به گزارش پارس به نقل از فارس، کاهش قیمت مسکن که از ماههای گذشته آغاز شده و در حال حاضر به گفته مشاوران املاک به حداقل ممکن رسیده، باز هم نتوانسته برای متقاضیان جذابیت ایجاد کند و بازار مسکن را تحریک کند.

مشاوران املاک می گویند: از آذر ماه سال گذشته رکود خرید و فروش مسکن به نوعی در بازار حاکم شد و هنوز هم ادامه دارد، اما نکته مهم این رکود این است که اگر چه قیمت مسکن کاهش یافته و حال بهترین زمان برای خرید است، اما ظاهرا هنوز متقاضیان مسکن منتظر کاهش بیشتر قیمتها هستند.

اگر چه سطح جدید قیمت مسکن در تهران حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد نسبت به اوایل سال جاری افت کرده است، اما چون تناسبی با قدرت خرید متقاضیان ندارد، هنوز نتوانسته معاملات در این بازار را رونق ببخشد. البته برخی از کارشناسان مسکن این کاهش قیمت را که در ماههای گذشته رخ داده در بازاری که دچار رکود است، غیر واقعی عنوان می کنند و می گویند: اکنون بهترین زمان خرید مسکن همین الان است.

هر چند کارشناسان دیگری نیز هستند که به متقاضیان مسکن توصیه می کنند احتمال می رود بازار مسکن در یک مرحله دیگر تا پایان سال با کاهش حداکثر ۱۰ درصدی مواجه شود، اما متقاضیان خرید در این بازار آرام اطمینان داشته باشند که این تغییرات تا پایان سال تا حدی نخواهد بود که کسی ضرر کند، یا از سود محسوسی برخوردار شود.

کارشناسان معتقد هستند: تا زمان وجود رکود در بازار، سرمایه گذاری وارد بازار مسکن نمی شود و پس از خروج رکود از بازار، کم کم رونق به بازار می آید و سرمایه ها به سمت این بخش میل می کنند.

کارشناسان دیگری نیز بر این باور هستند که برخی رویکردها و رویدادهای اقتصادی در فضای داخلی کشور ناشی از مذاکرات هسته ای ایران و غرب و همچنین کاهش قیمت طلا و ارز، باعث شد رونق معاملات مسکن چند هفته ای با وقفه مواجه شود، چرا که مردم منتظر ارزانی بیشتر هستند.

ایرج رهبر رییس کانون سراسری انبوه سازان معتقد است: رکود بازار مسکن تا نیمه اول سال آینده ادامه دارد و تا زمان تثبیت برنامه های مسکنی وزارت راه و شهرسازی روند رکود بر بازار حکمفرماست.

وی ادامه داد: تا زمان اعلام برنامه های وزرات راه و شهرسازی روند رکود بر بازار مسکن حکم فرماست، لذا در صورتی که وزارت راه و شهرسازی برنامه های خود همچون تسهیلات بانکی، طرح مسکن اجتماعی، منابع مالی و الگوهای جدید اعلام کند، بازار به سمت رونق می رود و این روند باعث می شود بازار مسکن سرو سامان بگیرد، در غیر این صورت روال رکود بازار ادامه خواهد داشت.

مهدی مافی بازرس انجمن صنفی انبوه سازان مسکن تهران نیز می گوید: تا پایان سال ۹۳ با رکود نزولی همراه است و روند کاهشی قیمت خانه ادامه دارد، مگر این که اتفاق خاصی در شرایط بالادستی از جمله تغییر در قیمت نفت، ارز و ثبات سیاسی و اجتماعی رخ دهد.

وی با اشاره به رکود فعلی بازار مسکن اظهار کرد: تا پایان سال شرایط اقتصادی بازار مسکن در حالت رکود قرار دارد.

برخی از انبوه سازان نیز می گویند: عوامل خارجی همچون ارز، قیمت نفت و امنیت اقتصادی در کشور افزایش و کاهش دهنده قیمت مسکن است، اما امسال روند ثبات و کاهش قیمت در بازار ایجاد شده است.

به گفته آنان در حال حاضر حجم ساخت و ساز در بازار کشور مناسب است و اکنون تولید مسکن به حد قابل قبولی رسیده است، به گونه ای که اگر عوامل بالادستی در بازار مسکن دخالت نکند روند کاهشی ادامه خواهد داشت.

*قیمت مسکن تا پایان سال افزایشی نخواهد بود/رکود در منطقه ۲

پورابراهیمی یکی از مشاوران املاک در منطقه ۲ تهران به خبرنگار فارس گفت: خرید و فروش مسکن همچنان در رکود به سر می برد و شاید بتوان گفت که قیمتها هنوز هم کاذب است و همین موضوع باعث شده که متقاضیان مسکن هنوز رغبتی برای خرید از خود نشان نمی دهند.

وی ادامه داد: موضوعی که حائز اهمیت است این است که تا پایان سال جاری قیمت ها افزایش نخواهد داشت.

به گفته وی، قیمت آپارتمان نوساز در منطقه ۲ اشرفی اصفهانی در حال حاضر ۵،۵ میلیون تومان تا ۶ میلیون تومان است و نسبت به ماه گذشته تغییری نداشته است.

*قیمت مسکن در ستارخان زیاد کاهشی نبوده است

صمدی یکی دیگر از مشاوران املاک در منطقه ستارخان به خبرنگار فارس گفت: قطعا مناطقی مثل ستارخان که به نوعی مشهور است، افزایش کمتری داشته است.

وی ادامه داد: قیمت مسکن قطعا تا پایان سال جاری افزایش نخواهد یافت، اما احتمال اینکه خرید و فروش رونق گیرد، وجود دارد، چون معمولا متقاضیان مسکن بعد از ماه صفر تمایل بیشتری برای خرید نشان می دهند، پس احتمال اینکه از این ماه رونق به بازار برگردد، وجود دارد.

به گفته وی، قیمت آپارتمان نوساز در منطقه ستارخان متر مربعی ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

*رکود خرید و فروش مسکن یک ساله شد

رحیمی یکی از مشاوران املاک در شهرک غرب با بیان اینکه خرید و فروش مسکن یک ساله شده است گفت: از آذر ماه سال گذشته رکود خرید و فروش مسکن به نوعی آغاز شد و در حال حاضر هنوز هم این وضعیت ادامه دارد.

وی ادامه داد: آن روزهایی که خرید و فروش مسکن راکد شد، چندان آن را جدی نگرفتیم، اما حال که از یک سالگی خود عبور کرده است شدیدا ما و همکاران خود را نگران کرده است.

وی افزود: امیدواریم که دولت فکری به حال بازار مسکن کند، تا از این وضعیت که در طول یک سال حتی یک خرید و فروش هم در این مشاور املاک به ثبت نرسیده است، خارج شویم.

وی تاکید کرد: البته برخی از فروشندگان به دلیل اینکه پول لازم هستند، از قیمت های پیشنهادی خود عقب نشینی می کنند تا بلکه خریدار مسکن برای خرید ترغیب شود.

رحیمی با اشاره به وضعیت بخش مسکن تا پایان سال جاری گفت: بخش مسکن تا حد زیادی تابع قیمت ارز است بنابراین هر گونه اظهارنظر از سوی مسئولان اگر منتج به کاهش نرخ ارز شود، قیمت مسکن نیز به تبعیت از آن کاهش یافته یا لااقل افزایشی نخواهد بود.

به گفته وی، قیمت مسکن ویلایی در شهرک غرب متری از ۱۲ میلیون تومان تا ۲۰ میلیون تومان است.

قیمت آپارتمان در برج ها نیز از ۹ میلیون تومان تا ۱۵ میلیون تومان است.

قیمت هر متر مربع مسکن در برخی از مناطق تهران بدین شرح است: میرداماد متری ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ولنجک ۱۲ میلیون تومان، کامرانیه ۹ میلیون تومان، فرشته ۱۱ میلیون تومان، تهرانپارس ۵ میلیون تومان، پاسداران ۸ میلیون تومان، خیابان دولت ۱۰ میلیون تومان، زعفرانیه ۲۰ میلیون تومان، محمودیه ۱۵ میلیون تومان، خانی آبادنو ۳ میلیون تومان، نازی آباد ۳میلیون ۹۰۰ هزار تومان و پیچ شمیران ۵ میلیون تومان است.