخ منفی بود، اظهار داشت: یکی از مهمترین موضوعاتی که امروزه در دستور کار قرار گرفته رونق بخشیدن به اقتصاد کشور به خصوص در بخش مسکن است.

رئیس سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه وزیر راه و شهرسازی از همان روزهای اول درصدد رونق بخشیدن به بخش مسکن مهر بود خاطرنشان کرد: بحث آزاد شدن خرید و فروش مسکن مهر در شورای مسکن وزارتخانه راه و شهرسازی مورد بررسی قرار گرفت تا اینکه بخش نامه آزاد شدن معاملات مسکن مهر صادر شد.

پژمان با اشاره به اینکه در حال حاضر بالغ بر ۲ میلیون واحد مسکن مهر وجود دارد، گفت: بیش از نیمی از این واحدهای مسکونی به مرحله بهره برداری رسیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به محدودیت هایی که برای خرید و فروش این واحدهای مسکونی وجود داشت خاطرنشان کرد: به دلیل محدودیت های موجود یک میلیون واحد مسکونی از گردانه عرضه بازار مسکن بیرون مانده بود.

وی با اشاره به اینکه در این راستا یک سری معاملات غیررسمی صورت می گیرد، افزود: این معاملات غیررسمی بزرگترین زیان را متوجه صاحبان این واحدها می کرد چون زمانی که افراد می خواستند این خانه ها را بفروشند به دلیل وجود محدودیت ها قیمت را پایین تر اعلام و شرایط را سخت تر می کردند.

رئیس سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه با این اقدام ارزش افزوده این واحدهای مسکونی از کف صاحبان می رفت، اضافه کرد: این بخش نامه صادر شده به رونق بازار مسکن مهر کمک خواهد کرد.

پژمان آزاد شدن خرید و فروش مسکن مهر را سبب تعدیل قیمت ها دانست و افزود: این بخش نامه صادر شده جلوی معاملات غیرقانونی مسکن مهر را خواهد گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: براساس آخرین گفتگوها و تصمیم گیری که صورت گرفت، قرار شد تا بخش نامه ای توسط وزارت راه و شهرسازی برای آزادسازی خرید و فروش مسکن مهر صادر شود.

وی گفت: یکی دیگر از ارکان اصلی مسکن مهر وجود تسهیلات ارزان قیمت بانکی با نرخ ۱۴ درصد بود.

رئیس سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به اینکه این بخش نامه سبب می شود تا بتوانیم مستاجر زمین مان را عوض کنیم و بانک هم می تواند طرف قرارداد تسهیلات بانکی را تغییر دهد، ادامه داد: با این بخش نامه به کسانی که می خواهند این واحدهای مسکونی را بفروشند کمک کرده ایم.

پژمان افزود: دولت با مهر و تلاش کمک کرد تا زمینه صاحب خانه شدن مردم را به شکلی آسان فراهم کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه این بخش نامه از تمام جهات به طور قطع و یقین هم به متقاضی و هم به خریداران کمک خواهد کرد افزود: این بخش نامه سبب رونق بازار مسکن خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه متقاضیان خرید مسکن مهر چه شرایطی باید داشته باشند، ادامه داد: تا به امروز محدودیت هایی برای خریداران مسکن مهر وجود داشت اما از این پس این محدودیت ها برداشته خواهد شد به طوری که بخش نامه صادر شده با بخش نامه دوم تکمیل خواهد شد.

رئیس سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه باید به مردم اجازه داد به هر شکلی که می خواهند راجع به این دارایی شان تصمیم گیری کنند، خاطرنشان کرد: با این اتفاق صورت گرفته وام مسکن مهر می تواند به شخص دیگری منتقل شود.

پژمان با اشاره به اینکه در این صورت سند اجاره به نام شخص دیگری تنظیم می شود، افزود: این بخش نامه صادر شده از سوداگری در این عرصه جلوگیری خواهد کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه با این بخش نامه تمامی قید و بندها در حوزه مسکن مهر برداشته خواهد شد، ادامه داد: با شرایط به وجود آمده خریدار و فروشنده می توانند در یک فضای آزاد و بازار رقابتی به معامله با یکدیگر بپردازند.

وی با اشاره به اینکه امکان انتقال چند وام برای مسکن مهر وجود ندارد، گفت: افراد فقط یک بار می توانند از این تسهیلات بانکی استفاده کنند ولو اینکه پیش از این هم مالک بوده باشند.